pateer WEB PI Foto 5 Hotel Britannia nu. Foto's Willem Heijbroek Foto 6 en 7 De mozaïekrand rond het hotel zorgt voor een grote eenheid in het ontwerp. De conditie ervan is nog opvallend goed HOTEL BRITANNIA is een van de beste nog bestaande voorbeelden van weder opbouw in Zuid-West Nederland, waarin architectuur, toegepaste kunst en inrichting op een harmonische wijze zijn geïntegreerd. Het is een bijzonder geslaagd totaalconcept van architect Joost Boks, met mozaïeken van Louis van Roode. Na de Tweede Wereldoorlog werden de ruïnes van het oude Grand Hotel Britannia (gebouwd in 1886) verwijderd om met de wederopbouw te kunnen beginnen. Pas in 1954 had de N.V. Britannia voldoende geld bijeen voor dit prestigieuze project. De eerste bouwfase bestond uit een paviljoen met restaurant, een lobby, vergader- en feestzalen en een dienstwoning. Architect Joost Boks maakte eerder naam met het bouwcentrum in Rotterdam en een aantal exclusieve villa's. Zijn stijl kwam voort uit de Bauhausbeweging. Hij voegde er een extra dimensie aan toe door kunstwerken in het ontwerp op te nemen. Ook het interieur werd onder zijn supervisie inge richt, waardoor een totaalconcept werd bereikt. De 84 meter lange mozaïekband, die niet alleen over de voorgevel en balkons aan de buitenkant, maar ook binnen in het restau rant doorloopt, vormt een hoogtepunt uit het werk van Louis van Roode. Vele malen werden vanuit Rotterdam excursies naar hotel Britannia georganiseerd om dit fenomeen te bekijken. Daarnaast fungeerde het gebouw als ontvangstruimte voor hoge gasten die bij de Koninklijke Schelde Groep en andere bedrijven op bezoek kwamen. Vijfjaar na de bouw van het paviljoen werd een hoteldeel toegevoegd. Joost Boks had hierover de supervisie, maar de uit voering berustte bij zijn collega in de maatschap, Bram Middelhoek. De voorkant van de hoteltoren werd door Louis van Roode eveneens van mozaïeken voorzien. Hierin is de ontwikkeling van de kunstenaar naar een meer abstracte stijl goed waarneem baar. In de loop van de tijd zijn er om de bedrijfs voering te vergemakkelijken verschillende verbouwingen uitgevoerd. Zo is er een vloer in het restaurantgedeelte aangebracht, waardoor mozaïeken werden vernield en bovendien het ruimtelijk effect van de vide verloren ging. Op de parkeerplaats kwam een appartementen complex. Verschillende kleinere ingrepen, zoals het aanbrengen van overdekte terrassen en verplaatsing van de hoofdingang hadden een minder desastreus effect. Strijd voor behoud In 2004 verkreeg projectontwikkelaar Loostad een sloop- en bouwvergunning. Er lag een plan voor een toren van maximaal zestien verdiepingen. Het paviljoen zou na verwijde ring van de mozaïeken ook worden gesloopt. De gemeente Vlissingen, verschillende belan gengroepen en de projectontwikkelaar gingen ervan uit dat voor de sloop de mozaïeken zouden worden verwijderd en aangebracht op de mozaïekschool (een basisschool, die in het geheel geen relatie had met Britannia), of langs de boulevard. In beide gevallen zouden deze niet gespaard blijven voor vandalisme. In februari 2006 ondernam Heemschut een ultieme reddingspoging in gesprekken met ver schillende organisaties, de projectontwikkelaar en de wethouder. Daarop hebben wij een plan ontwikkeld om het paviljoen op de rijksmonu mentenlijst te krijgen. Heemschut overhandigde een compleet dossier van de bouwgeschiedenis met oorspronkelijke tekeningen en een serie zeldzame foto's aan de RACM. De aanvraag bij de RACM werd gehonoreerd. Dit betekent dat het paviljoen van Britannia een tijdelijke bescherming krijgt in afwachting van een mogelijk definitieve plaatsing op de rijksmonu mentenlijst. Restauratieplan Direct nam de projectontwikkelaar contact met ons op. In het hoofdkantoor van Loostad in Apeldoorn werd eind november een principeak koord bereikt over de te restaureren onder delen. In overleg met het architectenbureau van den Hoeven in Harmeien is dit technisch verder uitgewerkt. In ieder geval de voorgevel van het paviljoen blijft gespaard. De feestzaal zal gesloopt worden. Deze heeft geen archi tectonische, maar wel een hoge emotionele waarde. Herbouw als multifunctionele ruimte 36 Heemschut februari 2007

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 38