Showroom van hergebruik Oostelijk Havengebied Amsterdam Ruud van Soest toparchitectuur en geraffineerde stedenbouwkundige vernieuwing. Maar ook een gebied waar oude haven gebouwen op grote schaal een herbestemming vonden. Zoals het Lloyd Hotel, magnifiek middelpunt van een vrijwel geheel behouden gebleven bedrijfscomplex van een grote vooroorlogse rederij. Welke waarde heeft herbestemming voor een gemeente? En wat komt er allemaal kijken bij zo'n restauratieproject? Verkenningen in hergebruik, deel I. Het Oostelijk Havengebied in Amsterdam: een staalkaart van 20 Heemschut december 2004 Het Oostelijk Havengebied bestaat bijna hele maal uit tussen 1874 en 1927 aangelegde kunst matige schiereilanden. De Amsterdamse haven was aan uitbreiding toe, omdat de zeeschepen steeds groter werden en de bestaande havens door aanleg van spoorlijnen naar het Centraal Station slecht bereikbaar waren geworden. De belangrijkste gebruikers van de nieuwe terrei nen waren de grote rederijen die geregelde lijn diensten op onder meer Indonesië, Suriname en de Verenigde Staten onderhielden. Tussen de wereldoorlogen beleefde de haven zijn grote bloei. Het gebied kwam de oorlog betrekkelijk ongeschonden door en langzaam kwam er weer leven in het havenbedrijf. De eerste troepen transportschepen op weg naar de politionele acties in Nederlands-Indië vertrokken van hier. Foto's uit de naoorlogse periode tonen Nederlandse emigranten die in Amerika een beter bestaan zochten. Maar het verval trad onontkoombaar in, toen de meeste lijndiensten wegvielen, en het stukgoederentransport plaats Voorzijde Lloydhotel met zijvleugel. Foto's Visual Text, Amsterdam.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2004 | | pagina 22