NS wil van het Kloosje af Victor Lansink Prototype van standaard wederopbouw-station Het prototype van het standaard wederopbouw-station van de NS staat te Vierlingsbeek (Noord-Brabant). Dit stationnetje wordt, na jaren leegstand, met sloop bedreigd. NS-Stations wil er van af en heeft de sloopvergunning zelfs al in huis. Inmiddels hebben verschillende partijen zich geroerd vanwege de lokale en cultuurhistorische waarde van het 'Kloosje', zoals dit type stationsgebouw in de wandelgangen van de spoorwegen ook wel wordt genoemd. 2 Heemschut juni 2003 I \W?: ia In de loop van de jaren '50 van de vorige eeuw was het Nederlandse spoorwegnet grotendeels hersteld van de enorme schade die het tijdens de Tweede Wereldoorlog had opgelopen. Er was nieuw materieel gebouwd, rivieren konden weer per trein worden overgestoken, emplace menten functioneerden weer en de grote knooppunten kregen waar nodig een nieuw stationsgebouw. De volgende stap in de weder opbouw van de spoorwegen ging in de richting van het vervangen van noodvoorzieningen bij kleinere stations. Ook groeide het besef steeds sterker dat NS genoodzaakt was om halteplaat sen te creëren in de buitenwijken en de agglo meraties van de grote steden, wilde zij niet haar concurrentiepositie ten aanzien van bus en auto verliezen. Deze inzichten leidden in de tweede helft van de jaren '50 tot een nieuw standaard ontwerp van spoorwegstations voor de kleine kernen en buitenwijken. Het bouwen volgens een standaardontwerp was niet bepaald vreemd bij de spoorwegen. Het bekendste voorbeeld zijn de 19de-eeuwse Pleinzijde Station Vierlingsbeek, bouwjaar 1956. Opname 1998. Foto's auteur. Waterstaatsstations waarvan er tientallen vrijwel identiek aan elkaar waren. Ook langs de later aangelegde lokaalspoorlijnen treft men zelfs nu nog reeksen min of meer dezelfde gebouwen aan. Maar vanaf de jaren '20 nam de bouwactiviteit voor de spoorwegen af, om pas na de oorlog weer een impuls te krijgen tijdens de wederopbouw. Smaakopvattingen qua stijl veranderden en de inzichten in doelmatig gebruik waren ook met hun tijd meegegaan, waardoor het vanzelfsprekend was om tot een eigentijds ontwerp te komen. Als architect hier voor werd aangewezen dr. ir. W. B. Kloos (1904-1960). Hij werkte als Chef van de Stede- bouwkundige Afdeling van de N.S., maar moest het in de jaren 50 om gezondheidsrede nen rustiger aan doen en is zich daarom gaan toeleggen op kleinere, beter overzichtelijke projecten. Prototype Vierlingsbeek In mei 1956 werd in het Noord-Brabantse dorp Vierlingsbeek, langs de spoorlijn Nijmegen-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2003 | | pagina 4