nieuws
Gelderland
Foto 4: De bijzondere bruggen van Raalte, met de Enkbrug (midden) en de Daggertbrug (rechts)
Foto's Pim van Gelder
voor 120.000 gulden van het waterschap Groot
-Salland.
De broers begonnen in eigen beheer met
het herstel van de gevels van het gemaal, de
elektromotor en de deels gietijzeren schepra
deren. Het voormalige ketelhuis werd ingericht
als bezoekersruimte en expositieruimte. Omdat
het complex inmiddels op de rijksmonumen
tenlijst was geplaatst, hield de Rijksdienst voor
Monumentenzorg toezicht bij de uitvoering van
de restauratieplannen.
Op 9 september 2006 werd het gemaal officieel
weer in gebruik gesteld door de gedeputeerde
voor Cultuur van Overijssel, Theo Rietkerk. Na
de restauratie is het gemaal af en toe weer in
werking, zodat de schepraderen weer kunnen
draaien.
Raalte - Voor het herstel van vijf ophaal
bruggen over het Overijssel Kanaal in de
gemeente Raalte is een reconstructieplan
opgesteld door de gemeente. De ophaalbruggen
verkeren in slechte staat. Sinds de sluiting van
het kanaalvak Deventer-Raalte wordt er geen
onderhoud meer aan de bruggen gepleegd. De
kanaalzone in het centrum van Raalte met twee
ophaalbruggen en de voormalige, in hout opge
trokken loodsen van de kanaalwerf is inmiddels
aangewezen als gemeentelijk monument.
De oudste brug in het centrum van Raalte is
de Enkbrug, een geklonken stalen ophaalbrug
uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Deze
brug is na 1945 overgebracht van Hankate
(bij Ommen) naar Raalte. Ten zuiden van
Raalte liggen de overige bruggen, waarvan de
Zonnenbergerbrug de oudste is. Deze smalle
stalen ophaalbrug is oorspronkelijk in 1915
gebouwd als trambrug over de Zuid-Willems
vaart in Helmond. Ook deze brug is na 1945
door de Kanaalmaatschappij overgebracht naar
Raalte, ter vervanging van een oudere houten
vlotbrug.
De gemeente Raalte denkt voor het herstel
van de vijf bruggen een bedrag van 640.000
nodig te hebben, dat voor een deel uit Europese
subsidies zal worden gefinancierd. Ook de pro
vincie Overijssel heeft een financiële bijdrage
toegezegd, vanwege het cultuurhistorisch
belang van de bruggen en naar aanleiding van
het 150-jarig bestaan van het kanaal in 2008.
Het kanaalvak Deventer-Raalte -Lemelerveld
werd in 1854-1858 gegraven als zijtak van
het Overijssels kanaal dat liep van Zwolle naar
Almelo.
Zwolle - In het voorjaar van dit jaar zijn de
fabrieksgebouwen van de voormalige zeep
fabriek 'de Fenix' in de Kamperpoortwijk
gesloopt. Slechts een bedrijfsgebouw is voor
lopig gespaard: het kantoorgebouw 'Lankhorst'
aan de Lijnbaan. De welstands- en monu
mentencommissie van de gemeente Zwolle is
van mening dat het in baksteen opgetrokken
kantoorpand een fraai voorbeeld is van weder
opbouwarchitectuur uit de jaren vijftig. Men
zou het pand graag een nieuwe functie willen
geven, bijvoorbeeld als gezondheidscentrum.
Helaas is het pand niet toegankelijk voor min-
dervaliden, zodat deze oplossing niet haalbaar
lijkt.
De projectontwikkelaar van het terrein, DLH
houdt de mogelijkheid open dat het kantoorge
bouw toch gesloopt wordt als een herbestem
ming niet realiseerbaar is. De welstands- en
monumenteneommissie wil dat er een waar
destelling wordt gemaakt naar de bouwhistori
sche waarde van het kantoorgebouw.
Culemborg - De uit 1911 daterende water
toren van Culemborg is te koop. De watertoren
met het bijbehorende pompstation is in 2005
buiten bedrijf gesteld na de voltooiing van
een modern pompstation. De eigenaar van
het complex, waterleidingbedrijf Vitens zoekt
al enige tijd naar een nieuwe eigenaar, die de
watertoren een geschikte vorm van herbestem
ming kan geven. De Culemborgse watertoren is
35 meter hoog en heeft een ronde bakstenen
schacht, die op de begane grondverdieping
wordt verstevigd door bakstenen steunberen.
Boven de ingang is in een gevelsteen het wapen
van Culemborg uitgebeeld. Het uitkragende
bakstenen reservoirgedeelte is in 1977 voorzien
van een moderne stalen mantel, omdat de bak
stenen reservoirgevel in slechte staat verkeerde.