Noot juni 2003 Heemschut 27 Kerkje op oude strandwal te Spaarnwoude, na de brand in Volendam tot café verklaard. De muren van de toren zijn zeker een meter dik. tijd werd waarschijnlijk het houten kapelletje vervangen door een stenen gebouw. Wat rest van dit kerkje is de laat-Romaanse toren met de meterdikke muren van rode kloostermoppen, versierd met hoeklisenen en onder de kap boogfriezen. Bijzonder is dat de kerk van Spaarnwoude gewijd is aan de patroonheilige Gertrudis, patroon van de reizenden en stervenden, maar ook van verzoening en strijd. De heilige Gertrudis wordt vooral in Friesland vereerd en nagenoeg niet in Holland. Zij is herkenbaar aan de muizen en ratten die haar abdissenstaf beklimmen. Hervorming Na vermoedelijk een brand werd rond 1450 een stenen kruiskerk gebouwd, de bestaande toren werd verhoogd en kreeg een stenen torenspits. Deze spits, die we op oude gravures kunnen zien, werd in 1844 verwijderd en vervangen door het eenvoudige tentdak. Sedert die tijd heeft de kerk de bijnaam De Stompe Toren. Tijdens het beleg van Haarlem in 1573 werd de kerk geplunderd en daarna provisorisch hersteld. Na een storm in 1747 werd de ruïne geruimd, het huidige zaalkerkje werd in 1764 tegen de Romaanse toren gezet. De diensten en de begraafplaats waren oecumenisch. De Akker Gods werd in 1827 officieel een algemene begraafplaats. Rond 1568 werd de eerste hervormde predi kant benoemd, die alras door Alva werd verbannen. Vele dominees volgden. Het aantal parochianen nam in de loop van de 18de eeuw echter in snel tempo af. Men ging liever ter kerke in het nabij gelegen Spaarndam. Slechts vier maal per jaar was er nog een eredienst. In 1880 sloot het kerkje definitief de deur voor de kerkganger en verder verval zette in. Enkele jaren deed het dienst als museum en atelier van de kunstenaar Frans Ba jon. Na de Tweede Wereldoorlog zetten de heer en mevrouw de Raaf zich in voor het kerkje. Zij huurden het kerkje, organiseerden ontvangsten en concerten en verrichtten archeologisch onderzoek in de directe omgeving. Een voorge nomen restauratie maakte een einde aan de huurovereenkomst. De volgende huurder was Jan Muldereen beeldhouwer die veel staal gebruikt. Hij gebruikte de kerk als atelier en woonde er tot 1982, vaak tot ongenoegen van de omwonenden. Daarna kwam het beheer in handen van de Stichting de Stompe Toren. De laatste ontwikkeling is dat de Stichting in onderhandeling is met de gemeente Haarlemmerliede over aankoop van het kerkje. Rijkssubsidie is afgewezen en de restauratie is nog niet voltooid. De gemeente zegt geen geld meer beschikbaar te hebben. Bovendien zullen de aanpassingen op last van de brandweer ook de nodige kosten met zich meebrengen. Wellicht komt de Stichting als eigenaar wel in aanmerking voor rijkssubsidie. De onderhandelingen met veel haken en ogen zijn nog in volle gang. Legende Aan de zuidmuur van het kerkje bevindt zich de zogenaamde vaam van Klaes van Kyten. De vaam is de afstand tussen de uitgestrekte armen. Klaes van Kyten was de reus van Spaarnwoud, hij zou 2,65 meter zijn geweest en leefde in de 13 de eeuw. In de Gysbrechtt van Aemstel wordt hij beschreven als 'De Sparewouwer reus, zoo onbe schoft als groot'. In hetvijfde bedrijfwordt er meer over hem gezegd. Hij 'stack met hals en hoofdgelijck een steile toren En spitze, boven 't volck en alle hoofden uit. En scheen een olyfant, die omsnoft met zijnsnuit. Zijn spietze was een mast in zijne grove vingeren. Ick zagh hem man op man gelijck konijnen slingeren. Wel driemael om zijn hoofd, gevat bij't eene been, En kneuzen dan den kop op stoepen of op steen. Tot ver in de Phe reus in Spaarnwoude en omgeving de ronde gedaan. De vaam wordt aangegeven door twee in de muur gemetselde