april 2002
Heemschut
13
maar ook informatie over de inrichting van zijn huis
heeft vastgelegd in kleine notitieboekjes kon, ook met
behulp van foto-opnamen van de oude toestand, tot
herinrichting worden overgegaan. Niet heringericht
werd de voormalige logeerkamer. Daar is nu de goud
leerkamer opgesteld die recentelijk aan de collectie is
toegevoegd en oorspronkelijk afkomstig is uit het huis
'de Rozijnkorf (Voorstraat 282). De tochtdeuren uit de
hal stonden inmiddels op zolder en zijn teruggezet op
hun oorspronkelijke plaats. Schilder- en stucwerk in het
woonhuis heeft de museumdirectie in eigen beheer uit
gevoerd. Tenslotte zijn op de tweede etage twee trappen
aangebracht die naar de zolder voeren.
De verbouwing van Nieuwe Haven 30
Bespreking van het rijksmonument Nieuwe Haven 30,
waarvan het voorhuis tot 1984 bewoond werd door
tekenaar Philip Kouwen en diens echtgenote Lenie Dicke,
is belangrijk omdat hier de grootste bouwkundige
ingrepen hebben plaats gevonden. Het pand - bouw
heer Adriaan van Loon - bestond aanvankelijk uit twee
afzonderlijke huizen, waarvan het oudste aan de Hoge
Nieuwstraat - nu achterhuis - uit de 17 de eeuw dateert.
Later werden beide panden met elkaar verbonden door
een tussengeleding waarin een trappenhuis werd onder
gebracht (zie foto). Hoofdverschijningsvorm en inde
ling is vooral 18de eeuws met 19de-eeuwse detaillering.
Schoorsteenmantels en stucwerk dateren uit de 19de
eeuw. Kort gezegd komen de ingrepen in dit pand er op
neer dat het interieur vrijwel geheel is verdwenen. In
het achterhuis werd bij het 'kaalstrippen' een 18de
eeuws op houten delen geschilderd plafond ontdekt
waarboven en gedeeltelijk ook naast, zich nog een 17de-
eeuws beschilderd balkenplafond bevond. Beide pla
fonds zijn gehandhaafd.
Het ontwerp beoogde aanvankelijk een doorbraak naar
de keuken van het museum (zie foto pag. 1) en het ver
vangen van de 19de- eeuwse hardstenen voorpui door
Restauratie, verbouwing en herinrichting Museum
Mr. Simon van Gijn, Dordrecht
Opdrachtgever: Gemeente Dordrecht,
dienst kunsten
Architecten: Rouw en De Koek Architecten,
Dordrecht
Adviseur pand nr. 29 (woning Simon van Gijn):
Buro Els Wagemans, Interieur architectuur,
Dordrecht
Bouwhistorisch onderzoek: J.A. van der Hoeve
Kleuronderzoek: J. Tegelaar Instituut Collectie
Nederland, M. de Keijzer.
Conservering plafondschildering nr. 30:
Stichting Restauratie Atelier Limburg.
Aannemer: Aannemersbedrijf Huurman B.V. Delft
Datum oplevering: september 2001
Kosten: 12 miljoen
Nieuwe Haven 30.
Gevelwand tuinzijde, na
restauratie: trappenhuis (I);
museumcafé(r).
Foto Marco de Nood.
Nieuw ontworpen zolder
trap, in nr. 30. Foto Marco
de Nood.
een eigentijds ontwerp. Dit betekende een cruciale aan
tasting van de integriteit van beide monumenten (nrs 29
en 30). Dit ontwerp is niet uitgevoerd. Teneinde het
museum zelf onaangetast te laten, hebben in dit pand de
volgende majeure wijzigingen plaats gevonden:
Trappenhuis: op de binnenplaats is het verbindingslid
met trappenhuis tussen vóór- en achterhuis gesloopt en
vervangen door een nieuw overdekt trappenhuis. In het
trappenhuis is een aanvaardbare doorbraak gemaakt
naar de bijkeuken van nummer 29 (museum).
Achterhuis: dit is op de balklagen na gestript; het 18de-
eeuwse plafond is na conservering teruggebracht. Dat
noopte tot aanzienlijke planwijziging voor het daar
geprojecteerde museumcafé. Deze wijziging betekende
uiteindelijk een grote verbetering, omdat de ruimte her
steld werd naar de 18de-eeuwse verhoudingen. In de zij
gevel is een opening naar de tuin gemaakt, voorzien van
glazen schuifpui.
Voorhuis: de gehele begane grond is heringedeeld als
publieksruimte. Hier is de entree met balie, garderobe
en liftkoker, die is gefundeerd in de daaronder gelegen
kelder. Deze ruimte is ontdaan van alle historische refe
renties. De nieuwe vloer is uitgevoerd in gevlamde
Namense hardsteen en beslaat de gehele begane grond.
De Carara marmeren vloer in de vroegere gang is niet
gehandhaafd. Wel gehandhaafd in de voorpui is de
18de-eeuwse lambrizering met vensterbanken; deze is