Enige nog gave gebouw Sybold van Ravesteyn Hans Bolleb akker Het enige nog gave gebouw van architect Van Ravesteyn is Kunstmin in Dordrecht. Het overige werk van de architect is nog tijdens diens leven vrijwel geheel gesloopt. Nu dreigt Kunstmin, zijn enige schouwburg, te worden aangetast: de theaterfunctie staat op de tocht. februari 2005 Heemschut 37 'Herontwikkeling van markante gebouwenOnder deze naam organiseerde Bureau Monumenten zorg en Archeologie van de gemeente Dordrecht een interessant en hoogst actueel symposium. Met onder meer de première van de eminente documentaire van regisseur Koerd Davidse Sybold van Ravesteynarchitect voor de eeuwigheid\ voorafgegaan door een inleiding van Kees Rouw. Daarmee was de trend gezet voor de zich vrijwel uitsluitend in de wandel gangen voltrekkende discussie over de drei gende teloorgang van de theaterfunctie. Een dergelijke ontwikkeling wordt als rampzalig be schouwd, omdat het nog oorspronkelijk door Van Ravesteyn ontworpen interieur zich in feite niet leent voor een andere functie. Het ontwerp met zijn gebogen lijnen en chique marmer ging uit van de filosofie dat de bezoe ker moet ervaren 'uit' te zijn. Het theatercafé restaurant van de schouwburg heeft ook die ambiance. Kunstmin heeft dan ook een binnen stad versterkende functie. Dordrecht verkeert in de bijzondere positie dat het van deze architect twee zeldzame gebouwen bezit: De Hollandwaarvan het voornemen is deze te restaureren, en Kunstmin. De toekomst van deze riante schouwburg ziet er aanzienlijk somberder uit als hij zijn theaterfunctie verliest als gevolg van een nog te bouwen theater (kosten 44,7 miljoen Euro) in de nieuw gepro jecteerde wijk Stadswerven. Dit is overigens een ambitieus project en niet zonder verdienste. Maar verbouw van Kunstmin tot een gelijk waardig (bouw- en theatertechnisch niveau Grote zaal gezien vanaf het podium na de restauratie in 1992-1994. kost ca 10 miljoen euro minder. Daarbij komt dat in 1994 al voor 13 miljoen gulden is geres taureerd, verbouwd en uitgebreid, een ingreep die in de landelijke pers en het vakgebied alom bewondering oogstte. Hergebruik Hergebruik van gebouwen en terreinen die hun oorspronkelijke functie verloren hebben, is een steeds belangrijker issue in monumentenzorg en stadsvernieuwing. Voorbeelden van heront wikkeling van gebouwen, beide rijksmonument, zijn de Van Nelle fabrieken in Rotterdam en sanato rium Zonnestraal in Hilversum. Architect Wessel de Jonge, die verantwoordelijk is voor de herinrichting van beide complexen, stelt dat als de functie uit een monument wordt wegge trokken en verplaatst, de nieuwe functie gelijk tijdig in de besluitvorming dient te zijn vastge legd. En dat nu is precies actueel voor Kunstmin. Extra complicerend is dat Kunstmin een be schermd interieur en meubilair heeft, in tegen stelling tot Zonnestraal en Van Nelle. En dat legt aanzienlijke beperkingen op aan hergebruik. Kunstmin leidt allerminst aan bloedarmoede en heeft zijn theaterfunctie bepaald niet verloren. Integendeel, het is geliefd bij acteurs en publiek. Het is waar dat meer specifieke producties waarvoor lijsttoneel zich niet leent, hier ook na verbouwing en aanpassing niet kunnen plaatsvinden. Maar is het niet zo dat vraag en aanbod van kleinschalige producties juist dicht bij elkaar liggen in een schouwburg in Dordrecht, ingeklemd tussen de schouwbur gen van Breda en Rotterdam? Juist in die klein schaligheid ligt de kans voor een eigen specia lisme en identiteit. Functiewijziging voert onontkoombaar tot verlies van aanzienlijke monumentale waarden. Zeker is dat de binnenstad versterkende functie verdwijnt. Geen aantrekkelijk perspectief, terwijl juist het gemeentelijk beleid zich richt op versterking van de binnenstadsfunctie. Literatuur: Rouw, C.M.; Sybold van Ravesteyn. Architect van Kunstmin en de Holland. Rotterdam 1988. Theaterfunctie Kunstmin bedreigd

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 39