Varende monumenten verenigd Prijs voor Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen Wibo Burgt ers Varende monumenten raken steeds meer in tel. Een bewijs daarvan is de toekenning van de Monumentenprijs 2001 van het Prins Bernhard Cultuurfonds aan de Stichting Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (FONV), die zich inzet voor het behoud van historische vaartuigen. De Federatie overkoepelt zo'n 15 verenigingen met in totaal zo'n acht tot negenduizend booteigenaren. 28 Heemschut De Federatie heeft een kantoorruimte in het Centrum voor Industrieel en Mobiel Erfgoed nabij de Floogte Kadijk in Amsterdam. Een van de (vrijwillige) bureaumedewerkers is Henk Brunt, secretaris van de onder de FONV ressorterende sectie Varende Monumenten. Zijn (betaalde) werk is projectmanager in de gezondheidszorg. En uiteraard is hij booteige naar. Over de toekenning van de prijs, waaraan een geldbedrag van een ton is verbonden, spreekt hij met enthousiasme. 'Het is uniek', meent hij, 'voor het eerst een erkenning van roerend erfgoed. Historische schepen, die als cultuur goed worden gezien.' De Federatie is van plan het geld van de prijs te besteden aan een verdere professionalisering van de werkzaam heden. Zo komt er een gedegen onderzoek naar de vraag hoe de Federatie ook op langere termijn een goede financiële basis kan krijgen. Brunt: 'Het is nu puur vrijwilligerswerk, er wordt alleen een bescheiden kostenvergoeding betaald.' Of dat zo kan blijven is de vraag, ook al zullen vrijwilligers een belangrijke rol blijven spelen. 'Je ontkomt op den duur niet aan een betaalde bureaukracht,' denkt hij. Door het geld van de prijs is het mogelijk om dat nu goed uit te zoeken en te beginnen met verdere professionalisering. Intussen is in de afgelopen jaren belangrijk werk verricht voor het behoud van het varend erfgoed. Vertrekpunt voor de activiteiten lag in de jaren '80. Aanvankelijk bestond er naast de Federatie de sectie Varende Monumenten, die in 1990 een plaats kreeg binnen de Federatie. Register Deze sectie heeft heldere criteria ontwikkeld voor de verschillende scheepstypen, die beeld- De zandaak Samenwerking, gebouwd als baggerscheepje in 1892. Restauratie in 1975, eigenaren P. Jansen en P. Versteege. Foto: S. van 't Verlaat. bepalend zijn geweest voor de Nederlandse wateren. Bovendien is een register aangelegd, het Nationaal Register Varende Monumenten, waarin schepen van tenminste 50 jaar oud kunnen worden opgenomen. Deze schepen moeten verder een ligplaats in ons land hebben of onder Nederlandse vlag varen. Het scheepstype moet bovendien meer dan 50 jaar geleden beeldbepalend zijn geweest op de Nederlandse wateren of typerend zijn geweest voor de Nederlandse scheepsbouw. Brunt: 'Momenteel zijn er zo'n 2050 vaar tuigen aangemeld voor de status van varend monument.' Ongeveer de helft daarvan is 'geschouwd', dat wil zeggen dat bekeken is of het schip in aanmerking komt voor de monu mentenstatus op basis van gegevens van de eigenaar. Vervolgens vindt voorlopige inschrij ving in het register plaats. Binnen vijf jaar is er de feitelijke 'schouw' en vindt definitieve inschrijving plaats. Zo'n 900 schepen hebben thans definitief de status van monument. Ook kan een vaartuig als 'historisch casco' worden geregistreerd. 'Kijk'zegt Brunt, 'die woonark daar voor ons kantoor in de gracht is april 2002

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 30