Actief 6 april 2005 De HBS-A aan de Raaks in Haarlem mag van de Raad van State afgebroken worden. Cultuur historisch belang moet wijken voor economisch belang. Foto Henk Vijn. sloop werd uitgegaan, alsnog goedgekeurd. Daarop heeft het gemeentebestuur de Champagnefles open getrokken en mee gedeeld, dat 'De Stichting De Hoeksteen een lesje democratie heeft geleerd'. Zulke uitspraken waren we in de loop van onze strijd wel gewend. Dus daar liggen we niet meer wakker van. Wel van het feit, dat je ondanks hun adviezen van de Raad van State ook niet veel heil hoeft te verwachten als het om ons cultuurhistorisch erfgoed gaat. Herbouw molen Adriaan in Haarlem Aan het Spaarne in Haarlem hoorden molens te staan. Er stond er nog één. Brand maakte ook daar een eind aan. Herbouwd op initiatief van de Haarlemse voorvechter Henk Vijn staat deze Adriaan in volle nieuwe glorie weer op de oude plek. Molens duiden op bedrijvigheid in het verleden. Daarom stonden er ook veel andersoortige bedrijfsgebouwen. Een daarvan aan Het Spaarne was de Drijfriemenfabriek, gebouwd aan het begin van de negentiende eeuw en nu in gebruik als opslagplaats voor tweedehands goederen. In feite was het een leerlooierij waar vooral aandrijfriemen voor machines werden gefabriceerd. De stoomma chine was toen de net uitgevonden motor van de toenmalige industrie. De Drijfriemenfabriek is nog vrijwel geheel in oorspronkelijke staat en heeft alle kenmerken van de industriële archi tectuur uit die dagen. Hij zou wat Heemschut betreft op die plaats moeten blijven. We denken mee met de gemeente om er een nieuwe bestemming aan te geven. Jan Derk Gerritsen AMSTERDAM Historische trams en bussen worden weggestopt De originele tramremises met historische trams en bussen in Amsterdam zijn op last van de kantonrechter ontruimd. Voor de remises zijn herbestemmingsplannen. De beide Amsterdamse tramremises, musea nu, hadden de huuropzegging door de gemeente bij de rechter aangevochten. Na veel gesteggel in het kader van een zogeheten mediation konden de gemeente en de musea in feite door de nood gedwongen elkaar vinden in een oplossing. De oude trams zouden naar een locatie achter het Haarlemmermeerstation verhuizen. Voor de bussen was tijdelijk plaats gevonden in het Westelijk Havengebied. Bij de begrotings behandeling in december bleek de gemeente echter het benodigde geld van 4 miljoen voor deze oplossing niet beschikbaar te willen stellen. Wethouder Stadig ontried de raad het plan te accepteren. Een voorstel van de PvdA om het geld toch beschikbaar te stellen, werd door dezelfde partij vervolgens weer ingetrok ken omdat de financiële onderbouwing niet deugde. Volgens de musea ontbrak het hierbij eenvou dig aan voldoende politieke wil omdat van die 4 miljoen zo al 1.5 miljoen was gereserveerd voor de ontruimingskosten. En zo was er nog wel een potje te vinden. De musea vrezen verval van het historisch materieel na ontruiming. De gemeente verzekerde ons overigens, dat het materieel heel zorgvuldig zal worden opgesla gen. Maar dan wel in een loods aan de rand van de stad... De Bond Heemschut maakt zich echter grote zorgen over de toekomst van beide musea. Er zal een goede huisvesting moeten komen. Dat is niet alleen uit cultuurhistorisch oogpunt belangrijk, ook het toerisme en dus de locale economie kan daar van profiteren. Heemschut heeft enig begrip voor de herbestemming van de remises. Van de remise aan de Bellamystraat blijven structuur en constructie overeind, van de remise in Oost blijft in elk geval de visueel belangrijke voorgevel bestaan. Voor de musea is er echter alleen maar verlies. Het unieke mobiele erfgoed is weg uit zijn historische context. Heemschut is teleurgesteld over het politieke gedraai en vindt, dat uit de aanpak van de wethouder niet blijkt, dat deze groot respect heeft voor het mobiele historische erfgoed. De Bond roept de gemeente op alsnog aan een huisvestingscompromis mee te werken en het benodigde geld beschikbaar te stellen. En misschien kunnen de musea zelf proberen de politiek nog wat handiger te bespelen. Jaap Kamerling LIMBURG Zo moet het dus niet - de Biesenhof bij Geleen Vlak bij Geleen ligt in het rustieke dal van de Geleenbeek de boerderij de Biesenhof, een fraai monumentaal rijksmonument dat na een thans in uitvoering zijnde ingrijpende restaura tie met een nieuwe functie in gebruik genomen wordt. De vroegere pachters van de boerderij hebben een agrarische bouwkavel in bezit, die tussen de Biesenhof en spoorlijn Geleen- Heerlen ligt. De genoemde pachters bouwen op dit moment een grote loods op de kavel op slechts een dertigtal meters van de Biesenhof. De bouw van deze loods brengt ernstige schade toe aan het aanzien van de Biesenhof en de ontwikkelingen die daar plaatsvinden. Om die reden zijn mede door tussenkomst van de gemeente Schinnen diverse alternatieven aangeboden in de directe nabijheid van de huidige bouwkavel, die voor beide partijen een goede oplossing zouden zijn geweest. Ieder Oude tramremise in Amsterdam Oost, die wordt verbouwd tot stadsdeelkantoor annex school. Foto Jaap Kamerling. A

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 8