Kerkenpad in Amsterdam Amsterdam telt nog een aantal verrassende overblijfselen van het religieuze leven tijdens de middeleeuwen in de oude binnenstad. Wil je daar, ook als niet-gelovige, kennis mee maken, dan zul je echt op pad moeten. Gelukkig kan dit, gezien de omvang van het oude stadscentrum, te voet gebeuren. Een goede handleiding bij zo'n kerkenpadtocht is de in 2000 verschenen historische gids van de oude binnenstad door Vermeer en Rebel - een bewerking van het desbetreffende deel van de beroemde gids van d'Ailly. Philip Bosscher augustus 2005 Heemschut 11 De tekst op het laat-17e eeuwse koorhek herinnert aan de Alteratie in 1578. Fotofs Anna Huizinga. Tot de vele fraaie inrichtingsstukken van de Amsterdamse Oude Kerk behoort een eiken houten hek met koperen traliewerk dat in 1681 is geplaatst als afsluiting van het hoogkoor, en ter vervanging van een 16e-eeuws exemplaar. Op het fries aan de westzijde kan men lezen: H Misbruyk in Godes Kerck allengskens ingebracht; is hier weer af ge daen in tiaer seventich aghtXVc. Alteratie van 1578 Dit is bij mijn weten de enige openbare herin nering aan één der belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis van de hoofdstad. In 1578, dus pas tien jaar na het officiële begin van de Tachtigjarige Oorlog, wisselde de stad van partij en werd zij, om het verloop van een inge wikkeld proces in één zin samen te vatten van Spaans- of Koningsgezind Prinsgezind. Dat deze 'Alteratie' juist in een kerkgebouw wordt herdacht mag wel zeer passend genoemd worden. Zij impliceerde namelijk een diep gaande verandering in de religieuze situatie. Vrijwel in één klap stapte de 'publycke kerck', de door de overheid erkende en gesteunde kerk, over van katholiek naar calvinistisch. Dat betekende onder meer dat de kerkgebouwen, voorzover zij voor de eredienst in gebruik bleven, voor de 'gereformeerde' eredienst werden ingericht en dat de openbare uitoefe ning van de katholieke eredienst werd verbo den. Einde van kloosters Over dat ingewikkeld proces kan men lezen in de nu verschijnende Geschiedenis van Amsterdam (zie de Signalementen in eerdere nummers van Heemschuten met name in de artikelen van Henk van Nierop en Joke Spaans aan het einde van respectievelijk deel I en II-1 van deze Geschiedenis. Vooral van het relaas van Van Nierop dat de periode 1566-1578 tot onderwerp heeft ben ik geneigd te schrijven dat het uitnodigt tot citeren en leest als een spannend verhaal. Voor de lezers van Heemschut lijkt mij zinvoller te releveren wat ik via Van Nierop, Spaans en hun mede-auteurs vernam over de gevolgen van de Alteratie voor het Amsterdamse stadsbeeld. Het belangrijkste gevolg was wel dat door de opheffing der kloosters vooral aan de Oude Zijde grote terreinen inclusief tuinen vrijkwa men voor nieuwbouw. Zo kon bij voorbeeld het Binnengasthuis aan de Oude Zijde worden gebouwd op het terrein van twee opgeheven vrouwenkloosters. Andere kloosterterreinen hier werden gebruikt voor woningbouw, zoals het terrein van het opgehe ven Minderbroedersklooster. Aan de Nieuwe Zijde waren de gevolgen minder ingrijpend, om de eenvoudige reden dat daar aanmerkelijk minder (voormalige) kloos terterreinen lagen. Aan de Nieuwe Zijde werd in 1580 echter wel het al eerder in de 16e eeuw gestichte Burgerweeshuis ondergebracht in het Middeleeuws religieus leven in de oude binnenstad

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 13