april 2003 Heemschut 35 ders hun winkeltjes. Kerk en pastorie zijn sinds kort rijksmonument. De Linnaeushof krijgt straks waarschijnlijk in zijn geheel die status. Aannemer Sander Kneppers, die binnenkort weer op de Restauratiebeurs present is, is bijna klaar met de restauratie van de kerk, een Kanjer-project. Het was vooral de inwerking van vocht, die de kerk bedreigde. De kerk is intus sen helemaal waterdicht gemaakt. Aan de schuin aflopende steunberen is een kalkstenen afdeklaag toegevoegd zodat het regenwater geen vat meer heeft op de beren. Het voegwerk van de gevels is gerepareerd en de pannendaken en dakconstructie zijn hersteld. In de klokkentoren zijn wat scheuren gerepa reerd. In de kerk zelf is het lood van de glas-in - lood ramen vervangen en is voor het glas een tweede glazen laag aangebracht zodat de kerk beter geïsoleerd is tegen vocht en tocht. Ook gerepareerd zijn de spanten die het dak schra gen en rusten op de natuurstenen consoles boven de kolommen, die corresponderen met de steunberen buiten. Invloed Berlage Het interieur is fantastisch, vindt Kneppers. Het is sober van inrichting en evenwichtig van verhoudingen. Ook hier vallen de bakstenen wanden op. Het interieur doet sterk denken aan het bakstenen interieur van de Beurs van Berlage, de leermeester van Kropholler. Bij beide architecten wordt de constructie zicht baar gehouden. Het verschil zit hem echter volgens Kneppers in de virtuoze ambachtelijke aanpak van Kropholler. Werkte Berlage al veel met materiaal uit de fabriek, Kropholler liet veel meer ambachtelijk met de hand doen. Ook is er een verschil in materiaalkeus. Berlage gebruikte al ijzer in bijvoorbeeld de spanten, Kropholler gebruikte cederhout. Wie de kerk binnentreedt, wordt getroffen door het enorme altaar in het koor onder de vieringtoren met de triomfboog, die fungeert als ereboog. In 1952 werden aan weerszijden van het altaar beelden van de twaalf apostelen aangebracht. Ze zijn, evenals het beeld van het Heilig Hart buiten in de greenery, vervaardigd door Dof/i van derMeij. De prachtige glas-in- lood ramen zijn ook van Van der Meij en de fresco's met kruiswegstaties van Petrus Stokhof de Jong. Gesammtkunstwerk Kropholler werkte nauw samen met deze kunstenaars en maakte zo in feite een soort Gesammtkunstwerk. De kerk wordt tegenwoor dig multifunctioneel gebruikt. Er zijn regelma tig exposities in een van de grote zijkapellen. Ook wordt er gerepeteerd door buurtkoren en vorig jaar was de opera van het jaarlijkse Bredeweg-festival, die normaal buiten wordt uitgevoerd op de avond voor Koninginnedag, Glas-in-lood ramen van Dom van der Meij, voorstellende de aanbidding van bet Kind Jezus door de Wijzen uit het Oosten. uitgeweken naar de kerk. Sander Kneppers is trots op zijn gerestaureerde kerk, de 23-ste kerkrestauratie, die hij doet. Op dit moment is hij elders in de buurt bezig met het restaureren van de enorme schilderin gen in de grote hal van het Amstelstation. Restauratiebeurs De restauratiebeurs, waar Kneppers met een stand staat, is van 15 t/m 17 mei in de Brabant hal in Den Bosch. Ook Heemschut is op de beurs vertegenwoordigd. De beurs, die al vele malen eerder gehouden is, vormt een informa tie- en communicatieplatform voor vakmensen in de restauratiesector, bestuurders, bewoners van monumenten en liefhebbers van het cultu rele erfgoed. De deelnemers presenteren nieuwe ontwikkelingen, trends in de branche, producten en diensten, plannen en visies. Ook buitenlandse organisaties leveren hun bijdrage. De deelname varieert van restauratie-bedrijven tot monumentenorganisaties, overheden en architectenbureaus. Zie ook de advertentie in dit nummer. Drs. J. Kamerling is journalist cultureel erfgoed te Amsterdam.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2003 | | pagina 37