Monumentenkist gelanceerd Ga je mee...terug naar de toekomst Anne-Marie ten Cate 'Terug naar de toekomst' staat op de knalgroene Monumentenkist. In de kist zit van alles rond het thema Behouden of ontwikkelen. Opdrachtkaarten, maar ook een wegwerpcamera, voice-recorder, geluidsmeter. Het moet de scholier in het voortgezet onderwijs tot nadenken stemmen. Op 11 april werd de Monumentenkist officieel gepresenteerd in het Huis met de Hoofden aan de Keizersgracht te Amsterdam. Heemschut Lesstofvervangend en vakoverstijgend. Dat kun je zeggen van het project Monumentenkist, waarbij het erfgoed centraal staat. Tijdens de presentatie op 11 april, in afwachting van de komst van wethouder cultuur Hannah Belliot, gaven betrokkenen een korte toelichting op het project en de inhoud van de kist. De monumentenkist is een samenwerkingspro ject tussen Stichting Nationaal Contact Monumenten (NCM), Bureau Monumentenzorg Archeologie Amsterdam, de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en Erfgoed Actueel. Sedert 1994 stimuleert de overheid het gebruik van cultureel erfgoed in het onderwijs. In het kader hiervan werd in 1996 de notitie 'Cultuur en school' uitgegeven, waarin het ministerie van OC en W het belang van het cultureel erfgoed in het onderwijs beargumenteert. De kist is bestemd voor leerlingen van de eerste twee jaren van het voorgezet onderwijs, zowel voor vmbo als havo en vwo. De monumenten kist kan ingezet worden bij het project Scholen adopteren monumentendat een aantal jaren geleden is gestart. Het is de bedoeling dat de scholier in een drietal blokuren kennis maakt met de gebouwde omgeving, monumenten en monu mentenzorg. In het eerste blokuur wordt het begrip monument duidelijk gemaakt aan de hand van een flip-over en een tweetal leerling magazines met achtergrondinformatie. Het thema wordt behandeld aan de hand van vijf dilemma's, aangereikt in de vorm van opdrach- tenkaarten met de vragen: Wat is volgens jou een monument? Hoe kun je de geschiedenis van een monument levend houden? Hoe kun je een monument veranderen? Past het monu- Amsterdamse wethouder Hannah Belliot op de presentatie van de monumentenkist. Foto Gert-Jan Luijendijk. ment nog in de omgeving? Hoe houdt je het beschermde stads- en dorpsgezicht leuk? De leerling wordt duidelijk gemaakt dat monu mentenzorg altijd in beweging is, dat er voort durend dilemma's zijn en keuzes gemaakt moeten worden. Hoe belangrijk het is je te verdiepen in de geschiedenis van een monu ment - de cultuurhistorische waarde - alvorens weloverwogen te kunnen beslissen over de toekomst van een monument. Het tweede blokuur vindt buiten plaats. In de kist bevinden zich allerlei materialen als een wegwerpcamera, voice-recorder, geluidsmeter, verkeersteller en tekensjablonen. Het is de bedoeling dat de leerling actief allerlei kijk-, doe- en zoekopdrachten uitvoert bij een monu ment in de eigen omgeving. Daarna moeten tijdens het derde blokuur de bevindingen en opdrachten verwerkt worden in een presenta tie, zoals een interview, een video, collage of een werkstuk. De Monumentenkist, met van alles rond het thema Behouden of ontwikkelen. Opdrachtkaarten, maar ook een wegwerp camera, voice-recorder, geluidsmeter.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2003 | | pagina 32