Rotterdam moderne monumentenstad Koos Hage Heemschut houdt op 8 juni zijn jaarlijkse Algemene Leden vergadering in Rotterdam. Op die dag wordt natuurlijk niet alleen vergaderd, maar nemen we ook een kijkje in de Maasstad. Koos Hage van het Bureau Monumentenzorg schetst hieronder het specifieke karakter van de Rotterdamse architectuur. In Rotterdam is de ruimtelijke structuur en het beeld van de stad in hoge mate bepaald door een dynamiek van expansie en transformatie. Heemschut april 2002 Deze dynamiek begon rond het midden van de 19de eeuw met de grootscheepse uitbreidingen van haven en stad. Dit leidde tot een enorme verandering van de stad en het omliggende landschap en tot annexatie van omliggende kernen. Ook de historisch gegroeide binnen stad werd in rap tempo gemoderniseerd. Dit vernieuwingsproces, waarbij bestaande histori sche elementen niet werden ontzien, bereikte zijn hoogtepunt tijdens het Interbellum (1918- 1940). In die periode werd Rotterdam boven dien een belangrijke voorpost van de inter nationale Moderne Beweging en kwamen 'wereldmonumenten' tot stand als De Kiefhoek en de Van Nellefabriek. Het voortdurende zoeken naar vernieuwing in stedenbouw en architectuur werd na de Tweede Wereldoorlog voortgezet. Bij de wederopbouw van de door het bombardement van 14 mei 1940 verwoeste binnenstad volgens het Basisplan uit 1946, en bij de eerste naoorlogse uitleg van de stad, werd uitgegaan van functionalistische stedenbouw kundige principes. Later deden andere steden bouwkundige strategieën hun intrede, zoals de stadsvernieuwing en de filosofie van de com pacte stad. Voortbouwend op dit laatste onder gaat het stadshart sindsdien een ingrijpende metamorfose, met de (her)ontwikkeling van de Kop van Zuid, de verdere verdichting in de binnenstad en, in de nabije toekomst, de ontwikkeling van Rotterdam Centraal. De dynamische ontwikkeling van Rotterdam gedurende de laatste anderhalve eeuw heeft de stad, hoe paradoxaal dat ook mag klinken, in cultuurhistorisch opzicht veel waardevols opgeleverd. Zo bezit de stad vele staaltjes van ingenieurskunst en industriële architectuur, is zij een schatkamer van het Modernisme, en is de binnenstad - ook in Europees perspectief- een zeldzaam voorbeeld van naoorlogse recon structie op een moderne (CIAM) leest geschoeid. Recente landmarks als de Kunsthal en de Erasmusbrug zetten die specifieke Rotterdamse traditie van moderniteit voort. Rotterdam wordt gekenmerkt door 'actuele architectuur' zoals het college in haar architec- tuurbriefvan oktober 1998 stelt. Cultuurhistorische waarden Het belang van de cultuurhistorische factor in het ruimtelijk beleid is in Rotterdam relatief laat onderkend. Voor de zorg voor het histo risch erfgoed was in het gedachtegoed van het Nieuwe Bouwen ook weinig of geen plaats. Evenals de architecten van het Nieuwe Bouwen wilden ook veel topmensen in het Rotterdamse bedrijfsleven na de oorlog een modern stads centrum, een city en geen herbouwde, quasi historische kern. "Rotterdam is geen Middel burg en kan niet als een gezellige stad worden opgevat," waren de woorden van J.J.P. Oud. Ontegenzeggelijk drong deze moderne geest door tot op vele burelen en dit heeft dan ook de toon gezet voor het bouwen in Rotterdam. Het Waterproject van Zocher en Rose voor de singels uit 1854. Foto's Bureau Monumentenzorg, Rotterdam.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 6