Heemschut 5 Perronzijde Station Vierlingsbeek, bouwjaar 1956. Opname 1998. gebouw alsnog op de gemeentelijke monumen tenlijst geplaatst kan worden. De sloopvergun ning is inmiddels al meer dan een jaar geleden afgegeven en kan dan immers vervallen worden verklaard. Inmiddels bleek na enige inspanning ook dat er zeker wel gegadigden te vinden zijn voor huur van het voormalige stationsgebouw. NS heeft echter te kennen gegeven niet van sloop te willen afzien. Merkwaardig is dan dat de NS onlangs per brief aankondigde hun uiterste best te willen doen leegstaande stationsgebouwen alsnog een herbestemming te geven, in verband met de sociale veiligheid op de stations. Verlies van station Vierlingsbeek zou in meer dere opzichten te betreuren vallen. In de eerste plaats vanwege het lokale belang. Het gebouw past mooi in de nog steeds landelijke omgeving van Vierlingsbeek. Het staat aan een voor een stationsweg ongekend rustig weggetje. Het geheel ademt de sfeer van de romantiek van het plattelandsstationnetje en dat wordt in Nederland steeds zeldzamer. Sloop van het gebouw betekent ook dat er waarschijnlijk nooit meer iets voor terugkomt. Een kale halte zonder allure en zonder gebouw heeft alles in zich om 'unheimisch' te worden. Het stations gebouw valt nog steeds te verhuren en gebruik van het gebouw waarborgt sociale controle op het station. Dat zou voor iedereen (reizigers, NS en inwoners van Vierlingsbeek) nog het meest wenselijk zijn. Het station verdient ook behoud vanwege zijn cultuurhistorische waarde. Het is een herken baar archetype van het naoorlogse station en, zoals we gezien hebben, vader van een hele familie. Bijna alle elementen die een station een station maken, zijn nog aanwezig en het gebouw is in nagenoeg originele staat. Zoals allerlei voorbeelden van 19de en vroeg 20ste- eeuwse stationsgebouwen een monumenten status hebben verkregen, dient dit te zijner tijd ook te gebeuren met enkele naoorlogse types. Van de nog resterende 'Kloosjes' is Vierlingsbeek het meest complete en authen tieke specimen. Het zou dus zeer betreurens waardig zijn als NS niet van haar sloopplannen terugkomt, want dat houdt in dat we het straks met '2de keus' zullen moeten doen. Drs. V.M. Ltmsink is kunsthistoricus, documente rend fotograaf en werkzaam bij Het Utrechts Archief. In 2001 publiceerde hij het fotoboek StationnementenOude en Nieuwe Spoorweg stations in Hedendaagse Beelden. Hij is betrokken bij het Cuijpers Genootschap. Standaard Wederopbouw-stations station bouwjaar situatie 2002 Vierlingsbeek 1956 staat leeg en wordt met sloop bedreigd; Almelo de Riet 1957 is na jaren verpaupering verbouwd en in gebruik als snackbar; Wezep 1957 gesloopt (2002); Doetinchem West 1959 sinds 1985 verhuurd als bedrijfsruimte, verbouwd; Koog Bloemwijk 1959 gesloopt rond 1985; Wylre 1959 gesloten in 1988, sinds enige tijd VW-kantoor; Kerkrade Centrum 1960 gesloopt (rond 1997); Blerick 1960 gesloopt (2001); Soest Zuid 1963 normaal in dienst; Hardegarijp 1964 staat leeg sinds 1997; Bovenkarspel 1965 normaal in dienst; Hoogkarspel 1965 normaal in dienst. Literatuur: - Dr. Ir. W. B. Kloos; Het Nieuwe Stationsgebouw Vierlingsbeek; in: Spoor- en Tramwegen, 29e jrg. (1956), nr. 15, pp. 229-232. - Dr. Ir. W. B. Kloos; Het Moderne Kleine Station; in: Bouw, 15e jrg (1960)., nr. 24, pp. 698-701. - V. M. Lansink; Spoorwegstations in Nederland 1955-1980 - Variatie in Standaardisatie; ongepubli ceerde doctoraalscriptie Kunstgeschiedenis; Universiteit Utrecht, april 1998. juni 2003

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2003 | | pagina 7