Artist impression van Ingenieursbureau VHP van de werf van KSG, die weer deel gaat uitmaken van de stad. stichten buitenplaatsen als Lammerenburg en Der Boede. Het nadeel van haar strategische ligging aan de Scheldemond is, dat Vlissingen herhaalde lijk iijdt onder oorlogsgeweld. Bij de beschie tingen door de Engelsen in 1809 verliest Vlissingen ondermeer haar trotse stadhuis en Walcheren gaat zwaar gebukt onder de eco nomische gevolgen van het Continentale stelsel van Napoleon. Die maakt handel overzee vrijwel onmogelijk. Pas in 1966 bouwt Vlissingen een nieuw stadhuis, nadat het gemeentebestuur anderhalve eeuw in het Van Dishoeckhuis aan het Dok zetelde. Met de aanleg van het spoor en de opening van nieuwe havenwerken in 1873 keert het tij. In 1875 richt Arie Smit de Koninklijke Maatschappij De Schelde op, en een lange periode van economische bloei volgt. Het beeld van Vlissingen wordt een eeuw lang beheerst door enorme hijskranen en schepen in aanbouw boven de daken van de oude stad. Majestueuze fabriekshallen als de Machinefabriek verrijken het silhouet van de stad. Vlissingen wordt ook een gerenommeerde badplaats met het bekende Hotel Britannia en vlak voor de oorlog een wandelpier. Beide overleven de oorlog niet. Britannia wordt herbouwd. Dit hoogtepunt uit de wederop bouw is echter nu met sloop bedreigd (zie Heemschut 3). Midden in vuurlinie In de Tweede Wereldoorlog ligt Vlissingen recht in de vuurlinie. Niet alleen bij de inun datie van Walcheren. Bij de landing van de geallieerden in 1944 leggen zware bombar dementen de stad vrijwel in puin. Daarbij vergeleken is de stormramp van 1953 een kleinigheid, hoewel de binnenstad blank staat. De gevolgen, met de dijkverzwaring, zijn echter ingrijpend. Ook scheepbouw trekt diepe sporen in de oude stad. Eén van de laatste en grootste verliezen daarbij is de afbraak van het Van Dishoeckhuis in 1986. Desondanks is Vlissingen zeer de moeite waard met ruim 280 grotere en kleinere monumenten. Boulevard De Ruyter, de zeewal van de vesting met de 15e eeuwse Westpoort en het Keizersbolwerk, is uniek. Schepen varen hier op een steenworp afstand voorbij, in een continu wisselend beeld van de zee met stromingen, golven en bijna vier meter tijverschil in het prachtige Zeeuwse licht. Aan de stadskant het Bellamypark, de Nieuwendijk en de havens, met de Sint- Jacobskerk, het Lampsinshuis, het Arsenaal, de vele gerestaureerde huizen. Op het Oranjebolwerk de enige Nederlandse koren molen die aan zee staat. Goed is te zien hoe de oude stad in de golven steekt en eb en vloed tot in de stad doordringen. In de wind proefje de zilte Zeeuwse lucht. Nu de scheepswerf zich buiten de oude stad terugtrekt keert het tij andermaal. Heemschut is verheugd over de plannen de oude stad terug te geven aan de bewoners, een extra reden voor de jaarlijkse Heemschutdag in Vlissingen. 's Ochtends staat de herinrichting van de scheepswerf centraal (zie Heemschut 1, 2006). Herbouw van het Van Dishoeckhuis is één van de plannen, 's Middags loopt Heemschut met een stadswandeling vooruit op de grote Michiel de Ruyter feesten in 2007, wanneer zijn vierhonderdste geboortedag wordt gevierd. Ir. E, de longh Is adviseur van de Provinciale Commissie Zeeland. augustus 2006 Heemschut 33

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 35