pende veranderingen naar ontwerp van Foeke Kuipers. Men richtte de porte-cochère als ves tibule in. De open binnenplaats daarachter kreeg een overdekking om als centrale foyer te dienen. Tevens ontstond de monumentale trap, die toegang gaf tot de galerij rond de foyer. Oorlogsleed Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog ging de omzet van het hotel zienderogen ach teruit. Interventie op regeringsniveau voor kwam in 1918 de dreigende sluiting van het hotel ten behoeve van een kantoorfunctie. teuren zich ontfermd over de exploitatie van Des Indes. In 1980-1982 is nog een restauratie uitgevoerd. Des Indes staat alom bekend om het bezoek van vele beroemdheden zoals ex-keizerin Eugénie van Frankrijk, president Paul Kruger van Transvaal, sheik Feisal van Saoedië Arabië, Mati Flari, keizer Flaile Selassie, Josephine Baker, de danseres Anna Pavlova en vlak na de oorlog Montgomery, Eisenhower en Winston Churchill. En in recentere tijden arriveerden er bestuurders als Mitterand, Tony Blair en Dick Cheney, musici zoals Yehudi Menuhin en Igor Strawinsky, en pophelden zoals de Spice Girls. Des Indes kon weer middelpunt van mondain Den Plaag worden. In 1930 ontstond op de bovenste etage brand door kortsluiting. Bij het daaropvolgende herstel in 1930-1931 besloot men een extra verdieping in dezelfde stijl naar ontwerp van Foeke op het gebouw te plaatsen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam het hotel in handen van de Duitse bezetters, die het als hoofdkwartier in Den Haag gebruikten. Op de bovenste verdieping hield het manage ment tegelijkertijd Joodse onderduikers ver borgen, die allen de oorlog overleefden. Direct na de oorlog vestigden Amerikaanse troepen zich in De Indes. Daarna hebben diverse hotel ketens, particuliere investeerders en direc- Meer luxe Het gebouw kreeg veel te verduren van achterstallig onderhoud. Bovendien waren de luxe voorzieningen in het hotel voor de doel groep gering. In 2004 gaven de eigenaren van Hotel Des Indes aan Rappange Et Partners Architecten b.v.te Amsterdam/Den Haag de opdracht voor een ingrijpende restauratie en renovatie. Deze duurden twintig maanden. Hotelketen Le Méridien ging het pand huren. Directeur Claudia Pronk: 'Het hotel telt door uitbreiding en een efficiëntere indeling nu 92 hotelkamers in plaats van 76, waaronder 13 suites. Ook zijn er voorzieningen getroffen voor innerlijke rust en lichamelijke verzorging, zoals onder meer een sauna, stoombad, zwembad.' Hein Wijnman van Rappange: 'De forse toename van volume komt geheel voor rekening van de nieuwe kap. Dit nieuwe element past qua stijl en verhoudingen goed bij de gevelopbouw van het pand.' Overigens valt deze kap met ruitvormige, zinken Losange-leien vanaf de straat niet op. De opvallende, gele Bentheimer kleur op de gevels heeft de crème-witte kleur vervangen en contrasteert sterk met het hardsteen van het souterrain. De vraag is, of een zachtere tint niet meer in harmonie met de rest van het gebouw en de omgeving zou zijn geweest. Wie het pand nu binnentreedt wordt bevangen door 'eigentijdse luxe en grandeur'. De bekende Parijse decorateur Jacques Garcia zorgde voor de inrichting van het historische interieur, dat in hoofdzakelijk neo-Lodewijk XVI-stijl en Empirevormen gehuld is. De interieurkunstenaar liet zich inspireren door onder meer 'Hollandse' motieven, zoals tulpen en donker meubilair, zoals dat voorkomt op de schilderijen van Vermeer. Om meer vloeroppervlak te kunnen verkrijgen werd de porte-cochère opgehoogd, hetgeen evenwel verlies van cultuurhistorische waarde tot gevolg had. Boven is het destijds ruimtelijk verbrokkelde lichthof veranderd in een imposante binnen plaats, waaromheen de hotelkamers zijn gesi tueerd. Ook hier werden de ruimten in de 'Garcia-stijl'omgedoopt. Floewel aanwezig laat de nieuwe installatie techniek zich in het geheel niet zien. Wijnman: 'In het interieur met zijn historische en monumentale onderdelen, zoals schouwen, trappen, plafonds en betimmeringen is de allermodernste installatietechnologie toege past. Deze is zo geconstrueerd, dat de gasten daarvan geen enkele weet hebben.' Na een investering van 35 miljoen euro door particulieren zonder overheidssubsidie gaat Hotel des Indes als monument weer een nieuwe toekomst tegemoet. Een toekomst waarin het goed feesten is! Vincent Collette is kunsthistoricus en adviseur Cultureel Erfgoed in Zuid-Holland augustus 2006 Fleemschut 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 15