Utrecht kunstmestpakhuis annex silo, met een bij behorend weeghuisje en een monumentale stalen kraanbaan. Het complex werd in 1931 gebouwd naar ontwerp van een onbekende architect uit Vught. De opdrachtgever was de Noord-Brabantse Christelijke Boerenbond(NCB). Zeer opvallend is de enorme stalen kraanbrug- constructie, die vanuit het pakhuis naar de rivierkade voert. Met een elektrisch aange dreven kraanlorrie werd de kunstmest vanuit de schepen naar de silo getransporteerd. Een kraanbaan van deze afmetingen, daterend uit het interbellum is uniek voor Nederland. De aanwijzing als rijksmonument gebeurde met de volgende overwegingen: - Het complex is herkenbaar als gaaf bewaard voorbeeld van een betonnen kunstmestsilo met stalen kraanbaan. - Als agrarisch monument getuigend van het toenemende gebruik van kunstmest in de land bouw in het tweede kwart van de 20e eeuw. - Vanwege de compleetheid van het ensemble in een landelijke omgeving. - Als herkenbaar object van de industriële en agrarische ontwikkeling in het gebied van het land van Maas en Waal. EibergenVoor een van de laatste traditionele textielbedrijven in de Achterhoek, het bedrijf van de Koninklijke Textiel Veredelingsindustrie (KTV) in Eibergen kwam in 2005 definitief het einde. Na een geschiedenis van bijna twee eeuwen ging het bedrijf failliet en kwamen de Houten Het oude station. Foto M. Overbeek gebouwen leeg te staan. Hoewel de fabriek door de jaren heen telkens werd uitgebreid en gemoderniseerd, zijn er toch bouwdelen die als industrieel erfgoed beschouwd kunnen worden. Begin 2007 is het grootste deel van de moderne bedrijfshallen gesloopt in opdracht van pro jectontwikkelaar Ter Steege Vastgoed. Op het terrein zal een wijk verrijzen met tweehonderd woningen. De nieuwe woonwijk zal toepasselijk de naam "Op de Bleek" gaan heten, een naam die herinnert aan het bleekproces dat in de fabriek van KTV plaatsvond. In het plan voor de woonwijk zullen oude elementen van de fabriek geïntegreerd worden. Het gaat hierbij om het ketelhuis met schoor steen uit 1930, het portiershuisje uit 1947, het ruwdoekmagazijn met de typische sheddaken uit 1946, twee dienstwoningen uit 1913-1917 en het kantoorgebouw uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Deze gebouwen krijgen een woonbestemming. Bijzonder is ook dat in het plan de loop van de Ramsbeek, een voormalige zijtak van de rivier de Berkel, zal terugkomen als landschappelijk element. De loop van deze beek is nog terug te vinden op het fabriekster rein. De gereconstrueerde Ramsbeek zal worden overspannen door een bijzonder industrieel element: de oude spoorwegvakbrug uit 1884, die tot voor enkele jaren de Berkel overspande in de spoorlijn Eibergen-Haaksbergen. EloutenEen uniek, monumentaal transport was eind augustus te volgen in Houten: het treinstation uit 1868 werd via een hydrau lisch transportsysteem 150 meter verplaatst. De verplaatsing was noodzakelijk voor het behoud van het historische stationsgebouw, omdat de spoorlijn Utrecht-Den Bosch de komende jaren wordt verdubbeld. De redding van het station werd gerealiseerd door de Stichting Station op Wielen, die werd opgericht door de gemeente Houten en woningcorporatie Viveste. De stichting heeft sponsorgelden en fondsen verworven om de kosten van de ver plaatsing te betalen. Deze kosten komen neer op 1,8 miljoen euro. Het stationsgebouw, dat al sinds 1935 niet meer bij NS in gebruik was, stond na het vertrek van de laatste bewoners leeg. Het wit gepleisterde gebouw is opgetrokken in eclec tische stijl. Het Houtense station is het laatste overgebleven voorbeeld van dit type station, dat tussen 1866 en 1868 in serie werd gebouwd in opdracht van de Staats-Spoorwegen aan de lijn Utreeht-Den Bosch. Het stationsgebouw krijgt op de nieuwe locatie een functie als centrum voor mensen met een verstandelijke handicap. december 2007 Industria 25

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 27