Herbestemming in een nieuwe stadswijk Ruud van Soest Praat je over herbestemming, dan praat je over keuzes maken en compromissen. Moet nieuwbouw lijken op wat er al staat? Of zoek je het juist in contrast? Architecten die nieuwe functies moeten invoegen in een historische omgeving, hebben niet zelden een voorkeur voor de tweede positie. In dit artikel twee voorbeelden hiervan uit het Oostelijk Havengebied Amsterdam: het SH B-gebouw, gedenkteken van de sociale geschiedenis van de haven, en boven oude pakhuizen 'zwevende appartementen. Verkenningen in hergebruik, deel 2. februari 2005 Heemschut 17 SH B-gebouw: de inrichting wekt sterke associaties met een scheepsinterieur. Foto CASA Architecten. Achterzijde SHB-gebouw, verbouwd door CASA-architecten (1992). Om op de verdieping voldoende atelierhoogte te bereiken, is de oorspronkelijke vloer verlaagd. Op de begane grond zijn gemeenschappelijke ateliers en expositieruimten. De brandtrap bevat een slechts aan één kant te openen dievendeur. Foto Visual Text. Voorzijde SHB-gebouw, in de verbouwings metafoor: de scheepsbrug. Het oude gebouw bevatte al ronde vensters, deze twee 'patrijspoorten' zijn toegevoegd, nog net zichtbaar is de 'schoorsteen'. Er zijn gemeen schappelijke dakterrasseneen gemeen schappelijke tuin en aan de oostzijde vier privé tuinen. De woningen bevinden zich rond de centrale binnenhal. Aan de westkant bevinden zich bedrijfsruimten. Foto Visual Text. Het Oostelijk Havengebied is niet alleen het verhaal van grote migratiestromen en handels vaart. Het is ook de geschiedenis van de mensen die er werkten en van de georganiseerde arbei dersbeweging. Rond de eeuwwisseling liet deze aan het rauwe kapitalisme zijn tanden zien. Beroemde stakingen vonden hier plaats: de spoorwegstaking van 1903 - 'Gansch het rader werk staat stil, als uw machtige arm het wil'. En de Internationale Zeeliedenstaking van 1911, waarbij reders Nederlandse scheepslieden vervingen door Chinezen - ook nog eens goed koper! In 1917 trokken hongerige bewoners van de oostelijke eilanden en de nabijgelegen Indische Buurt naar de havenloodsen, omdat ze dachten dat er grote hoeveelheden aardappels opgeslagen lagen - het aardappeloproer. En bij het bezoek van koningin Wilhelmina in 1918 ontstond een broodoproer. Leger en politie te paard werden ingezet bij het neerslaan van stakingen en hongeroproer. Er werd door de opgemarcheerde infanterie met scherp gescho ten. Een bewogen verleden, maar alle onrust bracht wel sociale verbeteringen teweeg. Zo werden de havenarbeiders niet langer in kroegen van ronselaars ingehuurd en uitbetaald - zodat ze hun zojuist verdiende loon direct weer konden opdrinken en de ronselaar dubbel verdiende. Er kwam een havenarbeidsreserve waaruit de samenwerkende havenbedrijven (SHB) hun losse arbeiders inhuurden, het zogeheten 'besteken'. Voor het garantieloon moesten die arbeiders zich drie maal daags melden bij het SHB-gebouw, dat in 1918 speciaal daarvoor bij de Verbindingsdam was neergezet. SHB-gebouw Het SHB-kantoor is ontworpen door J.W. Hanrath - 'de vader van de Gooise land huisarchitectuur' -en D.F. Slothouwer, die later in Berlages Plan Zuid een woningblok ontwierp. Architectonisch was het een curieus gebouw. Van buiten zag het eruit als een soort Fort Knox, een op het oog massief gebouw met 66 centimeter dikke muren - er was vaak veel geld aanwezig voor de uitbetaling van daglo nen. Maar in feite was het een 'hol' pand. Van binnen bestond het voornamelijk uit een grote hal met glazen dak, de bestekingszaal, met rondom een schil van balies en smalle kantoor ruimten. Aan de achterzijde zag het verhoogde kantoor van de directeur uit over de rijen arbei ders. In de buitenmuren op de begane grond waren verticale ramen, een soort schietgaten waardoorheen je uit de kleine zijkantoortjes toch enig uitzicht had. Het pand heeft stijlkenmerken van de Amsterdamse School en de horizontale geve- lopbouw met verticale dakoverstekken doen in de verte denken aan Frank Lloyd Wright. Het geheel straalde met zijn symmetrie en ruwge- hakte hardstenen penanten een sombere monu mentaliteit uit. Alleen op de zuidoosthoek, aan de kant van de Verbindingsdam, was een licht voetig element: een glazen koepel vanwaar je a schepen zag vertrekken naar hun verre bestem mingen. De uitzichtkoepel is niet meer. Hij werd op 27 mei 1940, na een geallieerd bombardement op de haven, door de Duitsers gesloopt om plaats te maken voor luchtafweer geschut. Ook de keuken werd gevorderd door de Wehrmacht. Na de oorlog zaten er NSB'ers vast in het SHB-gebouw. Rommelen met de geschiedenis

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2005 | | pagina 19