natuurstenen blokken met een spanwijdte van 2,65 meter. Castrum Peregrini Oud-burgemeester van Amsterdam Jan Amold d'Ailly en zijn vrouw verzochten het bestuur van de Hervormde Kerk of zij aan de voet van het kerkje begraven konden worden. Mevrouw d'Ailly had tijdens de oorlog onderdak geboden aan een aantal onderduikers, Duitse dichters, die streden voor geestelijke vrijheid. Zij vormden samen de Stichting Castrum Peregrini, die streed tegen het nazisme, verdrukking en dictatuur in het algemeen. Zowel d'Ailly als enkele leden van de stichting liggen aan de zuidkant van het kerkje begraven. Mevrouw d'Ailly is ergens in de negentig en er zal te zijner tijd ook bijgezet worden. Brandvoorschriften Aangezien de kerk aangemerkt is als een café moeten er allerlei veranderingen worden aangebracht. Om te voldoen aan de nieuwe eisen voor een gebruiksvergunning, gesteld aan cafés, moet dit oude kerkgebouw worden aangepast, liever gezegd aangetast. Deuren die eeuwen de kerk indraaiden (vluchtte men vroeger niet vaker de kerk in dan de kerk uit?), moeten opeens de andere kant op scharnieren en voorzien worden van panieksluitingen: horizontale stangen om een deur snel te openen. Ruim zeven eeuwen waren daarbinnen soms honderden mensen die de eredienst beleden of vluchtten voor water en overmacht. Men voelde er zich juist veilig en beschut. Het is onmogelijk de deuren de één meter dikke muur in te laten draaien, ze slaan dan tegen de gewelven en verliezen hun historische vorm en constructie. Af en toe zal er een gezel schap van meer dan 25 personen zijn en wordt er misschien een glas geschonken. Het hele gebouw hangt nu vol met enorme groene verlichte vluchtwegborden en alle deuren moeten de andere kant op draaien, omdat een cafébaas in Volendam het met de regelgeving niet zo nauw nam. Met veel pijn en moeite werd een compromis gevonden met de inspecterende instantie. Laat de deuren openstaan als er meer dan 25 mensen in het kerkje zijn en zet ze vast met hangsloten! Maar om die mensen dan niet aan een longontsteking ten onder te laten gaan, moet er juist in het oudste deel, de Romaanse toren, een grote tochtpui worden aangebracht, die er nooit was, niet past en bovendien veel geld kost. Conclusie van de inspectie: gezien de draairich ting en de doorgangsbreedte van de aanwezige uitgangsdeur is het op dit moment niet toege staan om meer dan 25 personen in het gebouw toe te laten. Inmiddels is een gebruiksbeper king van kracht. Is een kerk én rijksmonument gelijk te stellen aan een café met alle voorschriften gekoppeld aan een gebruiksvergunning voor meer dan 2 5 personen? Of moeten uitzonderingen mogelijk zijn, uiteraard zonder de bezoeker onnodig aan gevaar bloot te stellen? Wij willen hierover graag van gedachten wisse len. Peter Capelle enAnne-Marie ten Cate, respectieve lijk TA en lid van de Provinciale Commissie Heemschut Noord-Holland. Bij de ingang van de Akker Gods werd vorig jaar met veel bombarie een kunstmatige zwerfkei geplaatst. Deze kei, die van ver komt en geen enkele binding heeft met deze eeuwenoude doden akker, werd geplaatst door de gedeputeerde Ada Wildekamp en deze daad werd prominent in de steen gehakt. Ergens aan de achterkant staat in kleine letters: 'Een aardkundig monument is een heel bijzonder aardkundig verschijnsel. Het vertelt iets over de natuurlijke ontstaansgeschiedenis van een gebied.' Het prijskaartje werd er niet bij gebei teld, maar de kosten kwamen overeen met de jaar inkomsten die vele vrijwilligers met liefde voor de kerk bij elkaar sprokkelen. De kosten van de restau ratie van het kerkje vormen een voortdurende zorg. Deze vele euro's hadden beter besteed kunnen worden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2003 | | pagina 29