zal minder worden gesloopt. En er is een eultuurkwartier toegevoegd, met ten oosten van de haven een museum, een stadstheater en een filmhuis. De infoboulevard schuift door naar de oostkant van de Nelson Mandelabrug. Positief is, dat het plan structurele verbete ringen van het gebied bevat. Zo ontstaan nieuwe visuele relaties vanuit het Coehoorngebied op de rivier, een wandel route van het station naar het Kerkplein en er vindt een opwaardering plaats van de Rijnkade. Het programma is opvallend ambi tieus, met omvangrijke vernieuwingen in het stationsgebied en het Musiskwartier. De reconstructie mag geen leegstand en verloe dering veroorzaken in de historische binnen stad. De grootste kritiek geldt de geplande hoog bouw. Er is plaats voor negen flatgebouwen van 20 verdiepingen in het gebied Coehoorn- ZuidRoermondsplein. Die flats zijn vergelijk baar met de twee reeent gerealiseerde, zwaar bekritiseerde torens bij het station. Tegen deze gigantische verandering en schaalver groting is veel geageerd. De Spaanse archi tect had opdracht circa 400.000 m2 bouw volume weg te zetten binnen het plangebied Rijnboog. Dus komt hoogbouw waar deze juist niet moet komen. Het structuurplan werd door Arnhem dit jaar aangepast aan de hoogbouwvoorstellen van het Rijnboogplan. Dus handelt de gemeente projectvolgend in plaats van kaderstellend. Arnhem vindt overigens zelf ,het ontmoe- tingsgebied tussen stuwwal en rivier weste lijk van de binnenstad kwetsbaar. Deze con frontatie van landschappen in de stad is voor Nederlandse begrippen uniek. Het zicht vanuit het westen Onderlangs op de Eusebiustoren moet worden gekoesterd.' De Hogeschool voor de Kunsten aan Onderlangs spaarde een paar jaar geleden het zicht op de stuwwal en breidde tegen zeer hoge kosten ondergronds uit. Hier vlakbij zijn in het masterplan Rijnboog nu drie flatgebouwen van 20 verdiepingen geprojecteerd. De Heemschut commissie Gelderland maakte meerdere malen bezwaar tegen hoogbouw op deze plek. Het gemeentebestuur ging aan deze bezwaren rücksichtslos voorbij. Nieuwe haven Volgens het masterplan komt er een haven tot aan het plein bij de Eusebiuskerk. Een haven van 200 m lang en 40 m breed dwars door en haaks op de huidige Rijnkade. De waterstand is - zoals van de Rijn - bijna het hele jaar 6 m onder het straatniveau met daarboven een hoogwaterkering. Er zijn door het hoogteverschil hellingbanen en drijvende kades nodig. Het maakt de meningen over de haven zeer verdeeld. Enerzijds is een nieuwe haven symbool van de nauwe relatie tussen de rivier en het stadscentrum; de haven brengt vitaliteit. De Rijn wordt naar het hart van de stad gebracht. De haven kan ruimtelijk en functi oneel van groot belang zijn, de structuur van de stadsrand en de Rijnkade versterken. De haven is een aantrekkelijke plek. Anderzijds, menen anderen, is voor een wer vende verbinding tussen winkelcentrum en rivier de haven een verkeerd plan. Zo'n ver binding is er ook, goedkoper en aantrekke lijker, met bijvoorbeeld een wandelboulevard. Niet de haven wordt de grote trekker, maar de zonnige, op te waarderen Rijnkade die nu al floreert als aantrekkelijk waterfront. En er zit een adder onder het gras. De dure haven wordt betaald uit de grondopbrengst van de hoogbouw. Zo geeft commerciële grondexploitatie de doodsteek aan de ste denbouw en aan de unieke landschappelijke kwaliteit van Arnhem. Terugblikkend is duidelijk dat het planproces niet professioneel is aangepakt. Geen analyse over de stedenbouwkundige ontwikkeling, geen kaderstellend hoogbouwbeleid en geen alternatieve plannen. Aan het plan van De Sola Morales mocht niets veranderd worden. Het Rijnboogplan werd ontworpen in opdracht van het projectteam Rijnboog, (Arnhem, Knooppunt Arnhem-Nijmegen, Gelderland en vijf projectontwikkelaars). Die willen alle hun eigen stempel op het plan drukken. Harry Bod is lid van de Provinciale Commissie Gelderland oktober 2006 Heemschut 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 29