'O 12 Heemschut februari 2003 Breestraat in 1984, met links de Stadsgehoorzaal Foto A.A. Dullé. meest opmerkelijke onderdeel van het nieuwe Aalmarktplan. Rondom dit besloten binnen plein liggen de Stadsgehoorzaal en de Waalse Kerk, twee belangrijke cultuurdragers. De culturele functie van het plein wordt versterkt door het onderbrengen van nieuwe culturele functies. Het plein krijgt een open verbinding met de Mandenmakerssteeg die uitkomt op een zij-ingang van de Waag. Ook de Waag kan hierdoor bij het cultuurplein worden betrok ken. Tegen de oostkant van de Stadsgehoorzaal is een nieuwe foyer ontworpen waardoor de Stadsgehoorzaal met het plein wordt verbon den. Vanuit deze foyer ontstaat een prachtig uitzicht op het plein. Het verrassende voorstel voor het plein geeft het Aalmarktgebied een cultureel hart. De projectgroep heeft vooral dit planvoorstel enthousiast ontvangen. Patijn laat zien dat het goed mogelijk is culturele en winkelfuncties te combineren in het hart van de stad, op een wijze die beide functies kan versterken. Een afgesloten binnenterrein wordt aan de stad teruggegeven en de historische gebouwen rond het plein geven er een bijzonder aantrekkelijk karakter aan. Aalmarktschooi Ook de Aalmarktschooi vormt in het nieuwe Aalmarktplan een belangrijk onderdeel van het cultuurplein. In de Aalmarktschooi komt namelijk de toegang naar het plein vanaf de Aalmarkt. Ze sluit aan op een grandcafé op de begane grond van het gebouw. Op de eerste verdieping is een nieuwe kleine zaal voor de Stadsgehoorzaal ontworpen. En op het dak zijn kantoorruimten voor de Stadsgehoorzaal gedacht. Elet oude schoolgebouw moet hier voor zeer ingrijpend worden verbouwd. Wel wil Patijn het bijzondere karakter van de school behouden. Daarvoor zijn verschillende ideeën gepresenteerd. Patijn heeft laten zien dat de opbouw van de school van architect Schaap in het nieuwe gebouw geïntegreerd kan worden. Als referentiebeeld voor de toekomstige sfeer en uitstraling van het gebouw verwijst Patijn onder andere naar het verbouwde stadhuis in Utrecht. Ook dit gebouw is zeer ingrijpend verbouwd, maar historische bouwfragmen ten zijn daarbij gespaard en in de nieuwbouw geïn tegreerd. Door een dergelijke aanpak kan ook het karakter van de Aalmarktschooi, als een herinnering aan het verleden, bewaard blijven terwijl nieuwe functies in het gebouw een plaats kunnen vinden. Aalmarkt en Mandemakerssteeg Het deel van de Aalmarkt tussen de Aalmarkt- school en de Mandenmakerssteeg wordt een schakel in de winkelroute die loopt van de winkelpassage, over de Aalmarkt door de Mandenmakerssteeg naar de Breestraat. De panden die daar staan, krijgen op de begane grond winkels met woningen erboven. De winkelfuncties worden in de bestaande panden geïntegreerd. De hele Aalmarkt wordt een verkeersvrij voetgangersgebied dat kan worden gebruikt voor de bevoorrading van de winkels. Vooral de opname in de nieuwe winkelroute is voor de Aalmarkt van belang. Hierdoor ontstaat een aantrekkelijk winkelgebied, verge lijkbaar met de winkelgebieden die in de afge lopen jaren langs de Nieuwe Rijn zijn ontstaan. De laatste schakel in de nieuwe winkelroute tussen de Haarlemmerstraat en de Breestraat is de Mandenmakerssteeg. Patijn stelt voor de steeg aantrekkelijker te maken door de gevel- wand die aansluit op de Waag iets naar het zuiden te verleggen. De steeg wordt hierdoor breder en het Waaggebouw beter herkenbaar. Ook wordt voorgesteld de ingang van de steeg vanaf de Breestraat beter herkenbaar te maken door nieuwbouw met een afgeronde hoek, maar dat vindt de projectgroep niet zo geslaagd. De projectgroep heeft verkeerskundige Keppler aangetrokken die een totaal nieuw verkeers- structuurplan voor heel Leiden en omgeving heeft gemaakt. Ook dit plan biedt verrassende nieuwe voorstellen. Zo worden Boommarkt, Aalmarkt en Stille Rijn autovrij. Ten slotte De projectgroep Nieuw Aalmarkt Plan heeft op een constructieve wijze gewerkt aan een nieuw plan. Voortreffelijk geleid door oud-wethouder Cees Waalen intensief ondersteund door Patijn en verkeersdeskundige Keppler, heeft dit gere sulteerd in een totaal nieuw plan voor het Aalmarktgebied en een nieuw verkeersstruc- tuurplan voor Leiden. Beide plannen bevatten verrassende en boeiende ideeën voor de ontwikkeling van het Aalmarktgebied en de ontsluiting van de stad voor voetgangers, fiet sers, openbaar vervoer en autoverkeer. In een besluitvormende vergadering van de projectgroep op 23 september 2002 zijn deze plannen door alle leden van de projectgroep aanvaard. Nog vóór de datum die was gepland voor de afronding van het nieuwe Aalmarkt plan. Een resultaat dat niemand voor mogelijk had gehouden. De hele projectgroep is enthou siast over de nieuwe voorstellen. Het nieuwe Aalmarktplan moet nu verder worden uitge werkt en nog openstaande onderdelen moeten verder worden uitgezocht. Daarvoor zijn aandachtspunten opgesteld en verschillende voorstellen gedaan. Na een voorzichtige start van de projectgroep kunnen we terugkijken op een turbulent plan proces, waarin ieders inzichten en creativiteit alle ruimte hebben kregen. Dit heeft uiteinde lijk geresulteerd in een opvallend en verrassend nieuw Aalmarktplan dat hoge verwachtingen bevat voor de toekomstige uitwerking. De projectgroep gaat het nieuwe Aalmarktplan nu aanbieden aan B en W en de gemeenteraad. Ook zal het plan worden gepresenteerd aan de bevolking van Leiden. Daarvoor zullen verschillende bijeenkomsten worden georgani seerd. Dan zal duidelijk worden of dit plan met evenveel enthousiasme door de bewoners van de stad zal worden ontvangen. Ir. R. Onel is lid van de projectgroep Nieuw Aalmarktplan. Een uitgebreide versie van dit artikel: www.aalmarkt.nl/proj ectgroep/does/ presentatie_rob_onel.doc. 1 Sill anoi-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2003 | | pagina 14