Den Haag wil grachten terug Bert Franssen 'Geef Den Haag haar grachten terug/ Dat is de titel van een CDA-notitie in de gemeente Den Haag en het refereert aan een stedenbouwkundig drama. Want Den Haag heeft het water zoveel mogelijk uit de binnenstad verwijderd. En daarmee verdween ook haar sfeervolle, levendige karakter. Maar bij het CDA en de gemeenteraad is anno 2002 de stemming omgeslagen. Den Haag wil ontdempen, als het niet teveel kost. Heemschut oktober 2002 Als Heemschutter met enige kennis van de verenigingshistorie word je hier even stil van. Een van de grote strijdthema's van de vereni ging beleeft hier de ultieme victorie. Volgens het CDA-voorstel moet in de stad een flink aantal grachten weer opengegraven worden. Niet alleen vanwege de 'versterking van de cultuur-historische identiteit'. Want waar de politiek met principes komt, zit ook altijd een financieel belang. De hogere in komensgroepen die de afgelopen decennia massaal uit de binnenstad zijn weggetrokken, moeten weer teruggehaald worden. Mensen willen nu eenmaal comfortabel wonen, als het even kan aan het water in een aantrekkelijke stedelijke omgeving. Passantenhavens moeten bovendien de toerist en recreant naar Den Haag leiden. Wat in Amsterdam op een haar na kon worden voorkomen, werd in de 19de en 20ste eeuw realiteit in Den Haag. Talrijke grachten en haventjes telde de stad ooit, vooral in het zuid oostelijk deel. Daarvan bleven alleen nog de singelgrachten (de ring om de binnenstad), de Nieuwe Uideg en enkele daarmee verbonden grachten over. De rest verdween, beroofd van haar functie na aanleg van riolering en rail- en wegtransport, terwijl natuurlijk ook het verkeer ruimte opeiste. Gevolg was dat Den Haag geleidelijk de wat saaie, karakterloze stad werd die we nu kennen. Rijksbouwmeester C.H. Peters zei al in 1902, vlak na de demping van een flink aantal grachten: 'De kleur, het levendige, vooral van de oude gracht, dat alles schijnt met die gracht gedempt, begraven te zijn.' De Hout- en Turfmarkt in 1903, vóór de demping. Fotoarchief Heemschut. Op de plaats van de grachten verschenen parkeerplaatsen, trambanen, huizenrijzen en kantoorgebouwen, vaak van trieste kwaliteit. Levend water Het duurde lang voor in Den Haag de stem ming was omgeslagen. Maar anno 2000 was het zover. Het CDA kwam met een initiatief voorstel 'Geef Den Haag haar grachten terug'. Daarin leze men onder meer.dat een maxi male bereikbaarheid per auto niet centraal dient te staan. Dit streven naar maximale bereikbaarheid heeft met name in de zestiger en zeventiger jaren tot ingrepen in de binnen stad geleid, die nu veelal betreurd worden.' CDA-woordvoerder in de raad Titia Lont (39), die in mei enthousiast een rondvaart door de Haagse grachten organiseerde voor de woord voerders van de andere partijen: 'De essentie van het voorstel is dat er weer levend water terugkeert in de Haagse binnenstad. Je ziet momenteel op de Haagse grachten amper bedrijvigheid. Ook de pleziervaart weet Den Haag nauwelijks te vinden. Het zou goed zijn dat er via het water diverse toeristische punten aan elkaar worden geknoopt. Binnenstad, Madurodam, het nieuwe buurtpark De Verademing, verversingskanaal Scheveningen. Zodat men van punt naar punt kan varen.' Prinsegracht weer open Het voorstel van het CDA telt drie fasen. Elk neemt 4 a 5 jaar in beslag, het hele plan duurt dus 12 tot 15 jaar. Dat is lang, maar je moet een beetje praktisch zijn, want daardoor wordt het plan financieel wel haalbaarder, denkt de fractie. Deelproject A is heel interessant. Daarin komt onder meer reconstructie van een deel van de Prinsegracht aan de orde, die deprimerende

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 4