Actief
6
april 2005
De HBS-A aan de Raaks in Haarlem mag van de
Raad van State afgebroken worden. Cultuur
historisch belang moet wijken voor economisch
belang. Foto Henk Vijn.
sloop werd uitgegaan, alsnog goedgekeurd.
Daarop heeft het gemeentebestuur de
Champagnefles open getrokken en mee
gedeeld, dat 'De Stichting De Hoeksteen
een lesje democratie heeft geleerd'. Zulke
uitspraken waren we in de loop van onze strijd
wel gewend. Dus daar liggen we niet meer
wakker van. Wel van het feit, dat je ondanks
hun adviezen van de Raad van State ook niet
veel heil hoeft te verwachten als het om ons
cultuurhistorisch erfgoed gaat.
Herbouw molen Adriaan in Haarlem
Aan het Spaarne in Haarlem hoorden molens te
staan. Er stond er nog één. Brand maakte ook
daar een eind aan. Herbouwd op initiatief van
de Haarlemse voorvechter Henk Vijn staat
deze Adriaan in volle nieuwe glorie weer op de
oude plek. Molens duiden op bedrijvigheid in
het verleden. Daarom stonden er ook veel
andersoortige bedrijfsgebouwen. Een daarvan
aan Het Spaarne was de Drijfriemenfabriek,
gebouwd aan het begin van de negentiende
eeuw en nu in gebruik als opslagplaats voor
tweedehands goederen. In feite was het een
leerlooierij waar vooral aandrijfriemen voor
machines werden gefabriceerd. De stoomma
chine was toen de net uitgevonden motor van
de toenmalige industrie. De Drijfriemenfabriek
is nog vrijwel geheel in oorspronkelijke staat en
heeft alle kenmerken van de industriële archi
tectuur uit die dagen. Hij zou wat Heemschut
betreft op die plaats moeten blijven. We
denken mee met de gemeente om er een
nieuwe bestemming aan te geven.
Jan Derk Gerritsen
AMSTERDAM
Historische trams en bussen worden
weggestopt
De originele tramremises met historische trams
en bussen in Amsterdam zijn op last van de
kantonrechter ontruimd. Voor de remises zijn
herbestemmingsplannen. De beide
Amsterdamse tramremises, musea nu, hadden
de huuropzegging door de gemeente bij de
rechter aangevochten. Na veel gesteggel in het
kader van een zogeheten mediation konden de
gemeente en de musea in feite door de nood
gedwongen elkaar vinden in een oplossing. De
oude trams zouden naar een locatie achter het
Haarlemmermeerstation verhuizen. Voor de
bussen was tijdelijk plaats gevonden in het
Westelijk Havengebied. Bij de begrotings
behandeling in december bleek de gemeente
echter het benodigde geld van 4 miljoen voor
deze oplossing niet beschikbaar te willen
stellen. Wethouder Stadig ontried de raad het
plan te accepteren. Een voorstel van de PvdA
om het geld toch beschikbaar te stellen, werd
door dezelfde partij vervolgens weer ingetrok
ken omdat de financiële onderbouwing niet
deugde.
Volgens de musea ontbrak het hierbij eenvou
dig aan voldoende politieke wil omdat van die
4 miljoen zo al 1.5 miljoen was gereserveerd
voor de ontruimingskosten. En zo was er nog
wel een potje te vinden. De musea vrezen verval
van het historisch materieel na ontruiming. De
gemeente verzekerde ons overigens, dat het
materieel heel zorgvuldig zal worden opgesla
gen. Maar dan wel in een loods aan de rand van
de stad...
De Bond Heemschut maakt zich echter grote
zorgen over de toekomst van beide musea.
Er zal een goede huisvesting moeten komen.
Dat is niet alleen uit cultuurhistorisch oogpunt
belangrijk, ook het toerisme en dus de locale
economie kan daar van profiteren. Heemschut
heeft enig begrip voor de herbestemming van
de remises. Van de remise aan de Bellamystraat
blijven structuur en constructie overeind, van
de remise in Oost blijft in elk geval de visueel
belangrijke voorgevel bestaan. Voor de musea
is er echter alleen maar verlies. Het unieke
mobiele erfgoed is weg uit zijn historische
context.
Heemschut is teleurgesteld over het politieke
gedraai en vindt, dat uit de aanpak van de
wethouder niet blijkt, dat deze groot respect
heeft voor het mobiele historische erfgoed.
De Bond roept de gemeente op alsnog aan een
huisvestingscompromis mee te werken en het
benodigde geld beschikbaar te stellen. En
misschien kunnen de musea zelf proberen de
politiek nog wat handiger te bespelen.
Jaap Kamerling
LIMBURG
Zo moet het dus niet - de Biesenhof bij
Geleen
Vlak bij Geleen ligt in het rustieke dal van de
Geleenbeek de boerderij de Biesenhof, een
fraai monumentaal rijksmonument dat na een
thans in uitvoering zijnde ingrijpende restaura
tie met een nieuwe functie in gebruik genomen
wordt. De vroegere pachters van de boerderij
hebben een agrarische bouwkavel in bezit, die
tussen de Biesenhof en spoorlijn Geleen-
Heerlen ligt. De genoemde pachters bouwen
op dit moment een grote loods op de kavel op
slechts een dertigtal meters van de Biesenhof.
De bouw van deze loods brengt ernstige schade
toe aan het aanzien van de Biesenhof en de
ontwikkelingen die daar plaatsvinden. Om
die reden zijn mede door tussenkomst van de
gemeente Schinnen diverse alternatieven
aangeboden in de directe nabijheid van de
huidige bouwkavel, die voor beide partijen een
goede oplossing zouden zijn geweest. Ieder
Oude tramremise in Amsterdam Oost, die
wordt verbouwd tot stadsdeelkantoor annex
school. Foto Jaap Kamerling.
A