Werk Heemschut zelfs op Europees niveau van belang in citymarketing Noordman vertelt zijn verhaal in de Bras serie van Grand Hotel Karei V in Utrecht. Een passende locatie, want het luxe hotel was in vroeger dagen de Landcommanderij van de Ridderlijke Duitse Orde. Het gebouwencomplex staat in Utrecht bekend als het Duitse Huis. De oudste delen dateren uit de veertiende eeuw. Karei de Vijfde verbleef er in 1546 met zijn zuster Maria van Hongarije om een Kapittelver gadering van de Orde van het Gulden Vlies bij te wonen. Vanuit de Brasserie heb je uitzicht op de Domtoren en ook die past in het betoog van Noordman over citymarketing. Hij begint met een voorbeeld: 'Waarom kent iedereen Pisa en is een stad als Zwolle veel minder bekend? Waarom trekt Pisa veel meer toeristen dan Zwolle? Je zou het niet zeggen, maar afgezien van het weer, lijken die steden wel op elkaar. Ongeveer even groot en met een historische binnenstad.' Toren als beeldmerk Het grote verschil is, dat Pisa met de scheve toren een landmark heeft, een symbool dat stad en bewoners een eigen identiteit geeft en dat wereldwijd bekend is. 'Andere bekende landmarks zijn de Eifeltoren, het Paleis op de 10 Heemschut april 2008 Erfgoed bepaalt aantrekkingskracht

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 12