16 Heemschut augustus 2005 In de eeuwen daarna verrezen veel kleine bede huisjes in het landschap. Deze gebouwtjes ver dwenen enerzijds als gevolg van vernielingen of ouderdom, anderzijds werden vervallen bede huisjes later vaak op dezelfde of een nabij gelegen plek herbouwd. Toen in de negentiende eeuw het katholieke geloof opbloeide, herleefde ook de interesse voor de veld- en wegkapellen. Vooral in de late negentiende eeuw en de vroege twintigste eeuw werden veel bedehuisjes gebouwd, herbouwd, uitgebreid of sterk gerestaureerd. Deze sacralisering van het landschap werd mede gestimuleerd door de geestelijkheid en de katholieke overheid. Een tweede opleving van kortere duur vond plaats tijdens en kort na de Tweede Wereldoorlog. In deze donkere dagen kwamen buurtbewoners in de kapelletjes bidden voor vrede en zochten zij er bemoediging om de moeilijke tijd door te komen. Inspiratiebron Een kerk en een kapel zijn beide bedehuizen, maar ze spelen een heel verschillende rol. In een kerk gaat het vooral om het gezamenlijk uitoefenen van de godsdienst en de daarbij behorende officiële liturgie. In een kapel staat daarentegen de individuele devotie centraal, die tot uiting komt in het aansteken van kaarsen, het brengen van bloemen en het voeren van persoonlijke gebed, veelal als dankbetuiging voor een verkregen gunst of voor het vinden van hoop, innerlijke rust en bemoediging. Ook het geloof in en de hoop op een goddelijk ingrijpen op voorspraak van Maria of van een andere heilige is een belangrijke motivatie voor een kapelbezoeker. Voor deze volksdevotie biedt een kleinere kapel ten opzichte van een kerk vaak meer intimiteit. De kortere afstand tot het devotiebeeld geeft de bezoeker een zekere verbondenheid. Individuele ervaringen, persoonlijke belevin gen en eigen geloof en emoties zijn bepalend. Naast het individuele bezoek bestaan er ook traditionele gebruiken rondom een kapel waarbij grotere groepen betrokken zijn. Zo wordt ook nu nog bij sommige Mariakapellen in de maand mei door de buurtbewoners geza menlijk de rozenkrans gebeden. Bij ernstige ziekte of overlijden van een buurtbewoner wordt eveneens gezamenlijk gebeden. Verder werd in het verleden, bijvoorbeeld bij langdu rige droogte, soms een bidtocht georganiseerd die doorgaans vanaf een vaste plek in de buurt schap naar de kapel trok. Kapellen worden ook vaak gebruikt als rustlo- catie tijdens een bedevaart of een processie. Voor bedevaartgangers kan een kapel dienen als rustpunt voor het vinden van inspiratie en moed om door te gaan met de vaak moeizame tocht. In een processie trekt een groep gelovi gen in een biddende en zingende stoet langs een aantal vaste punten in het dorp - waarbij een kapel vaak dient als rustaltaar - waar even Kapeletjes onderweg, links een op een kruising bij Geule aan de Maas. Architectuur en inrichting De verschijningsvormen van kapellen variëren van kleine muurnisjes tot grote, alleenstaande gebouwen. Hierbij zijn vier verschillende basis vormen te onderscheiden. Van klein naar groot zijn dit muurnissen, ovenkapellen, veld- of wordt stilgehouden en de pastoor de zegen geeft. Er zijn vele redenen te noemen waarna tot de bouw van een kapel werd overgegaan. In de jaren vijftig van de vorige eeuw werden veel kapellen gesticht als gevolg van de rondgang langs alle Limburgse parochies van het origi nele historische beeld van Onze Lieve Vrouwe 'Sterre der Zee' uit de Maastrichtse O.L.Vrouwebasiliek. Die rondgang werd gehouden als dankbetuiging voor haar behoud tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar ook als devotioneel offensief vanuit het bisdom om Limburg katholiek te houden. Ook anno 2005 is er nog sprake van het actief stichten van kapellen, alle secularisering ten spijt. Zo worden kapellen gebouwd op plaatsen waar vroeger zo'n bedehuisje heeft gestaan of waar sprake is van verplaatsing als gevolg van stadsuitbreiding en herinrichting van stadsde len.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 18