Beeldbepalende AKU-fontein Arnhem dreigt te verdwijnen Het plein nu. Foto Roel Veelders y[il «|*Jpr HET MONUMENT IS in 1960-1961 als bekroning van de wederopbouwperiode van de zwaar gehavende stad gerealiseerd naar een ontwerp van architect en hoogleraar H. Brouwer en werd door de voorloper van Akzo, Algemene Kunstzijde Unie (AKU), bij het vijftig jarig bestaan aan de stad geschonken. Gebouwd als samenkomstplaats en podium voor de stad en opgeluisterd door een aan sprekende moderne fontein trekt dit al jaren vele bezoekers. Samen met het kunstwerk van Cobra-kunstenaar Shinkichi Tajiri vormt het monument een voor die tijd uiterst modern object van stedenbouwkundige, architecto nische en sociaal-culturele waarde. Tajiri had hier zijn eerste grote opdracht in de openbare ruimte, voor Brouwer vormt het een van zijn belangrijkste werken. De gemeente Arnhem zou zich bewust moeten zijn van de bijzon dere waarde ervan. Op dit moment wordt de fontein met de fraaie sculptuur van Tajiri en het bijbehorende plein met overkappingen echter bedreigd. Landelijk belang Arnhem bezuinigt al jaren op de fontein en het eraan gekoppelde plein. De fontein is nu aangetast door verval en sloop van onderdelen. De gemeente verwijderde bij voorbeeld de verlichting, waardoor personen zich op tijden dat de fontein minder in gebruik is, ongewenst ophouden op het plein. Ook de vitrines werden verwijderd. Al vanaf de realisatie ontbrak bij de stadsbestuurders het besef van de waarde van de AKU-fontein, terwijl het beleid inmid dels aanstuurt op sloop van onderdelen en uitlevering aan een projectontwikkelaar. Op 25 september 2001 signaleerde De Gelderlander een kentering, naar aanleiding van een brief van familieleden van de inmiddels overleden architect. De gemeente kreeg het advies het geheel vanwege het landelijke belang op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen. De laatste jaren verbeterde het onderhoud. Zo zijn recent de pompen van de fontein vernieuwd, is de zuil waarop de sculptuur van Tajiri rust gerepareerd en is onderzoek gedaan naar renovatie van het bassin. Onlangs vroeg de gemeente aan Tajiri of beeld, zuil en plein mochten worden gescheiden. De kunstenaar spreekt echter van een 'gelukkig huwelijk' van fontein en sculptuur in combinatie met het plein, dankzij de hechte samenwerking tussen architect en kunstenaar. Bedreiging De projectontwikkelaar wil het Gele Rijdersplein volbouwen. Arnhem verliest dan haar aanspre kende ontmoetingsplaats. Vooruitlopend ligt er een voorstel een tijdelijke fietsenstalling te plaatsen. Daarvoor moet de mozaïekvloer van zwerfkeitjes verdwijnen, evenals de nog aanwezige zitbank en de beplanting. Zoals de gemeente het omschrijft wordt het plein 'leeggemaakt'; rond de fontein wordt het plaatsen van fietsen tegengegaan. Fietsen moeten naar het Gele Rijdersplein. Uit adviezen van de afgelopen jaren, afkomstig van het Monumentenadviesbureau Nijmegen en bureau Kees Tak blijkt dat een renovatie van de fontein zeker haalbaar is. 32 Heemschut december 2007 8MHM* X Mr; V i~»i -• w Geschenk na wederopbouw in de knel

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 34