Foto 1 In 1978 werd bij werkzaamheden aan het plantsoen tijdelijk het water van de Lijnbaansgracht weer zichtbaar. Foto Stadsarchief Amsterdam^,. Foto 2 De Lijnbaansgracht in de negentiende eeuw, gefotografeerd door Jacob Olie. Foto Stadsarchief Amsterdam plein met bomen en daaronder een fietskelder voor de honderden fietsen, die nu achter het hek van het plantsoen parkeren of illegaal aan de plantsoenhekken worden vastgeketend. Een gratis stalling en goed bewaakt. Om de omgeving verder te vervolmaken wil zij, dat op de begane grond van het mooie Hirsch- gebouw, ooit een chique modemagazijn, weer winkels komen. Met haar medewerking is voor Americain onlangs de nieuwe Snoeck-fontein geplaatst, met zijn kroonlantaarns, waarvoor Dorothy zich samen met de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad ook jarenlang heeft ingezet, een parel op het plein. Veel steun Inmiddels groeit de steun voor het plan om het water op het plein weer open te graven. Vrienden van de Binnenstad wijst erop, dat het huidige plantsoentje niet veel voorstelt en vooral vuil aantrekt. Water op die plek herstelt de authentieke situatie en vormt met bomen erlangs een in dit geval blauwgroen stukje bin nenstad. Inmiddels heeft ook de Amsterdamse Raad voor de Stadsontwikkeling zich achter het plan geschaard. Heel belangrijk, want dit is een deskundig en invloedrijk college. De ARS vindt, dat het opengraven de stedenbouwkundige structuur van het Leidseplein en Gartmanplant- soen versterkt en de mogelijkheid biedt voor terrassen tot aan het water. Zij is ook voor een transparante voortzetting van de waterloop onder glas over het Leidseplein zelf. De horeca-ondernemers aan plein en plantsoen zijn ook enthousiast. En verder somt Dorothy Beynes als voorstanders op: de Weteringbuurt, hotel Americain, Amsterdam Tourist Board, Van den Ende Foundation, de Kring, woningcorpo ratie Het Oosten, nv Stadsgoed, de Vrienden en Heemschut. Eigenlijk is niemand tegen. De taxicentrale heeft zich nog niet uitgesproken omdat nog niet helemaal vaststaat waar de taxi's definitief hun plaats krijgen. Dorothy stelde aanvankelijk voor de taxi's te laten keren aan het eind van de Weteringschans nog voor het Gartman- plantsoen en aan het eind van de Marnixstraat. Dat heeft echter het bezwaar, dat er gekeerd moet worden via de trambaan. Zij ziet nu ook wel wat in het plan van de gemeente voor een opstelstrook bij het Leidsebosje. Waarom niet? Het stadsdeel zelf heeft zich nog niet uitge sproken maar staat zeker open voor het idee van het opengraven. Officieel moet er nog ingesproken worden, maar in het Leidseplein- overleg, waaraan Dorothy deelneemt, onder vindt zij veel steun voor het plan. Waarom zou dit in Amsterdam niet kunnen, vraagt ze zich af. In steden als Den Bosch, Breda en Bussum worden ook weer stukken stad, veelal voormalige havens, opengegraven. Het is trouwens ook goed uit oogpunt van waterberging. Wie herinnert zich niet hoe verrassend in 1978 bij het aanleggen van de Binnenring opeens de oude waterloop van de Lijnbaansgracht weer te voorschijn kwam. De foto's daarvan moeten voor de beleidsmensen van nu een inspirerend gezicht zijn. Wie weet zitten we over een paar jaar op een zonnig terrasje langs het teruggekeerde water van de Lijnbaansgracht. Drs. Jaap Kamerling is journalist cultuur historisch erfgoed te Amsterdam februari 2007 Heemschut 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 29