Merkelbachs keuze voor de binnenhuisarchi tecten. Elling was de man van de tekentafel, Merkelbach de man van het overleg. Elling vond dat er teveel werd afgeweken van de zuiverheid van zijn ontwerp. De ontwerphouding van Elling wordt geken merkt door een zuiverheid van stijl en bedoe ling die echter in meerdere bouwtechnieken en verschillend materiaalgebruik uitgewerkt konden worden. Hierin zat een toekomstge richte houding. Hij was een individualist en niet gauw bereid tot compromissen, maar luisterde wel met grote aandacht naar de wensen van de opdrachtgever. Elling was tot in detail vergroeid met zijn ontwerp en beheerste de integrale benadering. Beeldende kunst, zoals ook in kleurgebruik, vormt een continu onderdeel van zijn werk. Jaarbeurs In 1917 werd in Utrecht de eerste Jaarbeurs gehouden op twee plekken in de stad, het Vredenburg en het Janskerkhof. Na het grote succes van de eerste twee Jaarbeurzen besloot men in 1918 om op het Vredenburg een per manente huisvesting voor de beurs te bouwen. In het ontwerp van architect J. de Bie Leuve- ling Tjeenk uit 1918 een eerste plan zou het Jaarbeurscomplex zich over twee van de vier pleinwanden uitstrekken. Door de hoogte van de gebouwen en de omvang van het plan zou Utrecht op deze manier een plein krijgen van grootstedelijke allure. Utrecht ging hiermee de strijd aan met de grote beurzen in Europa, maar helaas bleken de plannen te ambitieus. Nadat het eerste deel van het grote complex gebouwd was, ontwierp dezelfde architect in 1928 een nieuw plan. Dit was niet minder ambitieus en al evenmin voltooid. Na de Tweede Wereld- 10 Heemschut augustus 2007 Foto 3 Kleurstellingen op de bovenste verdieping. Foto Norman Vervat Foto 4 Huidige conditie gevel. Foto Norman Vervat »«i— - i88i

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 12