Erfgoed ambacht
Brigitte Linskens Vakmanschap. Kostbare objecten worden
bekeken, geïnventariseerd, beschreven en onder handen
genomen. Het mooie van dergelijke restauraties is dat zeer
gespecialiseerd vakmanschap behouden blijft. Pier Terwen
praat over het vak dat hem niet loslaat.
1. Pier Terwen, restaurator.
2. Aangetast wit marmer wordt, als in de tandheelkunde,
door een restauratiemedewerker hersteld met
composiet met behulp van een UV-lamp.
3. De werktafel van de restauratoren in de Grote Kerk
van Oosthuizen tijdens de restauratie van het graf
monument voor Francois van Bredehoff (2002-2003).
4. Bad met het door zouten aangetaste witte marmer.
Traditionele methode om gesteente te ontzouten door
spoelen.
5. Saunacabine in het koor van de Grote Kerk van
Oosthuizen. Nieuwe methode van ontzouting van zwart
gesteente door verhitting. Foto's SOHK
6. Bij de restauratie van de vuurpotten (deel van de bekroning) van het grafmonument in de Grote
Kerk van Oosthuizen is gekozen voor een aanvulling in gips, geretoucheerd met acrylaatverf.
Werktafel tijdens de restauratie. De kerk is eigendom van de Stichting Oude Flollandse Kerken.
De SOFIK zet zich in voor het behoud van monumentale kerkgebouwen in Noord- en Zuid-
Holland (www.sohk.nl). Foto SOHK
HET FRAAIE MONUMENTALE woonhuis
ademt de sfeer van vroeger. Overal liggen
boeken en staan voorwerpen die verwijzen naar
de professies en de hobby's van de bewo
ners. Pier Terwen stamt uit een familie van
'kunstmensen'. Zijn betovergrootvader van
moederskant was kunstschilder, zijn overgroot
vader kunstcriticus bij Elsevier Geïllustreerd
Kunstschrift, zijn grootmoeder studeerde
als een van de eerste vrouwen in Nederland
kunstgeschiedenis en zijn moeder was eveneens
kunsthistoricus. Ook de Terwens kennen een
roemrijke geschiedenis. Jan Terwen, zijn 16e-
eeuwse voorvader, was beeldsnijder van beroep
en vervaardigde de beroemde koorbanken van
de Grote Kerk van Dordrecht. Pier's vader was
architectuurhistorieus en hoogleraar in Leiden.
'Je ontkomt met zo'n familie niet aan de schone
kunsten.'
Zelf is hij restaurator en kunsthistoricus, in
deze volgorde. Het werkgebied strekt zich uit
van Limburg tot Friesland. Hoewel Terwen zich
oorspronkelijk bezighield met glas, keramiek
en steen, zijn zijn werkzaamheden langzamer
hand meer gericht op steen en steenachtige
materialen. De opdrachten beslaan nu objecten
van dergelijke aard: van gipsen sculpturen,
malachieten objecten, fonteinen en obelisken
tot monumentale grafmonumenten. Daarnaast
is hij werkzaam als adviseur bij complexe res
tauratieprojecten.
Restaureren
Met warmte en kennis vertelt Terwen over zijn
vak. Hij heeft het in de praktijk geleerd: eerst
als krullenjongen in museum De Lakenhal in
Leiden, daarna volgde een opleiding bij het
ROB in Amersfoort en weer terug in Leiden
werkte hij bij het Museum voor Oudheden.
18 Heemschut februari 2008