Hattem - Nog dit jaar wordt begonnen met de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe spoorbrug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle. De brug is noodzakelijk vanwege de komst van de Hanzelijn, een spoorlijn die in 2013 Lelystad met Zwolle zal verbinden. De nieuwe betonnen spoorbrug zal zeventien meter hoog boven de rivier komen te liggen, mede vanwege de eisen die tegenwoordig aan een vrije doorvaarthoogte worden gesteld. De brug wordt op Rijnvaarthoogte gebracht, een internationale norm voor bruggenbouw die de scheepvaart zoveel mogelijk vrije doorgang moet garanderen. De afgelopen jaren is vooral vanuit het Gelderse Hattem veel verzet gerezen tegen de bouw van de nieuwe, hooggelegen spoorbrug. Volgens de tegenstanders zal de brug in ernstige mate het IJssel la ndseha p aan tasten. Hattem heeft gepleit voor de aanleg van een spoortunnel onder de IJssel door, maar dit voorstel is niet overgenomen door de Tweede Kamer, die al in 2004 heeft gekozen voor deze nieuwe spoorbrug. De bestaande brug, die in 1862-1868 is aange legd in de spoorlijn Amersfoort-Zwolle, ligt veel lager dan de geprojecteerde nieuwe brug en is daardoor nauwelijks een verstorend element in het fraaie natuurgebied van de IJssel met de uiterwaarden. De oude IJsselspoorbrug werd gebouwd als een vaste brug met een draaibaar middengedeelte. De brug werd in 1938 ingrijpend gemoderni seerd en verbouwd tot een stalen hefbrug. Van de oorspronkelijke brug zijn nog de bakstenen pijlers overgebleven. In het landhoofd aan de Gelderse zijde is een grote gedenksteen ingemetseld, met de vermelding van de eerste steenlegging op 7 oktober 1862 door minister Thorbeeke van binnenlandse zaken. Enkele gemeenteraadsfracties in Zwolle hebben bij het college van B Et W in Zwolle aangedrongen op het behoud van waardevolle elementen van de oude brug zodra deze zal worden gesloopt. Velp - Tussen Velp en de rivier de IJssel staat aan de Lathumse Veerweg het voormalige stoomgemaal 'De Volharding'. Dit kleine in baksteen opgetrokken gemaal werd in 1875 gebouwd voor de afwatering van het water uit de polder de Velperwaarden. In 1928 werd het gemaal geëlektrificeerd en werd de schoorsteen afgebroken. In de voorgevel van het gemaal herinneren twee grote gedenkstenen aan de stichting en de elektrificatie van het gemaal. In oktober 2006 is het oude gemaal buiten bedrijf gesteld door de bouw van een nieuw, modern gemaal met een grotere afvoercapaciteit. Het nieuwe gemaal "Velperwaarden" is direct naast het oude geplaatst. Om het nieuwe gemaal goed in te passen in het landschap, is het gebouw half in de dijk gebouwd. Het is nog onbekend wat er met het oude gemaal gaat gebeuren. Wapenveld - Na 123 jaar in bedrijf te zijn geweest zal de papierfabriek 'Berghuizen' bij Wapenveld komend najaar worden gesloten. Het Finse moederconcern Stora Enzo besloot hiertoe vanwege de te geringe winstmarges van de fabriek. De geschiedenis van de papierfa briek in Wapenveld gaat terug tot 1838, toen de Heerder papiermaker Lubbertus van Ger- revink langs het Apeldoorns Kanaal ter hoogte van de buurtschap Berghuizen de eerste machi nale papierfabriek van Gelderland vestigde. In de eerste jaren wordt naast de stoomkracht nog gebruik gemaakt van waterkracht via een waterrad. In 1884 gaat de papierfabriek failliet en wordt het bedrijf overgenomen door de papiermakersfamilie Cramer uit het Twentse Ootmarsum. De familie Cramer bezit in Ootmarsum een paperwatermolen, en ziet in Wapenveld mogelijkheden om het bedrijf verder uit te bouwen. De ligging van de fabriek aan het Apeldoorns Kanaal betekende gunstige aan-en afvoermogelijkheden per schip. Ook krijgt de fabriek in 1885 een aansluiting op de spoorlijn Apeldoorn-Hattem. Cramer bouwt de fabriek uit tot een grote onderneming met diverse papiermachines. In 1962 gaat het bedrijf een fusie aan met Van Gelder Papierfabrieken. Na de ondergang van het van Gelderconcern in 1982 gaat de Berghuizer papierfabriek weer als zelfstandige onderneming verder. Het Finse concern Stora Enzo neemt de fabriek in 1989 over. augustus 2007 Industria 45 Foto 5: Hattem, IJsselspoorbrug. Foto Marcel Overbeek Centrum

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 47