Erfgoed ambacht Brigitte Linskens Vakmanschap. Kostbare objecten worden bekeken, geïnventariseerd, beschreven en onder handen genomen. Het mooie van dergelijke restauraties is dat zeer gespecialiseerd vakmanschap behouden blijft. Pier Terwen praat over het vak dat hem niet loslaat. 1. Pier Terwen, restaurator. 2. Aangetast wit marmer wordt, als in de tandheelkunde, door een restauratiemedewerker hersteld met composiet met behulp van een UV-lamp. 3. De werktafel van de restauratoren in de Grote Kerk van Oosthuizen tijdens de restauratie van het graf monument voor Francois van Bredehoff (2002-2003). 4. Bad met het door zouten aangetaste witte marmer. Traditionele methode om gesteente te ontzouten door spoelen. 5. Saunacabine in het koor van de Grote Kerk van Oosthuizen. Nieuwe methode van ontzouting van zwart gesteente door verhitting. Foto's SOHK 6. Bij de restauratie van de vuurpotten (deel van de bekroning) van het grafmonument in de Grote Kerk van Oosthuizen is gekozen voor een aanvulling in gips, geretoucheerd met acrylaatverf. Werktafel tijdens de restauratie. De kerk is eigendom van de Stichting Oude Flollandse Kerken. De SOFIK zet zich in voor het behoud van monumentale kerkgebouwen in Noord- en Zuid- Holland (www.sohk.nl). Foto SOHK HET FRAAIE MONUMENTALE woonhuis ademt de sfeer van vroeger. Overal liggen boeken en staan voorwerpen die verwijzen naar de professies en de hobby's van de bewo ners. Pier Terwen stamt uit een familie van 'kunstmensen'. Zijn betovergrootvader van moederskant was kunstschilder, zijn overgroot vader kunstcriticus bij Elsevier Geïllustreerd Kunstschrift, zijn grootmoeder studeerde als een van de eerste vrouwen in Nederland kunstgeschiedenis en zijn moeder was eveneens kunsthistoricus. Ook de Terwens kennen een roemrijke geschiedenis. Jan Terwen, zijn 16e- eeuwse voorvader, was beeldsnijder van beroep en vervaardigde de beroemde koorbanken van de Grote Kerk van Dordrecht. Pier's vader was architectuurhistorieus en hoogleraar in Leiden. 'Je ontkomt met zo'n familie niet aan de schone kunsten.' Zelf is hij restaurator en kunsthistoricus, in deze volgorde. Het werkgebied strekt zich uit van Limburg tot Friesland. Hoewel Terwen zich oorspronkelijk bezighield met glas, keramiek en steen, zijn zijn werkzaamheden langzamer hand meer gericht op steen en steenachtige materialen. De opdrachten beslaan nu objecten van dergelijke aard: van gipsen sculpturen, malachieten objecten, fonteinen en obelisken tot monumentale grafmonumenten. Daarnaast is hij werkzaam als adviseur bij complexe res tauratieprojecten. Restaureren Met warmte en kennis vertelt Terwen over zijn vak. Hij heeft het in de praktijk geleerd: eerst als krullenjongen in museum De Lakenhal in Leiden, daarna volgde een opleiding bij het ROB in Amersfoort en weer terug in Leiden werkte hij bij het Museum voor Oudheden. 18 Heemschut februari 2008

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2008 | | pagina 20