aak !«S*wsa r^!k\ waS* <?»W«I |H« IsStSMS /AW« 1M4M \WA? F£»K »i;i fÉft. 40 Heemschut april 2005 Glas-in-loodramen van het Kruisherencomplex, het voormalig Kruisherenklooster in Maastricht Nauwe samenwerking en voortdurend overleg tussen opdrachtgever, kunstenaar en ambachts man vormen de basis voor bijzondere glas kunstwerken. Het atelier ontstond in 1935 als onderdeel van een schildersbedrijf en werd in 1977 als zelf standig atelier voortgezet door de vierde gene ratie Flos. Het bedrijf heeft al 70 jaar ervaring in het vervaardigen en restaureren van zowel gebrandschilderd glas in lood als andere glas kunstvormen. De oudste, bekendste en meest toegepaste glas kunstvorm is glas in lood. De toepassingen ervan zijn heel divers. Bij glas in lood worden verschillende kleuren en/of structuren glas aan elkaar verbonden door lood, het is een heel mooie vorm van glaskunst voor met name raamopeningen. Glas in lood is onderhevig aan weers- en milieu-invloeden. Er bestaan verschillende duurzame manieren om het glas in lood hiertegen te beschermen. In het atelier worden moderne producten en technieken getest alvorens deze in een project toegepast worden. Binnen de glaskunst is restauratie weer een vak op zich. Het beheersen van de oude technieken en de van generatie op generatie doorgegeven kennis garanderen een vakkundige aanpak. De uitgevoerde werkzaamheden worden voor, tijdens en na de restauratie nauwkeurig vastge legd voor eventuele werkzaamheden in de toekomst. Restaureren van glas in lood is een kostbare zaak. Aan de hand van gedegen onderzoek kan een meerjarenplan opgesteld worden, waardoor de kosten beheersbaar blijven. Kruisherencomplex Atelier Flos is op dit moment bezig met de restauratie van de glas in loodramen van het Kruisherencomplex, het voormalig Kruisheren klooster in Maastricht aan de Kommel vlakbij het Vrijthof, dat verbouwd wordt tot hotel. Ruim 300 m2 vierkante meter glas in lood in diverse vlechtwerken wordt gerestaureerd. Ook is het atelier bezig met de restauratie van het glas in lood van de kapel, die behoort bij het oude klooster Overbunde in Bunde bij Maastricht en de St. Stephanuskerk te Heel. Een aantal fraaie nieuwe glas in lood-vensters heeft het atelier recentelijk gerealiseerd voor de Jacobus de Meerdere te Bocholtz. Nieuw werk dat nog onderhanden is van Leo Reihs zijn 28 gebrandschilderde glas in loodra men voor de St. Martinuskerk te Heerlen en een groot vide raam in het trappenhuis van het Bernardinuscollege eveneens in Heerlen, van Tom Franssen een gebrandschilderd glas in loodraam voor de H. Geestkerk te Roermond en van Dick Baauw twee glas in lood wandpar- tijen, ingebouwd in isolatieglas voor de multi functionele ruimte van de kerk te Leersum. Een speciale techniek bij nieuw glaskunst is de glas applicatie-smelttechniek, die bestaat uit twee samengevoegde technieken. Bij een appli catie worden meerdere lagen al dan niet gekleurd glas aan elkaar bevestigd. Door veel experimenteren en testen en een juiste combinatie van glassoorten is een glas- smelt techniek ontstaan die de gewenste uitstr aling heeft. Door toevoeging van smelttechnie- ken ontstaan de meest fascinerende kleur- en lichteffecten. Een aantal mooie glas applicatie vensters is gerealiseerd voor de Zusters Onze Lieve Vrouwe in Tegelen. Glasmozaïeken Mozaïeken van glas worden gelegd van klassiek Italiaanse glasmozaïek steentjes van ongeveer 1 bij 1.5 centimeter. Doordat de steentjes klein zijn, kan er zeer gedetailleerd gewerkt worden, waarbij het atelier de keus heeft uit liefst 175 kleurtinten uit eigen voorraad. Het maken van mozaïeken is een erg arbeids intensieve vorm van glaskunst maar het eind resultaat is evenredig mooi. Je kunt er bijvoor beeld een object in de openbare ruimte mee bekleden. Website: www.atelierflos.nl Jaap Kamerling is journalist cultureel erfgoed te Amsterdam. IT" Mfmm füp ^IfÉè ffl KÜSI OH !ë^u^ i mM^ti i tïf£&f< aStsMi i ipi ;i:^£immr ism asI I wil Mwi Nw M ill

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 42