- het Koninkrijk, zoals het machinehuis van het oude dok dat recent, ook weer middels een 'kanjersubsidie', gerestaureerd is. Men kan op het terrein een bezoek brengen aan het Marinemuseum, het Reddingmuseum en de replica van het VOC-schip 'Prins Willem' die voor het themapark 'Oranda Mura' is gebouwd. Veel is in Den Helder alweer verdwenen, vooral als gevolg van Britse bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog en de dijk verzwaring in het kader van de Deltawerken. Van wat behouden bleef noem ik het Paleis of Commandementsgebouw, ambtswoning en bureau van de Commandant der Zeestrijdkrachten, een statig laat-classicis- tisch gebouw uit 1827, ontworpen door de opzichter der maritieme gebouwen J. Valk. Ernaast staat het Koninklijk Instituut voor de Marine, waarvan het hoofdgebouw uit 1869- 1870 is ontworpen door Cornelis Outshoorn. Dit staat er dankzij een recente opknapbeurt weer fraai bij en dat geldt ook voor het 'Paleis'. De vestingwerken zijn deels ver dwenen, maar de communicatielinie is nog intact. Binnen de imposante omwalling van het fort 'Erfprins' vindt men nog interessante oude gebouwen zoals een kruithuis en een 'bomvrije' batterij. Medemblik In Medemblik werd kort na 1795 de Westerhaven ten behoeve van de marine getransformeerd tot dokhaven en er werd een marinewerf aangelegd. Deze werd na de ver woesting tijdens de Engels-Russische invasie van 1799 hersteld en bleef tot 1828 als werf in gebruik. Daarna werd het groot magazijn inge richt als huisvesting voor het Koninklijk Instituut voor de Marine. Na het midden van de 19e eeuw kreeg het diverse andere bestem mingen voor het in 1983-1984 is getransfor meerd tot woningcomplex. Van de infrastructuur van de admiraliteit van het Noorderkwartier is weinig over. In Hoorn vindt men nog aan het Kerkplein het vroeg- 17e-eeuwse Admiraliteitspoortje. De tegen het einde van de 17e eeuw gebouwde Admiraliteitsmagazijnen op het Oostereiland zijn grondig verbouwd, nadat zij in de 19e eeuw in gebruik werden genomen als gevangenis. Zeeland en Friesland In Vlissingen werd omstreeks het begin van de 18e eeuw tussen de Pottekade en de Oosterhaven een 'Engelsch Dok' of droogdok aangelegd, naar het schijnt het oudste van die aard op het Europese vasteland. Het is recent gedempt, maar volgens de laatste berichten zal dit belangrijke technische monument in ere worden hersteld. Wie geïnteresseerd is in de gebouwen van de vroegere landswerf ter plaatse zal het verder grotendeels moeten doen met afbeeldingen zoals een zeer fraaie prent van J. C. Greive en foto's uit de rijke collectie van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Als gevolg van een grote brand in 1749, de Britse landing in de 'Franse tijd' en de uitbreiding van de werf 'de Schelde' is weinig tastbaars over. Aan de Friese admiraliteit herinnert het Nieuwe College aan de Lange Oosterstraat te Dokkum, waarheen de admiraliteit in 1618 verhuisde vanuit het Mockema-steenhuis. Uit de periode na de verplaatsing naar Harlingen herinnert niet veel meer dan een aantal objecten in Museum "t Hannemahuis'. Ook in andere musea, zoals het Westfries Museum te Hoorn, kan men nog het nodige vinden dat herinnert aan een belangrijk aspect van de geschiedenis van zeevarend Nederland. Als spectaculair voorbeeld noem ik het grote model van de 'kruisbark', dat ooit de verga derzaal van de Zeeuwse admiraliteit in de Middelburgse Abdij sierde en dat nu tot de schatten van het Rijksmuseum behoort. Philip Bosscher is redacteur van Heemschut 2. Foto links Torengebouw van de Rijkswerf Willemsoord, thans marine museum. Foto's Anna Huizinga 3. Foto midden Admiraliteitspoortje aan het Kerksplein in Hoorn. 4. Foto rechts Conservatiekappen van kanon neerboten. Dit zijn de enige die nog over zijn. Vroeger trof je ze aan op elke werf. Deze zijn uit het eerste kwart van de 19e eeuw op de voormalige Rijkswerf Den Helder. augustus 2006 Heemschut 25

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 27