Showroom van hergebruik
Oostelijk Havengebied Amsterdam
Ruud van Soest
toparchitectuur en geraffineerde
stedenbouwkundige
vernieuwing. Maar ook een
gebied waar oude haven
gebouwen op grote schaal een
herbestemming vonden. Zoals
het Lloyd Hotel, magnifiek
middelpunt van een vrijwel
geheel behouden gebleven
bedrijfscomplex van een grote
vooroorlogse rederij. Welke
waarde heeft herbestemming
voor een gemeente? En wat
komt er allemaal kijken bij
zo'n restauratieproject?
Verkenningen in hergebruik,
deel I.
Het Oostelijk Havengebied in
Amsterdam: een staalkaart van
20
Heemschut
december 2004
Het Oostelijk Havengebied bestaat bijna hele
maal uit tussen 1874 en 1927 aangelegde kunst
matige schiereilanden. De Amsterdamse haven
was aan uitbreiding toe, omdat de zeeschepen
steeds groter werden en de bestaande havens
door aanleg van spoorlijnen naar het Centraal
Station slecht bereikbaar waren geworden. De
belangrijkste gebruikers van de nieuwe terrei
nen waren de grote rederijen die geregelde lijn
diensten op onder meer Indonesië, Suriname
en de Verenigde Staten onderhielden. Tussen
de wereldoorlogen beleefde de haven zijn grote
bloei. Het gebied kwam de oorlog betrekkelijk
ongeschonden door en langzaam kwam er weer
leven in het havenbedrijf. De eerste troepen
transportschepen op weg naar de politionele
acties in Nederlands-Indië vertrokken van hier.
Foto's uit de naoorlogse periode tonen
Nederlandse emigranten die in Amerika een
beter bestaan zochten. Maar het verval trad
onontkoombaar in, toen de meeste lijndiensten
wegvielen, en het stukgoederentransport plaats
Voorzijde Lloydhotel met zijvleugel.
Foto's Visual Text, Amsterdam.