juni 2003 Heemschut 33 'expliciet' zal aansluiten bij de bestaande bebouwing. De vluchtwegen uit de zoge naamde bindende welstandscriteria zijn veilig gesteld voor het establishment van de eigen tijdsheid. Wil de gemeente Groningen rechtszekerheid verschaffen door middel van 'heldere, transpa rante' regelgeving? Dat staat te bezien. Want we mogen het systeem 'niet beschouwen als een stelsel van strenge voorwaarden die de welstand in een knellende greep houdt'. Elders in de Welstandsnota: 'In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een bouwaanvraag niet geheel en al voldoet aan de criteria van de Welstandsatlas, maar een dergelijke hoge kwaliteit heeft dat alleszins wordt voldaan aan redelijke eisen van welstand' Maar wat zijn uitzonderlijke gevallen? Voormalig rijksbouwmeester en hoogleraar \r.Tj.Dijkstra heeft daar regels voor bedacht en ik citeer enkele daarvan. Een geval is volgens Dijkstra uitzonderlijk: 'Als de helderheid en de afleesbaarheid van het bouwwerk in verhouding tot de complexiteit die ontstaat wanneer in het bouwwerk meer dere thema's en invloeden worden samenge bracht.' Het gaat om: 'De wijze waarop in het ontwerp wordt omgegaan met associaties die bepaalde vormen oproepen in de sociaal-cultu rele context'. Voor de lezer die de 'helderheid en de aflees baarheid' van deze zinnen niet direct ziet zitten, geef ik, niet geheel onbekend zijnde met het jargon, een vrije vertaling van deze verbale formules: Een bouwwerk is een uitzonderlijk geval als het grensverleggend, gedurfd en spraakmakend en innoverend is en derhalve een hoog aandachts gehalte bezit. Door de uitgebreide publicatie die dit tot gevolg heeft wordt de stad, zoals dat heet 'op de kaart gezet'. Het plan voldoet niet aan de zogenaamde 'objectieve' criteria van de welstandsnota, maar heeft toch hoge kwaliteit en voldoet daarom aan redelijke eisen van welstand! De 'objectieve' en bindende criteria blijken niet toereikend. Dan maar subjectief. Deze afwijkingsbevoegdheid is overigens conform de woningwet. B en W kunnen 'van een advies afwijken op grond van overwegingen van algemeen belang, zoals werkgelegenheid'. Hoe hoger een woontoren en omvangrijker een kantoorkolos in de binnenstad, hoe meer werk gelegenheid. Om in zo'n casus vast te stellen dat de ruimtelijke kwaliteit niet wordt geschaad, is het prettig dat B en W beschikken over een gunstig welstandsadvies. Onafhankelijkheid. Als B en W willen afwijken van een welstands advies moet daarvoor een gedegen argumenta tie voor op tafel komen. Dat is niet eenvoudig voor niet-deskundigen die de aparte vaktaal niet beheersen. En het heeft voor B en W het nadeel dat het de tegenstanders van hun plannen in de kaart kan spelen. Een gunstig advies verschaft dekking voor de beslissing van BenW. Voor de hand ligt dus dat men de benoeming van de welstandsleden in de hand wil houden. De provinciale Groninger welstandscommissie had in 1998 een algemeen bestuur waarin 94% van de leden de gemeenten en de architecten vertegenwoordigden. Het dagelijks bestuur telde 5 leden waarvan tenminste 3 uit de gemeenten. De commissieleden worden bij coöptatie door het algemeen bestuur benoemd. De commissieleden, de deskundigen, komen bijna uitsluitend uit het beroepsveld van ontwerpers. Voorts heeft welstand 5 rayonar chitecten die regelmatig bij de gemeenten aan huis komen om wat voorbereidend werk te verrichten. De partijen zitten bij elkaar op schoot. Deskundigheid en vermaatschappelijking Architecten hebben een deskundigheid in vormgeving. Maar ruimtelijke kwaliteit is meer dan esthetiek. Niet voor niets is de benaming schoonheidscommissie afgeschaft en vervangen door welstandscommissiewat een veel breder scala omvat. In de wet wordt ook gesproken over 'belevingswaarde' en Dijkstra heeft het over 'associaties die bepaalde vormen oproepen in de sociaal-culturele context'. Op die terrei nen kunnen architecten geen aantoonbare deskundigheid claimen. Ze zijn met name gepreoccupeerd met visuele vormschikkingen. Die eenzijdigheid in deskundigheid is een zwart gat in de commissies. Het trekt alle macht naar zich toe. De boodschap van Remkes: 'meer zeggenschap voor de burger' en 'vermaatschappelijking bij welstandtoezicht' is Deel van het Groninger Museum. Architect: Coop Himmelblau. De Welstandscommissie destijds:Voldoet niet geheel en al aan de criteria, maar heeft een dergelijke hoge kwaliteit dat alleszins wordt voldaan aan redelijke eisen van welstand.' nauwelijks in de nieuwe wet doorgedrongen. Er vallen alleen wat bouwkruimeltjes van 's heren tafel. Wil er werkelijk iets van dit voornemen worden gerealiseerd, dan zal aan de mening van de burger een stevige stem moeten worden gegeven in de commissies. De maatschappij kan voldoende belevingsexpertise leveren, zowel op universitair niveau als vanuit het verenigingsle ven van de geïnteresseerde leek. Verantwoordelijkheid De verantwoordelijkheid voor de ruimtelijke kwaliteit wordt in de wet nadrukkelijk bij de gemeente gelegd. De welstandscommissie moet zich daarom onthouden van het verstrek ken van een al gereproduceerd eindoordeel. Zij behoort B en W te voorzien van informatie, een analyse te maken van de diverse aspecten van welstand, inclusief minderheidsmeningen. Met die brede informatie en voorlichting kunnen B en W pas echt zelf hun verantwoor delijkheid nemen. Ir. S.H. Schaafsma is lid van de Provinciale Commissie in Groningen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2003 | | pagina 35