Amsterdam weer meer waterstad Steun voor opengraven gracht door Kleine Gartmanplantsoen Jaap Kamerling - Ook Heemschut heeft z ich geschaard achter het plan om de Amsterdamse Lijnbaansgracht, die nu nog onder het Kleine Gartmanplantsoen en Leidseplein doorloopt en bij De Melkweg bovenkomt, weer open te graven (zie Heemschut december 2006). Dit is een simpele ingreep - het water stroomt immers nog gewoon onder de grond door- die de onnodige demping van 1909 ongedaan maakt. Foto 3 en 4 Het plantsoen boven de Lijnbaans gracht eind 2005. Foto Heemschut IN HET KADER VAN de verbouwing van de Stadsschouwburg wordt trouwens nu al een stukje Lijnbaansgracht naast de schouw burg alweer opengegraven. We spreken met Dorothy Beynes-Heijmeijer van Heemstede, die als voorzitter van de Stichting Heijmeijer van Heemstede het initiatief nam tot dit plan, dat intussen steeds meer steun krijgt. Zo schreven de Vrienden van de Amsterdamse Binnen stad op 10 juni 2006 een brief aan stadsdeel Centrum, waarin zij het plan als volgt beargu menteren. 'De schoonheid van de Amsterdamse binnen stad wordt voor een belangrijk deel bepaald door de wijze, waarop het water is opgenomen in de structuur van de stad. In de 19de en 20ste eeuw zijn er niettemin liefst 70 dem pingsplannen uitgevoerd met het doel van die waterstad weer een landstad te maken en ruim baan te geven aan het verkeer.' Dat laatste is, mede dankzij acties van Heemschut, mislukt. Gelukkig maar, want wij zien demping nu als ernstige aantasting van het stadsschoon. En bovendien willen we het autoverkeer in de binnenstad tegenwoordig juist terugdringen. In zijn vorige programakkoord had Stadsdeel Centrum beloofd minimaal een gedempte gracht weer open te graven. Dat is toen niet gelukt. Het nieuwe college heeft nu een kans dit alsnog te doen. Het gaat om het opengraven van het stukje Lijnbaansgracht, dat onder het Kleine Gartman plantsoen loopt iets voor het City Theater tot aan brasserie Heineken Hoek. Dorothy Beynes zou het liefst zien, dat het water ter hoogte van het Leidseplein zelf onder een transparante glasplaat verder doorloopt tot aan het water langs de Melkweg. Ook fietsvrij Het stadsdeel heeft al langer plannen voor het plein. Het wil Leidseplein en Kleine Gartman plantsoen auto- en ook fietsvrij maken. De tramhaltes Leidseplein zouden opschuiven naar de Brug over de Singelgracht. Onder het Leidsebosje wil het verder een parkeergarage bouwen met daarboven de opstelstrook voor de taxi's, die nu nog wachten langs het wat onbenullige plantsoen met de kunsthagedissen dat destijds bovenop de oude waterloop onder het Gartmanplantsoen is aangelegd. Het stadsdeel wilde aanvankelijk in zijn Plan van Aanpak het groen van dit plantsoen behouden. Het is inmiddels echter heel geïnteresseerd in de plannen van Dorothy Beynes. De wethouders Anne Lize van der Stoel en Wil Codrington laten een artists impression van het plan maken en doen een haalbaarheidsonderzoek. Voor de opengegraven gracht op de plek, waar nu de taxi's staan, situeert Dorothy een nieuw 26 Heemschut februari 2007

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2007 | | pagina 28