ontwerp van de stadsarchitect Daniël Stalpaert. Daarover schreef ik een kleine dertig jaar geleden: 'In opzet en uitvoering is 's Lands Zeemagazijn te Amsterdam duidelijk veel meer dan 'alleen maar' een opslagplaats. Het is ook - zoals F.A.J. Vermeulen het uit drukt - een 'compositie van steen en water' die de betekenis uitdrukt van het Amsterdamse admiraliteitscollege voor het zeewezen van de staat. In dit opzicht is van bijzondere betekenis dat de bouwmeester de naar het water van het vroegere Marinedok gelegen zijde het meeste accent heeft willen geven', namelijk door het aanbrengen van een driedubbele ingang, tegen één enkele het Kattenburgerplein. In het derde kwart van de 17e eeuw verrees aan de Kattenburgerstraat de monumentale hoofdpoort met driehoekig fronton, versierd met het wapen van het College (een schild met de letters 'AA' en de leeuw van de Generaliteit, liggende op twee gekruiste ankers). Niet lang tevoren, in 1660, was op Oostenburg de Admiraliteitslijnbaan aange legd. Het monumentale voorgebouw huisvest tegenwoordig het Werkspoormuseum. Het complex op Kattenburg was tot het begin van de Eerste Wereldoorlog Marinewerf en is nog steeds grotendeels in gebruik bij 'Defensie'. Het ligt dus min of meer voor de hand dat het vele veranderingen heeft onder gaan. Zo bouwde men er tussen 1882 en 1884 het markante 'Marinepaleis'. Dit diende ter vervanging van de ongezond geachte Voorwerfgebouwen, die overigens nog steeds bestaan (Vincent van Gogh heeft er gewoond als gast van zijn oom, de toenmalige Amsterdamse marinecommandant). Het 'Paleis' met zijn vier torens is gesloopt voor de bouw van de IJtunnel. De Amsterdamse Rijkswerf was een tijd lang het modernste scheeps bouwbedrijf van Nederland, vooral dankzij dr. B. J. Tideman (1834-1883) die er onder meer een sleeptank voor weerstandsproeven met scheepsmodellen inrichtte, de tweede ter wereld. De ligging van het terrein was echter ongunstig. Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog kwam een einde aan deze 'Werf van Aanbouw en Herstelling'. Het terrein bleef echter in beheer bij de Marine, eerst als Marine-Etablissement en sinds enkele jaren als Facilitair Complex, met scholen en waar al het militair personeel wordt gekeurd. Een deel heeft tegenwoordig geen militaire bestem ming meer. In 2001 verrees een ultramodern depotgebouw ten behoeve van het Scheepvaartmuseum. Dat heeft een wel zeer passende huisvesting in het Zeemagazijn. Den Helder Nadat in 1795 de Bataafsche Republiek ontstond centraliseerde de Marine steeds meer. Kort nadat het Koninkrijk der Nederlanden tot stand was gekomen werd Amsterdam hoofdplaats van het Hoofd departement van de Zuiderzee met etablisse menten in onder meer de hoofdstad, Medemblik en Den Helder. Bij Den Helder was tijdens de Vierde Engelse Oorlog een oorlogshaven ontstaan. Napoleon is echter de eigenlijke schepper van Den Helder als mari nebasis. Hij zou zelfs gezegd hebben dat hij het maken zou tot 'het Gibraltar van West- Europa' (een uitspraak waarvoor ik overigens nooit een echte bewijsplaats heb gevonden). Wel is zeker dat onder zijn regering een begin is gemaakt met grote werken aan het Nieuwediep, zoals de aanleg van een marine werf en de bouw van een fortenlinie met verdedigbare verbindingsweg. De Rijkswerf bleef tot enkele jaren geleden in gebruik en verhuisde daarna naar de Nieuwe Haven die na de Tweede Wereldoorlog op oorspronkelijk buitendijks terrein is aange legd. Wat nu bekendstaat als het terrein van de voormalige Rijkswerf Willemsoord dient diverse doeleinden. Er zijn nog vele gebouwen aanwezig uit de beginperiode van 24 Heemschut augustus 2006

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 26