Oorspronkelijke details terug op station van Cuypers In december 2005 zijn ProRail en NS begonnen met het terugbrengen van originele details van het door Cuypers ontworpen station Amsterdam Centraal. Het 'Gevleugeld Wiel', het oorspronke lijke beeldmerk van vele spoorwegmaatschappijen in Europa, is toen teruggeplaatst aan beide kanten van de zuidelijke perronkap van Amsterdam Cen traal. Deze versieringen waren in de jaren dertig verwijderd. De dit voorjaar aangebrachte kleuren, oker en zwart, zijn een beetje een gok. DE ORIGINELE TINTEN van het 'Gevleu geld Wiel' waren namelijk niet meer te achterhalen. Na advies van met name de Rijks dienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten is gekozen voor de kleuren zwart en oker. ProRail en NS willen de oorspronkelijke uit straling van het monumentale station als het maar even kan weer terugbrengen. Zo zijn in november 2006 de gegoten zinken hekwerken op het dak van het station herplaatst en zijn de ontbrekende medaillons op de rijtuigkappen teruggeplaatst. De nog aanwezige medaillons, die vroeger dienden als bewegwijzering voor rijtuigen die goederen kwamen lossen, worden dit jaar nog geschilderd en weer met blad goud ingelegd. Dit laatste geldt ook voor de negen gietijzeren kroontjes op het dak van de Koninklijke Wachtkamer. Ook worden dit jaar een aantal van de bloemkoppen in de buiten zijde van de ronding van de spanten van de zuidkap, de overkapping die het dichtst bij het Stationsplein ligt, opnieuw aangebracht. Deze bloemkoppen worden nagemaakt van gedreven staal. Kleurkeuze In historische bestekken staat meestal weinig over het kleurgebruik en historische kleuren foto's met het Gevleugeld Wiel op Amsterdam Centraal zijn er niet, evenmin als geschikte oude (ingekleurde) ansichtkaarten. Een zoek tocht via internet en in archieven leverde geen bruikbare informatie op over de kleur. Uitein delijk bleek uit kleurenfoto's van een aantal stations (onder andere in Groningen) en de gevelsteen van het Utrechtse 'Hoofdgebouw 2' van ProRail dat kleine vleugels goudkleurig en grote vleugels okergeel zijn geschilderd. De wielen variëren van donkergroen naar zwart. Uiteindelijk is op advies van de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten gekozen voor de kleuren zwart en oker. De architect van het station Amsterdam Cen traal is P.J.H. Cuypers. Van zijn hand zijn onder andere de hekwerken en de medaillons. De kap is ontworpen door L.J. Eijmer, de Gevleugelde Wielen' hoogst waarschijnlijk ook. Het uit de negentiende eeuw daterende stationsgebouw met overkappingen is uiteraard al vele malen onder handen genomen om de gigantische reizigersstromen en slijtage de baas te kunnen. Versieringen waren 'vaak het kind van de reke ning. Nu in en rond het station opnieuw ingrij pend wordt verbouwd (zo wordt de nieuw te openen Noord-Zuidlijn van de metro tientallen meters onder de centrale stationshal aange legd) is van de gelegenheid gebruik gemaakt verdwenen details hersteld of nieuw terug te plaatsen. 8 Heemschut augustus 2007 Foto Het Gevleugeld Wiel in ongeveer de oorspronkelijke kleuren. Foto NS/ProRail Amsterdam CS weer gevleugeld

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 10