Theater Carré kan na renovatie weer decennia mee IEDEREEN WEET NOG WEL wat zijn eerste kennismaking met het magische theater was. Voor Martien was dat het optreden van Toon Elermans met het befaamde gehaktbalnummer 'Leg neer die bal', voor mij was dat de uitvoe ring van de Griekse tragedie De Perzen van Aeschylos in de jaren '60. En bijna elke bezoeker wordt weer door hoogtevrees bevangen als hij terugdenkt aan dat eerste bezoek als hij ergens op de zeer steile helling met zitplaatsen plaats nam. Daar is trouwens wat aan gedaan: per stoel een decimeter meer ruimte en de stoelrug ervoor een decimeter hoger, zodat je bij het passeren minder hoeft te griezelen. Carré werd in 1887 in opdracht van cireuseige- naar Oscar Carré als amfitheater in neo-renais- sancestijl gebouwd door de architecten J.C. van Rossem en W.J.Vuyk. Met een zaal in hoef- ijzervorm rond een piste, afgesloten door een toneelfront. Achter het toneel waren de stallen voor de paarden en erboven de kleedkamers. De zaal moest zo steil zijn vanwege de foyers eronder en om de 2000 zitplaatsen te kunnen halen. In 1952 werden ten behoeve van akoestiek en belichting een plafond en lichtbrug in de zaal aangebracht, die het zicht op de hoge kap benamen. Begin jaren '90 werd de toneel opening verbreed van 10 naar 14 meter en het toneel verdiept van 10 naar 16 meter. Het toneelhuis werd vergroot. Om Carré ook qua artistieke en (arbo)-teehni- sche eisen geschikt te maken voor de komende jaren volgden in 2004 de derde verbouwing en renovatie. Zowel in 1992 als nu uitgevoerd door aannemer Hillen en Roosen. Eerst werd de houten fundering, die was aangevreten door bacteriën, geheel vernieuwd. De piste werd multifunctioneel gemaakt. Moest voorheen de vloer helemaal gedemonteerd worden als je een piste wilde creëren, nu wordt de hele zaalvloer gekanteld en die gaat als een lift mechanisch omlaag. Er kan ook een orkestbak worden gecreëerd en een groot voortoneel. Bestrijding van geluidsoverlast, de brandvei ligheid en klimaatbeheersing werden geop timaliseerd en entree en foyers werden sterk verruimd. Uitzicht op de Amstel Het oude plafond boven de piste werd ver vangen door een beloopbaar plafond een paar meter hoger, zodat er nu veilig gehesen en belicht kan worden. Daardoor ontstond bovenin ruimte voor een nieuwe foyer met veel glas en een prachtig uitzicht op de Amstel vlak onder de spanten. Beneden is rond de zaal een nieuwe omloop gemaakt, met wandschilderingen met mollige putti, die achter de rode wandbekleding in de zaal werden aangetroffen. De zaalverlichting is verrijkt met acht door Onno Greiner ontworpen kroonluchters, waarin de bollen het vroegere gaslicht symboliseren. Overal is gezocht naar oplossingen in de voor Carré zo herkenbare sfeer. In de ornamenten werden meer kleur en goud aangebracht en boven de nieuwe, vergrote toneelopening is een bekronend timpaan aan gebracht. Het aantal zitplaatsen moest om het zitcomfort te verhogen wel wat teruggebracht worden: van 2000 naar 1750 nu. Maar dan heb je ook wat meer ruimte voor je benen. En de unieke steile helling met de zitgalerijen, die het theater zijn magisch effect en intimiteit geven, ook voor de artiesten, zijn gelukkig gebleven. Al is er zoals gezegd wel gedacht aan de bezoekers met hoogtevrees. Drs. J. Kamerling is journalist cultureel erf goed te Amsterdam en lid van de Commissie De gerenoveerde zaa| van Carré Amsterdam van Heemschut. Foto Frank Greiner 18 Heemschut december 2007 Ijk Kijken zonder hoogtevrees

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 20