Zonnig Reeks clubs van Booteigenaren april 2002 Heemschut 29 --r ?r ouder dan 50 jaar. Maar natuurlijk is er heel wat aan verbouwd. In zo'n geval kan registratie als historisch casco plaatsvinden.' De oudste schepen in het Register Varende Monumenten dateren van de tweede helft van de 19de eeuw. Als 'varend monument' zijn er voor de eigenaar bepaalde voordelen. Maar het meest telt toch wel het aanzien dat zo wordt verkregen. De Federatie beheert ook een restauratiefonds, waaruit eigenaren een (bescheiden) bijdrage kunnen krijgen voor de restauratie van hun schip.Verder heeft de Federatie bepaalde mate rialen, zoals zeildoek, in voorraad voor aange sloten leden. Brunt ziet een zonnige toekomst voor de Federatie weggelegd. Zo zal het Register Varende Monumenten verder uitgebouwd De Zalmschouw van schipper F.v.d.Plas tijdens de manifestatie Dordt in Stoom 1999. worden. Dan zal ook de seriebouw van schepen (gestart in de jaren '50 van de afgelopen eeuw) aan de orde komen. Enige zorg maakt Brunt zich over een mogelijk beleid van selectie, waarover vaak gepraat wordt in de kring van de Mobiele Collectie Nederland historische middelen van vervoer). 'Selectie moet geen doel op zichzelf zijn, maar een hulpmiddel,' meent Brunt. 'Flet heeft alleen zin om een selectie te maken wanneer erfgoed bedreigd wordt.' En daarvan is in de sector van de historische schepen zeker geen sprake. We zijn allemaal bootjesmensen en we hebben veel voor onze liefhebberij over.' W. Burgers is freelance journalist te Hoofddorp. De Stichting Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (FONV) overkoepelt de volgende organisaties van booteigenaren: De stichting Stamboek Ronde- en Plat bodem jachten (opgericht 1954, aantal schepen 898) De Vereniging Botterbehoud (1968, 111 schepen) Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig 1974, 810 schepen)* Vereniging van booteigenaren 'Oude Glorie' (1978, 231 schepen) Stichting tot Behoud van Authentieke Stoomvaartuigen en Motorsleepboten (1980, 135 schepen) Verenigi ng Klassieke Scherpe Jachten (1982, 222 schepen) Nederlandse Vereniging tot Behoud van Zeilwherries 'Het Zeilend Scheehout' (1990, 100 schepen) Vereniging tot behoud van de Zalmschouw (1991,177 schepen) Stichting tot Behoud van Historische Motorjachten (1992, 64 schepen) Stichting Kotterzeden (1993, 228 schepen) Vereniging de Motorsleepboot (1993, 556 schepen) Stichting Langedijk Waterrijk (1995, 49 schepen) Het Maritiem Buitenmuseum Rotterdam (ca. 10 schepen) Club van Sneekermeer Stichting Behoud Hoogaars Vereniging De Slepen De Landelijke Vereniging Behoud Historisch Bedrijfsvaartuig kent ruim 800 voormalige binnenvaart vrachtschepen. Van zeilende tjalken, klippers, aken, tot oude motorbeurtschepen. Dit varend erf goed is wereld-uniek. Ieder kan daarmee kennismaken. Van 26 t/m 28 juli 2002 liggen meer dan honderd schepen van toen afgemeerd aan de kade en in de oude grachten van Hasselt (Ov). Als u daar gaat kijken spreekt u eens de eigenaren aan en maakt u op een wel bijzondere manier kennis met het varend erfgoed. Botters tijdens de Westwal Botter Wedstrijden. Foto: Flans Borstlap.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 31