na restauratie Exterieur Kasteel Oud-Wassenaar oogt weer Vincent Collette - Onlangs heeft het imposante Kasteel Oud- Wassenaar te Wassenaar een grootscheepse restauratie aan het exterieur ondergaan. Aanleiding was de slechte technische staat van de gevels. Hierdoor vielen decoratieve, natuurstenen blokken naar beneden; meer dreigden te vallen. Door herstel is dit gevaar geweken. En Oud-Wassenaar oogt weer mooi voor de gasten van dit 'partycentrum'. 1. Voorgevel van Kasteel Oud-Wassenaar na de restauratie. Foto's afkomstig van Architecten bureau De Kat, 's Gravenhage 0 ud-Wassenaar heeft als gebouw een relatief nog jonge geschiedenis, pdrachtgever was Cornelis Jan van der Oudermeulen, een telg uit een vermogend koopliedengeslacht en stalmeester in buitengewone dienst van koning Willem III. Van der Meulen gaf in 1875 aan architect Constant Muysken (1843-1922) de opdracht tot bouw en inrich ting van Oud-Wassenaar voor hem en zijn vrouw, Julia Ewouda gravin van Randwijck. De bouwlocatie was het reeds bestaande landgoed Oud Wassenaer, dat in de periode 1867-1869 door de gebroeders Van Malsen, aannemers uit Den Haag was gebouwd. Stilistisch koos Muysken in zijn ontwerp voor de zogenoemde Delftse Renaissance, een synthese van Hollandse en Italiaanse renaissance. Deze neostijl was een vinding van Muyskens hoogleraar in de bouwkunde te Delft, Eugen Gugel. Voor de nodige inspiratie bestudeerde Muysken de architec tuur in Italië, waar hij tussen 1872 en 1876 verbleef. Eenmaal terug in Nederland zaten 'hem de nobele vormen en verhoudingen der Italiaanse Renaissance nog zuiver in het hoofd'. Gesamtkunstwerk Het architectonisch resultaat mocht er zeker zijn! Het landhuis had in zijn omvang en met zijn hoektorens en -paviljoen, risalieten en samengesteld dak 'meer het karakter van een kasteel dan eene villa'. Oud-Wassenaar is typologisch en stilistisch een voorbeeld van een 19e-eeuws Gesamtkunstwerk in Nederland. Hierbij zijn exterieur en interieur tot in de details als een totaalconcept ont worpen. Het ontwerp werd een hoogtepunt in het oeuvre van Muysken. Middelpunt binnen is de vierkante, ruim 160 vierkante meter grote hal van twee verdiepingen hoog, waaromheen de overige vertrekken zijn gegroepeerd. Deze ruimte, ideaal om gasten te ontvangen, doet denken aan de binnenhof van Italiaanse renaissancepaleizen, maar dan overdekt. In 1910, 6 jaar na het overlijden van Van der Oudermeulen, veranderde de bestemming van woonhuis in die van een hotel-restaurant. Het huis heeft sindsdien zijn horecafunctie behouden. Daarvoor onderging Oud-Wassenaar in de loop der tijd een aantal verbouwingen en aanpassingen. Zo volgde in 1910-1912 een uitbreiding van logeer vertrekken aan de zuid-oostzijde en van een grote zaal aan de achterzijde naar ontwerp van de bekende Haagse architect J.J. Brandes. In 1929 maakte men deze zaal tweemaal zo groot. Ook kwamen er extra voorzieningen door aanleg van terrassen en tennisbanen. Uiteraard vonden er in het hotel feesten plaats, maar ook concerten en lezingen. Elke zomer waren de terrassen en gazons druk bezet. Kasteel Oud-Wassenaar kon thee schenken voor maar liefst 1500 gasten. En in de winter serveerde men bij de diners binnen bewerkt ijs, dat uit de vijvers was gehakt en in een kunstmatige grot op het landgoed werd bewaard. In de jaren dertig begon het hotel internationale faam te krijgen als 'pied a terre voor vorsten en groten der aarde'. Zo verbleven er in verband met de begrafenis van Koningin Emma zeventien Duitse vorsten. Ter gelegenheid van het huwelijk van Prinses Juliana en Prins Bernhard in 1937 logeerden er Duitse en Indische gasten. Tot de laatsten behoorde Javaanse vorst Pangeran Adipati Ario Mangkoe Negoro VII, adjudant in bui tengewone dienst van Hare Majesteit de augustus 2006 Heemschut 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2006 | | pagina 11