gri
■f M
Heemschut
Een andere positieve ontwikkeling was de grote restau
ratie van het stationsgebouw. Met name de monumen
tale hal, destijds zonder poespas in twee verdiepingen
gesplitst, werd weer in volle glorie hersteld. Vóór het
gebouw kwam echter een pleintje zonder enige uitstra
ling, 'het zwarte plein'.
En dat moet volgens de gemeente anders. Er moet ook
een goede route naar de binnenstad komen. 'Er is geen
goede en veilige looproute van het station naar de
museumbrug,' heet het in een brochure. De onveilige
situatie eiste onlangs nog een dodelijk slachtoffer.
Het Stadsbalkon van Christiaanse
Kortom, er was behoefte aan stedenbouwkundig plan
voor een volledig nieuw Stationsplein. Op korte
termijn te realiseren.
De stad benaderde architect Kees Christiaanse, een
jongen uit het noorden, wordt men niet moe te ver
melden, al is zijn architectenbureau KCAP (Kees
Christiaanse, Architects and Planners) nu in
Rotterdam gevestigd.
En Christiaanse kwam met een plan. Het is flexibel,
zodat lange termijnontwikkelingen als een eventuele
Magneetzweefbaan of Snelheidslijn inpasbaar zijn. In
het plan wordt het busstation veel kleiner, onder
andere door een systeem van dynamische haltetoewijzing
in te voeren, zoals in Nijmegen: buslijnen vertrekken
niet van een vast perron, maar het perronnummer
wordt op grote schermen aangegeven, net als de
bestemming en de vertrektijd.
Kern van het plan is Het Stadsbalkon, zoals de architect
het in het kader van een goede PR noemt. Het staat
voor een groot en aangenaam plein tussen station en
museum. Een ontmoetingspunt, maar ook een
verblijfsgebied voor niet-treinreizigers.Te gebruiken
ook voor evenementen, optredens of manifestaties.
Kleine paviljoens: moet ook kunnen. En op het plein
komen, in de taal van een brochure van de gemeente,
'3 volgroeide Europese loofbomen: een eik, een rode
beuk en een esdoorn'. Heel belangrijk is dat je voor
taan over een veilig plein naar het museum en de
binnenstad loopt. By the way, langs de oevers van het
kanaal wil Christiaanse kersenbomen laten planten 'om
een bijzonder lentegevoel te maken.'
Waarom een stads balkon? Het plein moet de hoogte in,
vindt de architect, als een verhoogd plateau, een plek
om te zien en gezien te worden. Het Stadsbalkon is een
uitbreiding van de perrons en de hal. En het plein is
tegelijk de overkapping van een grote fietsenstalling.
Dit verdient enige toelichting. Er staan nu veel fietsen
op het huidige stationsplein. Vaak op plekken waar het
eigenlijk niet mag. Horen al dan niet slordig gestalde
fietsen niet bij een station, net als zwervers en junks?
Nu ja, dat vind men in Groningen nu juist niet. Rond
het station zou sprake zijn van 'veel overlast door rond
slingerende fietsen'. En dus zit in het plan ook een
nieuwe fietsenstalling.
Als er weinig ruimte voor fietsen is, moet je de grond
in, heeft Christiaanse gedacht. Hij tekende een half
verdiepte fietsenstalling. Midden door de stalling heen
komt het fietspad. Dat wordt half overdekt, door op de
plek van de fietsroute gaten in de overkapping te
maken. Dat zou de verkeersveiligheid op het plein en
de sociale veiligheid in de stalling ten goed komen.
Bezwaren Heemschut
Er kwamen bezwaren. Onder de grond, ook al is de
stalling half verdiept, is onveilig, wist men. Stel je voor
dat iemand zijn fiets 's avonds in de onbewaakte onder
grondse stalling moet ophalen. Of dat fietsers 's avonds
eenzaam in een tunnel moeten rijden.
Ander detail: de trappen naar de stationshal zouden op
de bovenste trede na aan het zicht onttrokken worden.
Detail? Niet in de ogen van Heemschut. De vereniging
schreef brieven naar de gemeente en lichtte de rijks
dienst in.
Wim Bameveld, technisch adviseur van Heemschut
Groningen: 'De stalling krijgt een golvend vlak en
komt gedeeltelijk boven het maaiveld uit, waardoor het
Bulten, geprojecteerd voor
het station, ontnemen
volgens de plannen het
zicht op de trappen.
Foto's auteur.
augustus 2002
11