Jongeren in contact met Nederlandse cultuurschatten Actueel Inge Keizer- Jongeren en monumenten, ze vormen samen een moeilijke combinatie. Toch slaagt Verover je eigen omgeving erin om deze groep bij ons cultureel erfgoed te betrekken. Voorwaarde: geef jongeren de mogelijkheid om op een eigen manier 'contact te maken' met de gebouwde of natuurlijke omgeving. JIJ, AT EEN RUIMTE - zo groot als deze historische markthal is. En dan dat verhaal over die losgebroken stier die Den Bosch onveilig heeft gemaakt. Ik heb veel geleerd en kijk nu met andere ogen naar zo'n oud gebouw. Te gek!', reageert een Bossche jongere na de verovering van de Brabanthallen in Den Bosch. In januari ontstond bij een groep Turks-Neder landse jongeren het idee om de monumentale Heusden Altenahal van de Brabanthallen te veroveren. Daarvoor klopte de groep aan bij de stichting 'Verover je eigen omgeving'. Project leider Marjolein Hesselink overlegde met de hallen of de verovering door de jongeren kon tijdens de Restauratiebeurs. Dit bleek niet haalbaar, maar een kleine week later werd de hal alsnog ter beschikking gesteld. Via MSN en sms'jes nodigden leden van de organiserende groep hun leeftijdsgenoten uit om deel te nemen aan een leuke middag, op een bijzondere plek. En hoewel juist de speel toestellen de interesse van de jongeren hadden, werd door een deel van de bezoekers ook aan de zelfbedachte quiz over de geschiedenis, architectuur en toekomst van de voormalige markthal deelgenomen. Voor en door jongeren De verovering van de Eleusden Altenahal is een van de voorbeelden van veroveringen waar de stichting 'Verover je eigen omgeving' bij betrokken is. Het project is een initiatief van het VSBfonds en was eerder bekend als 'Verover je eigen monument'. Groepen jongeren van 13 tot en met 18 jaar bedenken zelf een activiteit - de verovering - waarmee ze hun leeftijdsgenoten interesseren. Bijvoorbeeld met een zelfgemaakte film,een theatervoorstel ling, een speurtocht, quiz of ontwerpwedstrijd. De te veroveren omgeving is bijvoorbeeld een middeleeuwse kerk, een monumentaal park, een bijzonder historisch of industrieel gebouw of zelfs een hele woonwijk. De uitwerking van een verovering is volledig in handen van de jongeren zelf. Er is geen voorge schreven (educatief) programma, de jongeren maken zich zelf de locatie eigen. De verovering wordt overigens wel gestructureerd en in logi sche stappen aangepakt. Achter de schermen werken erfgoed- of natuurinstellingen samen met jongerenorganisaties of onderwijsinstel lingen. Jeugdtheater Zo wilden jongeren van het Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland een voorstelling geven op een bijzondere plek in Gouda. Een groepje jongeren bezocht hiervoor tijdens de Open Monumen tendag 2006 de monumenten in de stad en belandden bij een loods van transportbedrijf Bunnik. Ze raakten geïnspireerd door de fami lieverhalen die de aehter-aehterkleinzoon van de oprichter hen kon vertellen, en bedachten daar een theaterstuk over. De zes voorstel lingen waren in maart en allemaal uitverkocht. De jongeren ontwierpen hun flyers zelf en benaderden de pers, met heel steekhoudende argumenten voor hun productie: 'Deze loods is heel oud. Er is heel veel gebeurd. Al die ver halen over vroeger zijn erg interessant. Dat zijn nu allemaal herinneringen. Het is super om daar iets mee te doen.' De sleutel om een monument of andere omge ving voor jongeren interessant te maken is het creëren van 'positieve emoties' en 'persoon lijke binding'. Het is aan hen zelf om, op basis van hun eigen gevoelens en ideeën, een eigen verhaal over de locatie te bedenken en hiervoor leeftijdsgenoten te interesseren. De fantasie van de jongeren zelf wordt geprikkeld. Inge Keizer is medewerker van stichting 'Verover je eigen omgeving' 26 Heemschut augustus 2007 Verover de omgeving!

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 28