Steenbakkerij Randwijk Anno 1839 Maakt alle soorten vormen en stenen zoals De nog enige klassieke steenbakkerij waar het gehele productie pro ces ambachtelijk wordt uitgevoerd. Dat maakt ons tot dè specialist en fabrikant van restauratiestenen en bijzondere soorten voor geheel Europa. Wilt u - Vechtformaat - Rijnformaat - IJsselformaat - Hilversumsformaat - Romaansformaat - Lilliput 1 - Lilliput 2 - Kloostermop - Friese drieling - Kraalstenen - Keelstenen - Tekst- en ornament stenen geëngobeerd - glazuren meer informatie? Tel.: 026 47 22 389 of www.steenbakkerij- randwijk.nl of e-mail: steenbakkerij.randwijk@wolmail.nl de financiering telkens weer een struikelblok vormde. Zowel de gemeente Utrecht als de betrokken partners, de NS, de Jaarbeurs en de eigenaren van Hoog Catharijne, zijn bang om voor het leeuwendeel van de kosten te moeten opdraaien. Door het eindeloze getouwtrek raakt de naam UCP zo besmet dat rond 2000 gekozen wordt voor de neutralere benaming 'Stationsgebied'. Constante elementen in de plannenmakerij blijven de verhouding tussen woningen, winkels en kantoren in het gebied, terugbrengen van water in de Catharijnesingel en het uitbreiden of opnieuw bouwen van een Muziekcentrum. Referendum Beseffend dat de planning van het Stations gebied iedere Utrechter aan het hart gaat en politiek zeer gevoelig ligt, ondernemen B en W van Utrecht een voor de stad geheel nieuwe stap: de bevolking mag zich middels een refe rendum uitspreken over twee masterplans, te weten Visie 1 (Stadshart Compact) en Visie A (Stadshart Verruimd). Visie 1 kiest voor één hoofdroute van oost naar west via een brede boulevard die van het Merwedekanaal in het westen via het sterk uitgebreide station uiteindelijk op Vredenburg eindigt. De nadruk ligt vooral op winkels en kantoren, of zoals een gemeentebrochure het stelt, '24 uur per dag werken, winkelen en zich vermaken'. Visie A verschilt feitelijk niet hemelsbreed van Visie 1het verschil is vooral dat er twee routes komen en dat er minder hoogbouw en meer groen zal komen, omdat het te bebouwen gebied uitgestrekter is. Ook mag het water weer terugkeren in de singels en wordt het gebied voetgangers- vrien delijker en komen er meer openbare gebouwen als een bibliotheek en een Muziekcentrum. Ondanks dat critici stellen dat er gekozen kan worden op basis van vage plattegronden en dat beide plannen wel érg veel op elkaar lijken, bracht het merendeels van de kiezers op 15 mei jl. zijn stem uit op Visie A. Toekomst Een Masterplan voor het hele gebied dient medio 2003 op tafel te liggen, terwijl met de bouw in 2004 zal worden begonnen. Nu al is besloten om dwars boven het hele stations gebied een gigantische glazen terminal te bouwen, als een langgerekt aquarium., om de plannenmakers te citeren. Zo kunnen reizigers straks van oost naar west lopen en van perron naar perron of andere bestemmingen. De haltes voor de HOV- bussen en de sneltrams komen aan de Jaarbeurszijde te liggen, de overige bussen aan de binnenstadskant. Het is moeilijk om op basis van de nu beschik bare plattegronden en artists impressions een afgewogen oordeel te kunnen vellen over de toekomstplannen. Zoals bekend kunnen teke ningen, impressies en plattegronden een zeer geflatteerd of geïdealiseerd beeld scheppen, waarmee de uiteindelijke realiteit in steen en beton weinig overeenkomst meer vertoont. Het is bemoedigend dat de bevolking zich heeft uitgesproken voor een stationsgebied met meer groen en een herstelde Cadiarijnesingel waar weer water in zal stromen. Feit is dat er nu al weinig monumentaals in het stationsgebied te vinden is; dat is voor het merendeel al bij de aanleg van Hoog Catharijne gesneuveld. De nu nog resterende monumenten als de hoofdge bouwen van de NS, waaronder de befaamde Inktpot van architect Van Heukelom, zullen natuurlijk ongemoeid worden gelaten. Het befaamde Muziekcentrum Vredenburg van architect Hertzberger zal ondanks de vele protesten grondig verbouwd gaan worden; in hoeverre het daarbij zijn huidige uiterlijk zal verliezen is onduidelijk. Zeker is dat er over de bouwplannen van het hele gebied de komende jaren nog veel gediscussieerd zal worden. Het is daarbij te hopen dat de ontwerpers van de toekomstige bebouwing in en rond het Stationsgebied meer oog hebben voor passende en smaakvolle architectuur dan hun voorgangers. Drs. M. hemmens is PR-medewerker van Heemschut Utrecht.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 11