34 Heemschut oktober 2005 De gevel van het raadhuis van Heerlen. in staat plekken in de stad te activeren. Kijkend vanuit zuidelijke richting oogt het Glaspaleis als een geheel nieuw gebouw uit de 21 e eeuw. Mooiste Een van de gebouwen die het meest aansluiten bij de 'modernen' is het Mgr. Schrijnenhuis dat door Peutz werd ontworpen in 1932. Dit gebouw wordt in de vakwereld als misschien wel het mooiste gebouw uit zijn oeuvre beschouwd. De architectengroep AGS (thans ook eigenaar van het gebouw) kreeg de publieksprijs van de nationale renovatieprijs voor het renoveren van dit monument. Het Mgr. Schrijnenhuis ligt als een groot wit schip op de oostelijke helling van de Caumerbeek bij het Aambos. Bijzonderheden zijn de grote ronde ramen en de witgepleisterde staalcon structie. Er was destijds veel te doen over de vraag of dit gebouw een machine was, passend in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid of juist een symbool van 'goddelijke' verhevenheid. Maar het zijn niet alleen of zelfs juist niet deze drie toppers die de betekenis van Peutz voor de stad Heerlen illustreren. In en rond het centrum liggen op loopafstand zeker twintig andere werken van Peutz die samen inzicht geven in de belangrijkste bouwperiode van de jonge geschiedenis. Voorbeelden daarvan zijn het Royal theater, de Stadsschouwburg, de Sint Annakerk,de voormalige meisjes kweekschool, de voormalige Sint Pancratius-Mulo, het huis op de Linde, Huize Hochstenbach, het winkel huis Kneepkens en een als apotheek-woonhuis ontworpen pand aan de Akerstraat. Invloed mijnbouw De laatste jaren zien we dat de belangstelling voor nieuwe steden is toegenomen. Steden zoeken een zekere mate van complementariteit vanuit historisch gegroeide contrasten. Voorbeelden daarvan zijn: Rotterdam/Amsterdam, 's Hertogenbosch/ Tilburg en Maastricht/Heerlen. Historische steden zijn herkenbaar voor het grote publiek. Om een compacte middeleeuwse kern liggen de nieuwe uitbreidingen. Moderne steden zijn moeilijker leesbaar. De moderne functionele steden waaronder Heerlen hebben meer vrije architectuur en stedenbouw. Het imago van Heerlen is mede bepaald door de periode waarin Peutz gebouwd heeft. Het amorfe karakter van Heerlen is veroor zaakt door de relatief snelle groei van de mijn bouw. Een aantal dorpen groeit binnen enkele decennia aan elkaar tot een stedelijk omgeving. In sociologisch opzicht is alles geënt op het ritme van de mijnindustrie. Als de politiek abrupt besluit de mijnbouw te beëindigen wordt veel te snel afgerekend met het mijnver- leden. Tijdens de operatie van zwart naar groen in Heerlen in 1974. Van 1910 tot 1914 verbleef hij op het katholieke internaat Rolduc en studeerde later civiele techniek aan de Technische Universiteit van Delft. In 1916 wisselde hij van studierichting. In 1924 ging hij in Heerlen wonen en slaagde het jaar daarna voor zijn ingenieursexamen bouwkunde. Inmiddels was hij in Heerlen een architecten bureau begonnen. Peutz realiseerde het groot ste deel van zijn werk in Heerlen. Hij deed mee aan wedstrijden en tentoonstellingen en ontving in 1966 de Burgemeester Van Grunsvenprijs. Symbool van bevrijding Het belangrijkste gebouw dat Peutz voor de stad Heerlen ontwierp(1936) is ongetwijfeld het raadhuis. Al in 1962 voerde R. Blijstra dit gebouw op in zijn boek 'Nederlandse bouw kunst na 1900'. Het raadhuis is altijd gezien als een sober, voornaam en standvastig monu ment; symbool van de bevrijding al tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het doorbrak de genu anceerde dorpse kleinschaligheid in een voor Heerlen ongekende stedelijke vormentaal. Het stadhuis van Heerlen heeft in de kunstgeschie denis inmiddels een prominente plaats ingeno men. Getuige daarvan is het steeds weer terugkerend beeld van de voorgevel in de Teleaccursus over de Nederlandse bouwkunst. Opvallend zijn de 'op een vreemde manier geplaatste ramen'. Andere elementen van dit monument zijn de multi-functionele trap, de besloten raadzaal, de samenhang tussen interieur en exterieur, de Romeinse zuilen en het kunstwerk van Charles Vos. Door de recente ingebruikname van het Glaspaleis richt de aandacht van de media zich nu vooral op de renovatie van dit monument, dat opgenomen is in de top 1000 van de meest toonaangevende gebouwen van de 20e eeuw ter wereld. Het Glaspaleis (1933) is geconstrueerd naast de in (Neo)-Romaanse stijl gebouwde St. Pancratiuskerk. Een groter contrast in bouwstijl is nauwelijks denkbaar. Het werd een schitterend icoon van het moderne Heerlen. Met grote, transparante glazen gevels, ragfijne metalen profielen en balkenloze vloeren met paddestoelkolommen. Volgens de voormalige Rijksbouwmeester Jo Coenen was Peutz met zijn ontwerpen vooral De zuilen van het raadhuis verwijzen naar de Romeinse tijd, waarin Heerlen, ofwel Coriovallum, een belangrijke nederzetting was.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 36