Merkelbachs keuze voor de binnenhuisarchi
tecten. Elling was de man van de tekentafel,
Merkelbach de man van het overleg. Elling vond
dat er teveel werd afgeweken van de zuiverheid
van zijn ontwerp.
De ontwerphouding van Elling wordt geken
merkt door een zuiverheid van stijl en bedoe
ling die echter in meerdere bouwtechnieken
en verschillend materiaalgebruik uitgewerkt
konden worden. Hierin zat een toekomstge
richte houding. Hij was een individualist en niet
gauw bereid tot compromissen, maar luisterde
wel met grote aandacht naar de wensen van de
opdrachtgever. Elling was tot in detail vergroeid
met zijn ontwerp en beheerste de integrale
benadering. Beeldende kunst, zoals ook in
kleurgebruik, vormt een continu onderdeel van
zijn werk.
Jaarbeurs
In 1917 werd in Utrecht de eerste Jaarbeurs
gehouden op twee plekken in de stad, het
Vredenburg en het Janskerkhof. Na het grote
succes van de eerste twee Jaarbeurzen besloot
men in 1918 om op het Vredenburg een per
manente huisvesting voor de beurs te bouwen.
In het ontwerp van architect J. de Bie Leuve-
ling Tjeenk uit 1918 een eerste plan zou het
Jaarbeurscomplex zich over twee van de vier
pleinwanden uitstrekken. Door de hoogte van
de gebouwen en de omvang van het plan zou
Utrecht op deze manier een plein krijgen van
grootstedelijke allure. Utrecht ging hiermee de
strijd aan met de grote beurzen in Europa, maar
helaas bleken de plannen te ambitieus. Nadat
het eerste deel van het grote complex gebouwd
was, ontwierp dezelfde architect in 1928 een
nieuw plan. Dit was niet minder ambitieus en
al evenmin voltooid. Na de Tweede Wereld-
10 Heemschut augustus 2007
Foto 3
Kleurstellingen op de
bovenste verdieping.
Foto Norman Vervat
Foto 4
Huidige conditie gevel.
Foto Norman Vervat
»«i—
- i88i