Steenbakkerij Randwijk Anno 1839
Maakt alle soorten
vormen en stenen zoals
De nog enige klassieke
steenbakkerij waar het
gehele productie pro
ces ambachtelijk wordt
uitgevoerd.
Dat maakt ons tot dè
specialist en fabrikant
van restauratiestenen
en bijzondere soorten
voor geheel Europa.
Wilt u
- Vechtformaat
- Rijnformaat
- IJsselformaat
- Hilversumsformaat
- Romaansformaat
- Lilliput 1
- Lilliput 2
- Kloostermop
- Friese drieling
- Kraalstenen
- Keelstenen
- Tekst- en ornament
stenen geëngobeerd
- glazuren
meer informatie?
Tel.: 026 47 22 389 of www.steenbakkerij-
randwijk.nl of e-mail: steenbakkerij.randwijk@wolmail.nl
de financiering telkens weer een struikelblok
vormde. Zowel de gemeente Utrecht als de
betrokken partners, de NS, de Jaarbeurs en de
eigenaren van Hoog Catharijne, zijn bang om
voor het leeuwendeel van de kosten te moeten
opdraaien.
Door het eindeloze getouwtrek raakt de naam
UCP zo besmet dat rond 2000 gekozen wordt
voor de neutralere benaming 'Stationsgebied'.
Constante elementen in de plannenmakerij
blijven de verhouding tussen woningen, winkels
en kantoren in het gebied, terugbrengen van
water in de Catharijnesingel en het uitbreiden
of opnieuw bouwen van een Muziekcentrum.
Referendum
Beseffend dat de planning van het Stations
gebied iedere Utrechter aan het hart gaat en
politiek zeer gevoelig ligt, ondernemen B en W
van Utrecht een voor de stad geheel nieuwe
stap: de bevolking mag zich middels een refe
rendum uitspreken over twee masterplans, te
weten Visie 1 (Stadshart Compact) en Visie A
(Stadshart Verruimd).
Visie 1 kiest voor één hoofdroute van oost
naar west via een brede boulevard die van het
Merwedekanaal in het westen via het sterk
uitgebreide station uiteindelijk op Vredenburg
eindigt. De nadruk ligt vooral op winkels en
kantoren, of zoals een gemeentebrochure het
stelt, '24 uur per dag werken, winkelen en zich
vermaken'. Visie A verschilt feitelijk niet
hemelsbreed van Visie 1het verschil is vooral
dat er twee routes komen en dat er minder
hoogbouw en meer groen zal komen, omdat
het te bebouwen gebied uitgestrekter is.
Ook mag het water weer terugkeren in de
singels en wordt het gebied voetgangers- vrien
delijker en komen er meer openbare gebouwen
als een bibliotheek en een Muziekcentrum.
Ondanks dat critici stellen dat er gekozen kan
worden op basis van vage plattegronden en dat
beide plannen wel érg veel op elkaar lijken,
bracht het merendeels van de kiezers op 15 mei
jl. zijn stem uit op Visie A.
Toekomst
Een Masterplan voor het hele gebied dient
medio 2003 op tafel te liggen, terwijl met de
bouw in 2004 zal worden begonnen. Nu al is
besloten om dwars boven het hele stations
gebied een gigantische glazen terminal te
bouwen, als een langgerekt aquarium., om de
plannenmakers te citeren. Zo kunnen reizigers
straks van oost naar west lopen en van perron
naar perron of andere bestemmingen. De
haltes voor de HOV- bussen en de sneltrams
komen aan de Jaarbeurszijde te liggen, de
overige bussen aan de binnenstadskant.
Het is moeilijk om op basis van de nu beschik
bare plattegronden en artists impressions een
afgewogen oordeel te kunnen vellen over de
toekomstplannen. Zoals bekend kunnen teke
ningen, impressies en plattegronden een zeer
geflatteerd of geïdealiseerd beeld scheppen,
waarmee de uiteindelijke realiteit in steen en
beton weinig overeenkomst meer vertoont.
Het is bemoedigend dat de bevolking zich heeft
uitgesproken voor een stationsgebied met meer
groen en een herstelde Cadiarijnesingel waar
weer water in zal stromen. Feit is dat er nu al
weinig monumentaals in het stationsgebied te
vinden is; dat is voor het merendeel al bij de
aanleg van Hoog Catharijne gesneuveld. De nu
nog resterende monumenten als de hoofdge
bouwen van de NS, waaronder de befaamde
Inktpot van architect Van Heukelom, zullen
natuurlijk ongemoeid worden gelaten. Het
befaamde Muziekcentrum Vredenburg van
architect Hertzberger zal ondanks de vele
protesten grondig verbouwd gaan worden; in
hoeverre het daarbij zijn huidige uiterlijk zal
verliezen is onduidelijk. Zeker is dat er over de
bouwplannen van het hele gebied de komende
jaren nog veel gediscussieerd zal worden.
Het is daarbij te hopen dat de ontwerpers van
de toekomstige bebouwing in en rond het
Stationsgebied meer oog hebben voor passende
en smaakvolle architectuur dan hun voorgangers.
Drs. M. hemmens is PR-medewerker van
Heemschut Utrecht.