april 2003
Heemschut
35
ders hun winkeltjes. Kerk en pastorie zijn sinds
kort rijksmonument. De Linnaeushof krijgt
straks waarschijnlijk in zijn geheel die status.
Aannemer Sander Kneppers, die binnenkort
weer op de Restauratiebeurs present is, is bijna
klaar met de restauratie van de kerk, een
Kanjer-project. Het was vooral de inwerking van
vocht, die de kerk bedreigde. De kerk is intus
sen helemaal waterdicht gemaakt. Aan de
schuin aflopende steunberen is een kalkstenen
afdeklaag toegevoegd zodat het regenwater
geen vat meer heeft op de beren. Het voegwerk
van de gevels is gerepareerd en de pannendaken
en dakconstructie zijn hersteld.
In de klokkentoren zijn wat scheuren gerepa
reerd. In de kerk zelf is het lood van de glas-in -
lood ramen vervangen en is voor het glas een
tweede glazen laag aangebracht zodat de kerk
beter geïsoleerd is tegen vocht en tocht. Ook
gerepareerd zijn de spanten die het dak schra
gen en rusten op de natuurstenen consoles
boven de kolommen, die corresponderen met
de steunberen buiten.
Invloed Berlage
Het interieur is fantastisch, vindt Kneppers.
Het is sober van inrichting en evenwichtig van
verhoudingen. Ook hier vallen de bakstenen
wanden op. Het interieur doet sterk denken
aan het bakstenen interieur van de Beurs van
Berlage, de leermeester van Kropholler. Bij
beide architecten wordt de constructie zicht
baar gehouden. Het verschil zit hem echter
volgens Kneppers in de virtuoze ambachtelijke
aanpak van Kropholler. Werkte Berlage al veel
met materiaal uit de fabriek, Kropholler liet
veel meer ambachtelijk met de hand doen. Ook
is er een verschil in materiaalkeus. Berlage
gebruikte al ijzer in bijvoorbeeld de spanten,
Kropholler gebruikte cederhout.
Wie de kerk binnentreedt, wordt getroffen
door het enorme altaar in het koor onder de
vieringtoren met de triomfboog, die fungeert
als ereboog. In 1952 werden aan weerszijden
van het altaar beelden van de twaalf apostelen
aangebracht. Ze zijn, evenals het beeld van het
Heilig Hart buiten in de greenery, vervaardigd
door Dof/i van derMeij. De prachtige glas-in-
lood ramen zijn ook van Van der Meij en de
fresco's met kruiswegstaties van Petrus Stokhof
de Jong.
Gesammtkunstwerk
Kropholler werkte nauw samen met deze
kunstenaars en maakte zo in feite een soort
Gesammtkunstwerk. De kerk wordt tegenwoor
dig multifunctioneel gebruikt. Er zijn regelma
tig exposities in een van de grote zijkapellen.
Ook wordt er gerepeteerd door buurtkoren en
vorig jaar was de opera van het jaarlijkse
Bredeweg-festival, die normaal buiten wordt
uitgevoerd op de avond voor Koninginnedag,
Glas-in-lood ramen van Dom van der Meij,
voorstellende de aanbidding van bet Kind Jezus
door de Wijzen uit het Oosten.
uitgeweken naar de kerk.
Sander Kneppers is trots op zijn gerestaureerde
kerk, de 23-ste kerkrestauratie, die hij doet.
Op dit moment is hij elders in de buurt bezig
met het restaureren van de enorme schilderin
gen in de grote hal van het Amstelstation.
Restauratiebeurs
De restauratiebeurs, waar Kneppers met een
stand staat, is van 15 t/m 17 mei in de Brabant
hal in Den Bosch. Ook Heemschut is op de
beurs vertegenwoordigd. De beurs, die al vele
malen eerder gehouden is, vormt een informa
tie- en communicatieplatform voor vakmensen
in de restauratiesector, bestuurders, bewoners
van monumenten en liefhebbers van het cultu
rele erfgoed. De deelnemers presenteren
nieuwe ontwikkelingen, trends in de branche,
producten en diensten, plannen en visies. Ook
buitenlandse organisaties leveren hun bijdrage.
De deelname varieert van restauratie-bedrijven
tot monumentenorganisaties, overheden en
architectenbureaus. Zie ook de advertentie in
dit nummer.
Drs. J. Kamerling is journalist cultureel erfgoed te
Amsterdam.