augustus 2004 Heemschut 21 Schijnkapel Molenstein aan de Langbroekse Wetering. Foto auteur. ar.-* Lux et Terra in Lierop. Foto auteur. Italiaanse tuin in Floogwoud. Foto auteur. Flertenhuisje in Zeeduin. Foto Noortje Eijkelboom-Piccardt. (Utrecht, later de Bilt), waarvan fotocatalogi uit 1880 en 1919 bekend zijn. Op dit moment zijn er nog ruim veertig cementrustieke bouw werken in ons land, variërend van een brug bij Paleis Soestdijk tot een Lourdesgrot bij Luttenberg. Als derde relatie is er de achtergrond van bouwer of opdrachtgever, het verhaal. Vooral bij de groep van zelfbouwers is er vaak sprake van een persoonlijke reden om een folly te maken, die daarna een rol speelt in de eigen denkwereld. Een mooi voorbeeld is Gerard van Lankveld, de Keizer van Monera. In Gemert heeft deze outsider-kunstenaar een atelier met drie torentjes, een klokkentoren en een rijk versierd woonhuis. Van Lankveld, die in een Russische stijl schilderijen maakt, heeft vanaf 1972 een wereld met eigen taal, geld en cultuur. Zijn oorlogen met de buitenwereld zijn inmid dels gestreden en tegenwoordig maakt hij alleen nog kunstwerken. Ook voor Willem Ham in Holkerveen (bij het kruispunt Hoevelaken) was strijd het uitgangspunt. Fort Willem bestaat uit twee torens, opgebouwd uit sloopmaterialen, betonblokken, oude kerkramen en rioolbuizen die als kanonnen gericht zijn op de oprukkende stad Amersfoort. Ook zijn vijvers en wachthuis jes hebben een defensieve functie. In de wereld van Ham spelen verder dieren, bomen en planten een belangrijke rol. Van geheel andere orde is de zonnetempel Lux et Terra die Lucien van der Eerde sinds 1975 in het Brabantse Lierop aan het bouwen is. Niet uit religieuze overwegingen, maar als een monument. De zon doet veel voor de aarde en de maker toont zijn dankbaarheid in de archi tectuur: een toegangspoort met wachters voert naar de half ingegraven, grote, ronde ruimte, gemaakt van enorme stenen. Op de grond een labyrint, maar ook stenen die door de zonne stand de tijd aangeven. De Franse Facteur Cheval (bouwer van het Palais Ideal te Hauterives) is de enige echte geestverwant van Lucien van der Eerde. Een stuk simpeler is het verhaal van Chris Goedhart en Bob Homan die vanaf 1985 achter hun boerderij in het Noord- Hollandse Hoogwoud een Italiaanse tuin met follies en cascaden bouwen. Hun aanleiding was beschutting voor een uit Italië meegeno men palm. Het project follybescherming De Donderberggroep heeft eind 2003 een begin gemaakt met het project follybescher ming. Gestimuleerd door voorbeelden uit het buitenland, waarbij spraakmakende follies door de steun van lokale of regionale overheden of door organisaties voor het behoud van cultu reel erfgoed een afdoende bescherming hebben gekregen, heeft de stichting zich afgevraagd hoe dit in Nederland kan worden aangepakt. Is het mogelijk - in navolging van het funerair erfgoed of het industrieel erfgoed - een erken- Fort Willem in Holkerveen. Foto auteur. ning te krijgen als 'fantastisch erfgoed'? In de eerste helft van 2004 maakten we een keuze van 25-35 objecten. Op een workshop was de helft hiervan reeds aangewezen, waaronder de hiervoor genoemde en afgebeelde Tempel van Odijck, Hertenhuisje, Fort Willem en Lux et Terra. Vrijwilligers zullen de geselecteerde follies in de perode juni-oktober beschrijven en fotograferen. Deze registratie geschiedt aan de hand van het zogenoemde follyprotocol, dat eveneens op basis van de workshop is vastge steld. In dit document worden allereerst de feitelijke gegevens opgenomen, zoals locatie, eigendom, bouwgeschiedenis en de omschrij ving van onderhoud, openstelling. Het belang rijkste deel van het protocol vormt de waarde bepaling van het object: - nationaal of internationaal belang; - architectuurhistorische waarde; - cultuurhistorische waarde; - landschappelijke/stedenbouwkundige waarde; - gaafheid/herkenbaarheid; - zeldzaamheid. In de loop van 2004 zal de Donderberggroep overleg voeren met relevante organisaties en overheden om te onderzoeken welke mogelijk heden er bestaan voor bescherming van geregi streerde follies. Ook zullen we aandacht gene reren via artikelen, de eigen nieuwsbrief en de te ontwikkelen website (www.donderberg- groep-follies.nl). Ons streven is erop gericht de folly als cultuurmonument op de nationale kaart te krijgen. Ir. E. Denig is communicatie-adviseur. Doorzijn reizen in Engeland raakte hij geïnteresseerd in het fenomeen follies. Via zijn lidtnaatschap van de Folly Fellowship kwam hij bij de Donderberggroep terecht, waarvan hij nu vice-voorzitter is.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2004 | | pagina 23