Foto 1
In 1978 werd bij werkzaamheden aan
het plantsoen tijdelijk het water van
de Lijnbaansgracht weer zichtbaar.
Foto Stadsarchief Amsterdam^,.
Foto 2
De Lijnbaansgracht in de negentiende
eeuw, gefotografeerd door Jacob Olie.
Foto Stadsarchief Amsterdam
plein met bomen en daaronder een fietskelder
voor de honderden fietsen, die nu achter het
hek van het plantsoen parkeren of illegaal aan
de plantsoenhekken worden vastgeketend. Een
gratis stalling en goed bewaakt.
Om de omgeving verder te vervolmaken wil zij,
dat op de begane grond van het mooie Hirsch-
gebouw, ooit een chique modemagazijn, weer
winkels komen.
Met haar medewerking is voor Americain
onlangs de nieuwe Snoeck-fontein geplaatst,
met zijn kroonlantaarns, waarvoor Dorothy zich
samen met de Vrienden van de Amsterdamse
Binnenstad ook jarenlang heeft ingezet, een
parel op het plein.
Veel steun
Inmiddels groeit de steun voor het plan om het
water op het plein weer open te graven.
Vrienden van de Binnenstad wijst erop, dat
het huidige plantsoentje niet veel voorstelt en
vooral vuil aantrekt. Water op die plek herstelt
de authentieke situatie en vormt met bomen
erlangs een in dit geval blauwgroen stukje bin
nenstad.
Inmiddels heeft ook de Amsterdamse Raad
voor de Stadsontwikkeling zich achter het plan
geschaard. Heel belangrijk, want dit is een
deskundig en invloedrijk college. De ARS vindt,
dat het opengraven de stedenbouwkundige
structuur van het Leidseplein en Gartmanplant-
soen versterkt en de mogelijkheid biedt voor
terrassen tot aan het water. Zij is ook voor een
transparante voortzetting van de waterloop
onder glas over het Leidseplein zelf.
De horeca-ondernemers aan plein en plantsoen
zijn ook enthousiast. En verder somt Dorothy
Beynes als voorstanders op: de Weteringbuurt,
hotel Americain, Amsterdam Tourist Board, Van
den Ende Foundation, de Kring, woningcorpo
ratie Het Oosten, nv Stadsgoed, de Vrienden en
Heemschut.
Eigenlijk is niemand tegen. De taxicentrale
heeft zich nog niet uitgesproken omdat nog
niet helemaal vaststaat waar de taxi's definitief
hun plaats krijgen. Dorothy stelde aanvankelijk
voor de taxi's te laten keren aan het eind van
de Weteringschans nog voor het Gartman-
plantsoen en aan het eind van de Marnixstraat.
Dat heeft echter het bezwaar, dat er gekeerd
moet worden via de trambaan. Zij ziet nu ook
wel wat in het plan van de gemeente voor een
opstelstrook bij het Leidsebosje.
Waarom niet?
Het stadsdeel zelf heeft zich nog niet uitge
sproken maar staat zeker open voor het idee
van het opengraven. Officieel moet er nog
ingesproken worden, maar in het Leidseplein-
overleg, waaraan Dorothy deelneemt, onder
vindt zij veel steun voor het plan.
Waarom zou dit in Amsterdam niet kunnen,
vraagt ze zich af. In steden als Den Bosch,
Breda en Bussum worden ook weer stukken
stad, veelal voormalige havens, opengegraven.
Het is trouwens ook goed uit oogpunt van
waterberging. Wie herinnert zich niet hoe
verrassend in 1978 bij het aanleggen van de
Binnenring opeens de oude waterloop van de
Lijnbaansgracht weer te voorschijn kwam. De
foto's daarvan moeten voor de beleidsmensen
van nu een inspirerend gezicht zijn.
Wie weet zitten we over een paar jaar op een
zonnig terrasje langs het teruggekeerde water
van de Lijnbaansgracht.
Drs. Jaap Kamerling is journalist cultuur
historisch erfgoed te Amsterdam
februari 2007 Heemschut 27