14 Heemschut december 2005 Spreiding van de 356 beschermde gezichten over het !andf stand oktober 2005. (bron: RdMz) proporties tussen 1875 en 1900. Het St. Gregor- klooster kreeg zijn neogotische aanzien in 1895 en de drukkerij die al direct na de stichting van de Missieorde was opgericht, kreeg in 1894 zijn nieuwe onderkomen, dat nadien herhaaldelijk is uitgebreid. Het Heilig Hartklooster, dat met zijn drie vleu gels een duif symboliseert, is in 1904 gebouwd voor de blauwe zusters. De roze zusters, op hun beurt, namen in 1914 intrek in het Heilig Geestklooster, dat door een hoge muur voor de buitenwereld is afgesloten. De Zusters van de Goddelijke Voorziening tot slot, die al in 1876 in Steyl neerstreken, vestigden zich in en rondom het voormalige landhuis Moubis-De Rijk, dat voor hun gebruik onder de naam St. Josephklooster in fasen is uitgebreid. Dit complex heeft inmiddels zijn religieuze functie verloren en is recentelijk tot een nieuwe woon wijk getransformeerd. Toekomst en devotie De recente ontwikkeling rondom het voorma lige St. Josephklooster, toont de actuele instandhoudingsopgave voor het Kloosterdorp Steyl. Ondanks de stevige positie die de congregaties nog altijd op het wereldtoneel innemen, is de vitaliteit ter plaatse tanende en lijken oorspronkelijke functies weg te ebben. Niet alleen hebben de Zusters van de Goddelijke Voorziening Steyl verlaten, maar ook het aantal bewoners in de andere kloosters neemt gestaag af en het enorme drukkerij com plex heeft onlangs de productie gestaakt. Nieuwe impulsen zijn nodig om de vitaliteit van het gebied te herstellen. Dit biedt zowel kansen als risico's voor het gewaardeerde histo rische karakter. Recreatie, educatie, toerisme en ontspanning zijn functies die een nieuw toekomstperspectief aan het Kloosterdorp kunnen toevoegen. Maar wanneer niet op de juiste locatie en wijze ontwikkeld, kunnen zij het historische karakter ook verstoren. Bedrijvigheid heeft altijd een centrale plaats ingenomen in het Kloosterdorp en past om die reden in zijn historisch karakter. Maar voor welke bedrijvigheid deze locatie geschikt is, is niet direct duidelijk. Ook is het de vraag hoe bedrijvigheid zich verhoudt tot de gewenste ontwikkeling van het gebied. Het zijn private partijen die Steyl - met zijn historische identiteit - een vitale toekomst moeten verschaffen. De rol die de overheid daarin speelt is beperkt, maar kan niettemin essentieel zijn. Door middel van een ruimtelijk beleid kan de overheid de ontwikkelingsrich ting beïnvloeden en gunstige condities schep pen voor een vitale toekomst. Een bestem mingsplan waarin duidelijke keuzen voor passende functies worden gemaakt, kan nieuwe investeringen stimuleren en daarmee de identi teit versterken. Gezien de impasse waarin het gebied verkeert, kan dat bestemmingsplan niet conserverend van aard zijn, maar dient het juist nieuwe, passende impulsen een kans te bieden. Daaraan gaat een visie van het gemeentebestuur op de toekomst van het gebied (in relatie tot de rest van het grondgebied) vooraf en is een politieke keuze vereist. Belang van bescherming Pas in dit proces van ruimtelijke ordening toont zich de betekenis van een aanwijzing als beschermd gezicht. Wanneer een gebied door een gemeenschappelijk besluit van de Minister van VROM en de Staatssecretaris van Cultuur is aangewezen als beschermd gezicht, dient de gemeente in kwestie voor het betreffende gebied namelijk een ruimtelijk beleid te formu leren en vast te leggen in een bestemmingsplan. Een dergelijke verplichting geldt normaliter binnen de bebouwde kom niet. De aanwijzing overstijgt daarmee het sectorale belang; immers een ruimtelijk beleid is niet in eerste instantie gericht op de instandhouding van historische identiteit, maar dient de vitaliteit en leefbaar heid van het gebied. Maar aangezien de vitali teit weer de instandhouding ondersteunt, is daarmee het kringetje rond. De opmerkelijke constatering die hieruit volgt, is dat het initiatief voor ruimtelijk beleid - voor wat betreft de beschermde gebieden - in ons land ligt bij de Staatssecretaris van Cultuur. Dit is een bijzondere bevoegdheid, die - voor zover bekend - geen enkel ander land kent. Bij deze constatering past evenwel een kanttekening. Naarmate meer gemeenten op eigen initiatief bestemmingsplannen opstellen voor gebieden binnen de bebouwde kom, neemt de betekenis van de Staatssecretaris als initiator van ruimte lijk beleid af. Bovendien, wanneer in de toekomst een bestemmingsplanverplichting zal gelden voor het hele grondgebied, is deze rol van de Staatssecretaris uitgespeeld. Al neemt het belang van de aanwijzing als beschermd gezicht in dit opzicht af, er blijft nog voldoende betekenis over om het aanwij zingsprogramma van de 160 MSP-gezichten voort te zetten. Een rijksaanwijzing zorgt namelijk voor continuïteit van het gemeentelijk ruimtelijk beleid en biedt rechtszekerheid aan belanghebbenden. Bij elke toekomstige aanpas sing of wijziging van het bestemmingsplan zal de historische factor vanwege de rijksaanwij zing namelijk op eenzelfde wijze worden meegewogen. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat daarmee een stabiel vastgoedklimaat wordt bevorderd en investeringen die passen binnen de historische identiteit worden gestimuleerd. Intussen in Steyl Het aanwijzingsvoorstel voor Kloosterdorp Steyl is inmiddels in procedure gebracht en ter advisering voorgelegd aan de gemeenteraad, gedeputeerde staten van de provincie Limburg, de Raad voor Cultuur en de Rijksplanologische Commissie. Vooruitlopend op een verwachte beschikking van beide bewindspersonen, is de gemeente doende een bestemmingsplan voor te bereiden. Daarvoor is een visie op de toekomst van Steyl ontwikkeld, die in samenspraak met de betrokken publieke partijen zal worden uitgewerkt. De Rijksdienst voor de Monumentenzorg speelt in dit proces een ondersteunende rol voor de gemeente. Al met al is er reden genoeg om de toekomst van dit historisch waardevolle gebied met vertouwen tegemoet te zien. Jean-Paul A.M. Corten is werkzaam als coördina tor stads- en dorpsgezichten hij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg j. corten@monumentenzorg. nl Dit artikel is mede gebaseerd op het onderzoek naar de ontwikkelingsgeschiedenis van het kloosterdorp Steyl, dat ter voorbereiding op de aanwijzing tot beschermd gezicht werd uitgevoerd door P.J. Timmer, stedenbouwkundig conbsulent bij de RDMZ. Bronnen B&M Consultants (C.F.F. Wilhelms, M.C.J. Kerstens), Steyl in Stijl. Zetting van een kroonjuweel. Toekomstvisie Kloosterorp Steyl (Leusden 2004) Monumentenhuis Limburg, Een dorpse enclave in Tegelen (Roermond 2001) RdMz (R.H.M. Denessen, R.J. Theunissen, P.J. Timmer), Concept-toelichting hij het hesluit tot aanwijzing van het beschermd gezicht Steyl (Zeist 2004) O 25 50 km

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 16