Ruud van Soest Het nieuwe Lloyd Hotel in Amsterdam heeft niets van de luxe karakterloosheid van het doorsnee vijf sterren hotel. De krachtige 'Gestalt' en de strikte symmetrie geven het monumentale gebouw een klassieke allure. Door de strenge eisen van Monumentenzorg ziet het er van buiten nog praktisch hetzelfde uit als toen het rond 1920 gebouwd werd, naar een ontwerp van Evert Breman. Oostelijke Handelskade: Evert Breman 42 Heemschut december 2005 Stap je langs de kleine receptie naar binnen, dan kom je in een totaal andere wereld - het Lloyd is echt een meervoudige persoonlijkheid. Het ietwat norse uiterlijk van het gebouw met zijn donkere baksteen is binnenin vervangen door licht en vriendelijke openheid. De Rotterdamse architecten MVRDV hebben daarvoor centraal in het gebouw een vide aangebracht, de vloeren van de verdiepingen weggebroken en daarboven het houten dak vervangen door een glazen overkapping. Ter compensatie van de verdwenen ruimte schui ven vanaf de zijkanten plateaus de vide in, gebruikt voor een bibliotheek, voorstellingen, exposities en andere activiteiten van de aan het hotel gelieerde Culturele Ambassade. Ook in het interieur ervaar je de heel eigen signatuur van het gebouw. Dat is aan de ene kant te danken aan de jonge designers die onder supervisie van Suzanne Oxenaar, een van de initiatiefnemers van het Lloyd, zijn losgelaten op de inrichting van het hotel. Ze hebben er met grote vindingrijkheid huisgehouden: niet één kamer is hetzelfde, ze hebben complete uitklapbare badkamers bedacht, magnetische bedlampen, het Gordijn van Verlangen en nog meer. Naast hedendaags design is de geschiedenis van het hotel de tweede bron van de unieke Lloyd- identiteit. Het was opgezet als landverhuizers- hotel van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL) en moest armlastige Oost-Europese boeren en berooide Joodse families die de gruwelijke progroms ontvluchtten, opvangen voor hun inscheping naar Zuid-Amerika. Alles ademde grootschaligheid: er was ruimte voor 900 mensen, met grote slaapzalen, een eetzaal voor 350 personen, winkels, een hospitaaltje en een aparte keuken voor kosjer eten. De gasten mochten het hotel in de paar dagen tussen aankomst en vertrek niet verlaten. Maar het tij zat tegen. In 193 5 ging de KHL failliet en De krachtige 'Gestalt' en de bijzondere vormgeving van het Lloyd Hotel - een mix van Art Deco, Hollands classicisme en Amsterdamse School - maken je nieuws gierig naar de architect. Wie was Evert Breman? In de eerste decennia van de vorige eeuw was hij een vooraanstaande architect, bekend van het gebouw van de Wereldtentoonstelling van 1895 achter het Museumplein. Hij bouwde stadsvilla's, winkelpanden en monumentale theaters. Breman is later op de achtergrond geraakt, doordat de architecten van de Amsterdamse School en het Nieuwe Bouwen de aandacht naar zich toe trokken. De waarde van neostijlen is pas recentelijk herontdekt. Toch hebben veel mensen, wellicht zonder het te beseffen, wel 'een Breman' gezien: het voormalige hoofd kantoor van de Koninklijke Hollandsche Lloyd. Je ziet het gebouw als je met de trein vanuit Haarlem het Centraal Station van Amsterdam binnenrolt, op de linker hoek van de Prins Hendrikkade en de Martelaarsgracht, de laatste brede straat vóór het Damrak. Een monumentaal gebouw met een elegant torentje (foto: februarinummer Heemschut, p. 31). kwam het gebouw in bezit van de gemeente. Na de Kristalnacht werden er Joodse vluchtelingen in ondergebracht. In de oorlog werd het een gevangenis en dat bleef het tot 1990. De laatste tien jaar voor de verbouwing werd het verhuurd aan kunstenaars. Om de historische ervaring van dit verleden op te roepen, is een compleet repertoir aan 'herin neringstechnieken' ingezet. Hergebruik van materiaal, natuurlijk. Zo is over de volle De excursie gaat onder meer over de Oostelijke Handelskade. Daar ontwierp Evert Breman in de jaren twintig van de vorige eeuw een lange reeks gebouwen voor de Koninklijke Hollandsche Lloyd, alle zeer de moeite waard, het Lloyd Hotel is er slechts één van. Daarna gaat het langs de spraakmakende nieuwe architectuur in het gebied, onder meer reeds wereldbe roemde gebouwen als Piraeus (Kollhoff en Rapp) en The Whale (van Dongen). De voormalige aankomst- en vetrekhal van de Koninlijke Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij (KNSM) is een mooi sluit stuk. breedte van het hotel de verbindingsgang met zijn fraaie betegeling gehandhaafd. Symboliek: leveranciers van vroeger, zoals Auping, zijn opnieuw gevraagd producten te leveren. Andere producten zijn uit de landen van herkomst geïmporteerd. Sommige designers hebben in hun ontwerp verwijzingen naar de geschiedenis van de KHL verwerkt. Historische mini-exposities en zelfs origineel door architect De Bazel ontworpen meubilair geven her en der door het gebouw historische influisteringen. De tijd loopt dooreen in het Lloyd Hotel. Suzanne Oxenaar: 'Het gebouw is bevrijd uit de greep van het verleden, zonder zijn geschiedenis te verliezen. En dat was ook de opdracht die we onszelf en de architecten gaven.' Over de restauratie van het Lloyd Hotel is in Heemschutdecember 2004 uitvoerig geschreven. Ruud van Soest is journalist en ontwikkelt projecten rond cultuur en technologie Lloyd Hotel: historische influistering in modern design

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 44