nieuws Gelderland Foto 4: De bijzondere bruggen van Raalte, met de Enkbrug (midden) en de Daggertbrug (rechts) Foto's Pim van Gelder voor 120.000 gulden van het waterschap Groot -Salland. De broers begonnen in eigen beheer met het herstel van de gevels van het gemaal, de elektromotor en de deels gietijzeren schepra deren. Het voormalige ketelhuis werd ingericht als bezoekersruimte en expositieruimte. Omdat het complex inmiddels op de rijksmonumen tenlijst was geplaatst, hield de Rijksdienst voor Monumentenzorg toezicht bij de uitvoering van de restauratieplannen. Op 9 september 2006 werd het gemaal officieel weer in gebruik gesteld door de gedeputeerde voor Cultuur van Overijssel, Theo Rietkerk. Na de restauratie is het gemaal af en toe weer in werking, zodat de schepraderen weer kunnen draaien. Raalte - Voor het herstel van vijf ophaal bruggen over het Overijssel Kanaal in de gemeente Raalte is een reconstructieplan opgesteld door de gemeente. De ophaalbruggen verkeren in slechte staat. Sinds de sluiting van het kanaalvak Deventer-Raalte wordt er geen onderhoud meer aan de bruggen gepleegd. De kanaalzone in het centrum van Raalte met twee ophaalbruggen en de voormalige, in hout opge trokken loodsen van de kanaalwerf is inmiddels aangewezen als gemeentelijk monument. De oudste brug in het centrum van Raalte is de Enkbrug, een geklonken stalen ophaalbrug uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Deze brug is na 1945 overgebracht van Hankate (bij Ommen) naar Raalte. Ten zuiden van Raalte liggen de overige bruggen, waarvan de Zonnenbergerbrug de oudste is. Deze smalle stalen ophaalbrug is oorspronkelijk in 1915 gebouwd als trambrug over de Zuid-Willems vaart in Helmond. Ook deze brug is na 1945 door de Kanaalmaatschappij overgebracht naar Raalte, ter vervanging van een oudere houten vlotbrug. De gemeente Raalte denkt voor het herstel van de vijf bruggen een bedrag van 640.000 nodig te hebben, dat voor een deel uit Europese subsidies zal worden gefinancierd. Ook de pro vincie Overijssel heeft een financiële bijdrage toegezegd, vanwege het cultuurhistorisch belang van de bruggen en naar aanleiding van het 150-jarig bestaan van het kanaal in 2008. Het kanaalvak Deventer-Raalte -Lemelerveld werd in 1854-1858 gegraven als zijtak van het Overijssels kanaal dat liep van Zwolle naar Almelo. Zwolle - In het voorjaar van dit jaar zijn de fabrieksgebouwen van de voormalige zeep fabriek 'de Fenix' in de Kamperpoortwijk gesloopt. Slechts een bedrijfsgebouw is voor lopig gespaard: het kantoorgebouw 'Lankhorst' aan de Lijnbaan. De welstands- en monu mentencommissie van de gemeente Zwolle is van mening dat het in baksteen opgetrokken kantoorpand een fraai voorbeeld is van weder opbouwarchitectuur uit de jaren vijftig. Men zou het pand graag een nieuwe functie willen geven, bijvoorbeeld als gezondheidscentrum. Helaas is het pand niet toegankelijk voor min- dervaliden, zodat deze oplossing niet haalbaar lijkt. De projectontwikkelaar van het terrein, DLH houdt de mogelijkheid open dat het kantoorge bouw toch gesloopt wordt als een herbestem ming niet realiseerbaar is. De welstands- en monumenteneommissie wil dat er een waar destelling wordt gemaakt naar de bouwhistori sche waarde van het kantoorgebouw. Culemborg - De uit 1911 daterende water toren van Culemborg is te koop. De watertoren met het bijbehorende pompstation is in 2005 buiten bedrijf gesteld na de voltooiing van een modern pompstation. De eigenaar van het complex, waterleidingbedrijf Vitens zoekt al enige tijd naar een nieuwe eigenaar, die de watertoren een geschikte vorm van herbestem ming kan geven. De Culemborgse watertoren is 35 meter hoog en heeft een ronde bakstenen schacht, die op de begane grondverdieping wordt verstevigd door bakstenen steunberen. Boven de ingang is in een gevelsteen het wapen van Culemborg uitgebeeld. Het uitkragende bakstenen reservoirgedeelte is in 1977 voorzien van een moderne stalen mantel, omdat de bak stenen reservoirgevel in slechte staat verkeerde.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 46