Zonnig
Reeks clubs van
Booteigenaren
april 2002
Heemschut
29
--r ?r
ouder dan 50 jaar. Maar natuurlijk is er heel
wat aan verbouwd. In zo'n geval kan registratie
als historisch casco plaatsvinden.' De oudste
schepen in het Register Varende Monumenten
dateren van de tweede helft van de 19de eeuw.
Als 'varend monument' zijn er voor de eigenaar
bepaalde voordelen. Maar het meest telt toch
wel het aanzien dat zo wordt verkregen. De
Federatie beheert ook een restauratiefonds,
waaruit eigenaren een (bescheiden) bijdrage
kunnen krijgen voor de restauratie van hun
schip.Verder heeft de Federatie bepaalde mate
rialen, zoals zeildoek, in voorraad voor aange
sloten leden.
Brunt ziet een zonnige toekomst voor de
Federatie weggelegd. Zo zal het Register
Varende Monumenten verder uitgebouwd
De Zalmschouw van schipper F.v.d.Plas tijdens
de manifestatie Dordt in Stoom 1999.
worden. Dan zal ook de seriebouw van schepen
(gestart in de jaren '50 van de afgelopen eeuw)
aan de orde komen.
Enige zorg maakt Brunt zich over een mogelijk
beleid van selectie, waarover vaak gepraat
wordt in de kring van de Mobiele Collectie
Nederland historische middelen van vervoer).
'Selectie moet geen doel op zichzelf zijn, maar
een hulpmiddel,' meent Brunt. 'Flet heeft
alleen zin om een selectie te maken wanneer
erfgoed bedreigd wordt.' En daarvan is in de
sector van de historische schepen zeker geen
sprake. We zijn allemaal bootjesmensen en we
hebben veel voor onze liefhebberij over.'
W. Burgers is freelance journalist te Hoofddorp.
De Stichting Federatie Oud-Nederlandse
Vaartuigen (FONV) overkoepelt de
volgende organisaties van booteigenaren:
De stichting Stamboek Ronde- en Plat
bodem jachten (opgericht 1954, aantal
schepen 898)
De Vereniging Botterbehoud (1968,
111 schepen)
Landelijke Vereniging tot Behoud van
het Historisch Bedrijfsvaartuig 1974,
810 schepen)*
Vereniging van booteigenaren
'Oude Glorie' (1978, 231 schepen)
Stichting tot Behoud van Authentieke
Stoomvaartuigen en Motorsleepboten
(1980, 135 schepen)
Verenigi ng Klassieke Scherpe Jachten
(1982, 222 schepen)
Nederlandse Vereniging tot Behoud van
Zeilwherries 'Het Zeilend Scheehout'
(1990, 100 schepen)
Vereniging tot behoud van de
Zalmschouw (1991,177 schepen)
Stichting tot Behoud van Historische
Motorjachten (1992, 64 schepen)
Stichting Kotterzeden (1993,
228 schepen)
Vereniging de Motorsleepboot (1993,
556 schepen)
Stichting Langedijk Waterrijk (1995,
49 schepen)
Het Maritiem Buitenmuseum
Rotterdam (ca. 10 schepen)
Club van Sneekermeer
Stichting Behoud Hoogaars
Vereniging De Slepen
De Landelijke Vereniging Behoud
Historisch Bedrijfsvaartuig kent ruim 800
voormalige binnenvaart vrachtschepen.
Van zeilende tjalken, klippers, aken, tot
oude motorbeurtschepen. Dit varend erf
goed is wereld-uniek. Ieder kan daarmee
kennismaken. Van 26 t/m 28 juli 2002
liggen meer dan honderd schepen van
toen afgemeerd aan de kade en in de oude
grachten van Hasselt (Ov). Als u daar gaat
kijken spreekt u eens de eigenaren aan en
maakt u op een wel bijzondere manier
kennis met het varend erfgoed.
Botters tijdens de Westwal Botter Wedstrijden.
Foto: Flans Borstlap.