24 Heemschut februari 2005 straat de enige zichtbare restauratie. Er is namelijk bij die restauratie gekozen voor het handhaven van het oorspronkelijke bouwcon cept. Slechts in een enkele binnenruimte zijn wezenlijke veranderingen aangebracht. Glas-in-lood van Lourijsen Een bezoek aan de mannenruimte vormt het hoogtepunt van elke rondleiding. Van alle ramen die L.Th.C. Lourijsen (1885-1950) heeft gemaakt, vinden we hier de mooiste glas- in-loodramen. Hij ontwierp naast de twaalf medaillons van Venetiaans glas, die langs de onderkant van de koepel zijn aangebracht, ook het andere mozaïekwerk in de sjoel. De grote kroonluchter (1200 kilogram), de prachtige chanoekastandaard en al het andere koperwerk is ontworpen door de Enschedese edelsmid Piet Regenspurg (1894-1966). De mannenruimte zit vol symboliek. In de ronde ramen (viermaal drie) worden de grote feesten van de joden verbeeld in drie symbolen per feest: Bevrijdingsfeest - Pesachboven de ingang Wekenfeest - Sjawoeothboven de Heilige Arke Loofhuttenfeest - Soekotboven de zangers tribune Grote Verzoendag -Jom Kippoerboven de Vrouwengalerij Er zijn verwijzingen naar de Tien Geboden, het joodse Nieuwjaar, de sjabbat en de schep- Zicht op de Heilige Arkede plaats waar de torarollen bewaard worden. gebruikelijke neostijlen, liet De Bazel zich omstreeks 1895 vooral inspireren door de niet- historiserende Jugendstil. Later verwerkte hij ideeën van de Nieuwe Zakelijkheid en het Functionalisme. In zijn opvattingen over symmetrie, decoratieve toepassing van baksteen en aandacht voor het detail is de invloed van de Amsterdamse school zichtbaar. Zijn ideeën over de constructie van de koepel van de synagoge te Enschede zijn experimen teel te noemen. Het gebruik van metalen kozij nen valt daar ook onder. De sterke nadruk die hij legt op het ambachtelijke aspect van de bouw en de inrichting van zijn gebouwen zijn echter veel minder revolutionair. De Bazel is moeilijk in te delen bij een bepaalde stroming. De meeste van zijn werken zijn het product van een gematigd modernisme. Toch verwierf hij zich in kringen van Amsterdamse architecten een grote reputatie en werd betrok ken bij belangrijke stedenbouwkundige opdrachten. Zijn belangrijkste schepping, naast de synagoge van Enschede, was het bankkan toor voor de Nederlandse Handelmaatschappij in Amsterdam in de Vijzelstraat, gebouwd tussen 1920 en 1926. Hij ontwierp meer dan honderd villa's, waaronder enkele grote in Enschede voor respectievelijk S. Menko (1914) enM.J. Menko (1923). Mannenruimte Het samenbrengen van synagoge en bijgebou wen in één groot complex is voor die tijd een nieuw gegeven. Het hart van het complex, dat parallel aan de Prinsestraat is gebouwd, vormt de grote synagoge. Deze zogenaamde mannen ruimte heeft een vierkante plattegrond en een hoge koepel. De hoofdingang van de sjoel ligt recht tegenover de ingang van de mannen ruimte. De ingang voor de vrouwen ligt, staande voor het gebouw, rechts van de dags joel. De manneningang ligt links naast de Kerkeraadskamer. Aan de vrouwenkant is een huis gebouwd voor een van de ambtenaren van de joodse gemeente. Naast de manneningang ligt het administratiekantoor, daarnaast weer een ingang. Deze leidt naar de twee klaslokalen op de benedenverdieping en via de trap naar de feestzaal boven. Het front van het synagogen- complex wordt afgesloten met een tweede woning. Via een ingang aan de achterzijde van het gebouw is het mikwe bereikbaar. Dit rituele bad is nog niet gerestaureerd. Het complex valt aan de buitenkant op door de vier, nu nog bruine, koperen koepels. De na jaren groen uitgeslagen oorspronkelijke koepels zijn vervangen. Eigenlijk is dit vanaf de De synagoge aan de Prinsestraat, met ruimte voor zeshonderd personen, straalt rijkdom uit. De joodse gemeenschap in Enschede was niet rijk, op enkele uitzonderingen na. Door steun van de joodse textielfabrikanten kon deze sjoel gebouwd worden zonder geld van welwillende niet-joodse burgers. Frank van Zuylen is historicus. Literatuur en bronnen Brilleman, R. V., Inventaris van de archieven van de Nederlandsch Israëlietische Gemeente (NIG) Enschede (1841/1993). Amsterdam, 2003. Dit archief is te raadplegen in het Gemeentehuis van Enschede aan de Langestraat. Kolks, Z. en L., 'Als een machtige vorstinne troont daar de synagoge vol majesteit. De monumentale sjoel van Enschedeen de daaraan voor afgaande hede- en leerhuizen. Delden/Rotterdam, 2004 Zuijlen, L. F. van, De mooiste synagoge van Nederland. Joods leven in Enschede vanaf 1161. Hengelo, 2003 **Boom, H, Mijne leesportefeuillederde druk. Zwolle, 1954.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 26