aak
!«S*wsa
r^!k\
waS*
<?»W«I |H«
IsStSMS
/AW«
1M4M
\WA?
F£»K
»i;i
fÉft.
40
Heemschut
april 2005
Glas-in-loodramen van het Kruisherencomplex,
het voormalig Kruisherenklooster in Maastricht
Nauwe samenwerking en voortdurend overleg
tussen opdrachtgever, kunstenaar en ambachts
man vormen de basis voor bijzondere glas
kunstwerken.
Het atelier ontstond in 1935 als onderdeel van
een schildersbedrijf en werd in 1977 als zelf
standig atelier voortgezet door de vierde gene
ratie Flos. Het bedrijf heeft al 70 jaar ervaring
in het vervaardigen en restaureren van zowel
gebrandschilderd glas in lood als andere glas
kunstvormen.
De oudste, bekendste en meest toegepaste glas
kunstvorm is glas in lood. De toepassingen
ervan zijn heel divers. Bij glas in lood worden
verschillende kleuren en/of structuren glas aan
elkaar verbonden door lood, het is een heel
mooie vorm van glaskunst voor met name
raamopeningen. Glas in lood is onderhevig
aan weers- en milieu-invloeden. Er bestaan
verschillende duurzame manieren om het glas
in lood hiertegen te beschermen. In het atelier
worden moderne producten en technieken getest
alvorens deze in een project toegepast worden.
Binnen de glaskunst is restauratie weer een vak
op zich. Het beheersen van de oude technieken
en de van generatie op generatie doorgegeven
kennis garanderen een vakkundige aanpak.
De uitgevoerde werkzaamheden worden voor,
tijdens en na de restauratie nauwkeurig vastge
legd voor eventuele werkzaamheden in de
toekomst.
Restaureren van glas in lood is een kostbare
zaak. Aan de hand van gedegen onderzoek kan
een meerjarenplan opgesteld worden, waardoor
de kosten beheersbaar blijven.
Kruisherencomplex
Atelier Flos is op dit moment bezig met de
restauratie van de glas in loodramen van het
Kruisherencomplex, het voormalig Kruisheren
klooster in Maastricht aan de Kommel vlakbij
het Vrijthof, dat verbouwd wordt tot hotel.
Ruim 300 m2 vierkante meter glas in lood in
diverse vlechtwerken wordt gerestaureerd.
Ook is het atelier bezig met de restauratie van
het glas in lood van de kapel, die behoort bij het
oude klooster Overbunde in Bunde bij
Maastricht en de St. Stephanuskerk te Heel.
Een aantal fraaie nieuwe glas in lood-vensters
heeft het atelier recentelijk gerealiseerd voor de
Jacobus de Meerdere te Bocholtz.
Nieuw werk dat nog onderhanden is van Leo
Reihs zijn 28 gebrandschilderde glas in loodra
men voor de St. Martinuskerk te Heerlen en
een groot vide raam in het trappenhuis van het
Bernardinuscollege eveneens in Heerlen, van
Tom Franssen een gebrandschilderd glas in
loodraam voor de H. Geestkerk te Roermond
en van Dick Baauw twee glas in lood wandpar-
tijen, ingebouwd in isolatieglas voor de multi
functionele ruimte van de kerk te Leersum.
Een speciale techniek bij nieuw glaskunst is de
glas applicatie-smelttechniek, die bestaat uit
twee samengevoegde technieken. Bij een appli
catie worden meerdere lagen al dan niet
gekleurd glas aan elkaar bevestigd.
Door veel experimenteren en testen en een
juiste combinatie van glassoorten is een glas-
smelt techniek ontstaan die de gewenste uitstr
aling heeft. Door toevoeging van smelttechnie-
ken ontstaan de meest fascinerende kleur- en
lichteffecten. Een aantal mooie glas applicatie
vensters is gerealiseerd voor de Zusters Onze
Lieve Vrouwe in Tegelen.
Glasmozaïeken
Mozaïeken van glas worden gelegd van klassiek
Italiaanse glasmozaïek steentjes van ongeveer
1 bij 1.5 centimeter. Doordat de steentjes klein
zijn, kan er zeer gedetailleerd gewerkt worden,
waarbij het atelier de keus heeft uit liefst
175 kleurtinten uit eigen voorraad.
Het maken van mozaïeken is een erg arbeids
intensieve vorm van glaskunst maar het eind
resultaat is evenredig mooi. Je kunt er bijvoor
beeld een object in de openbare ruimte mee
bekleden.
Website: www.atelierflos.nl
Jaap Kamerling is journalist cultureel erfgoed te
Amsterdam.
IT"
Mfmm füp
^IfÉè
ffl
KÜSI
OH
!ë^u^ i
mM^ti i tïf£&f<
aStsMi
i ipi
;i:^£immr ism
asI I wil
Mwi Nw M
ill