MUSEUM SIMON VAN GIJN IN DORDRECHT -■M 1 Hans Bollebakker Dilemma's bij restauratie De onlangs gereed gekomen restauratie van het museum werd eerst gerealiseerd nadat conservator drs. Ch.M. de Bruyn een jaren in beslag nemend historisch, archivalisch en bouwhistorisch onderzoek had gedaan, dat aanving begin jaren '90. Diens analyse van het pand en visie op de collectie vormden het uitgangspunt voor de huidige herinrichting met als kenmerk een zeldzaam fenomeen: het woonhuis van Simon van Gijn met authentiek interieur. r; t K tf* u TPi «fc» m ?'r" Q QQ 10 Heemschut april 2002 Plattegrond museum 18de eeuw, ongedateerd. Coll. Museum Van Gijn. De Nederlandsche Oudheidkundige Bond publiceerde in 1917 de Grondbeginselen voor restauratie. Maar lang zou het niet stil blijven, want reeds in 1918 publiceerde de door de Bond ingestelde 'Commissie tot voorberei ding van stellingen betreffende de inrichting en het beheer van musea', na jaren lange discussie een rapport met 76 stellingen. De Bond neemt ook hier een avant- garde positie in want de ontwikkelde visie heeft evenals de 'Grondbeginselen' tot op de dag van vandaag geldig heid. Samengevat komt die visie er op neer, dat in grote steden zowel een historisch als een kunstmuseum recht van bestaan hebben, waarbij de eigendom van de eerst genoemde bij de provincie of gemeente dient te liggen. Het is die visie, die uiteindelijk ten grondslag ligt aan het huidige museum Simon van Gijn. Bestaande toestand Nieuwe Haven 28, 29 en 30. Straatgevels. Tekening Rouw en De Koek, Architecten, Dordrecht 1999. Coll. Museum Van Gijn. Ut 4NV 28 27 Ontstaan en bewoners De geschiedenis van het pand vangt aan in 1729 als Johan van Neurenberg opdracht geeft tot de bouw aan de Nieuwe Haven. Dat is het begin van een nieuw leven overeenkomstig de status van de stadsbestuurder die Johan was. De Neurenbergs waren reeds generaties natuursteenhandelaren, oorspronkelijk afkomstig uit Namen De familie bezit werven en gebouwen aan de Hoge Nieuwstraat die doorlopen naar het Nieuwe Werck: de Nieuwe Haven. Daar laat Johan zijn huis bouwen waarvoor enkele oude panden worden afgebro ken. De bouwmeester is niet bekend. Johan heeft niet op geld gekeken, getuige de inrichting van de Grote Sael met Oudenaerder wandtapijten (ca. 1730). De Dordtse schilder Adriaan van derBurgh (1693-1733) krijgt opdracht een schouwstuk en twee bovendeurstuk ken te schilderen. Na Johan zijn er diverse eigenaren totdat Simon van Gijn, die zich na zijn Leidse studies in Dordrecht als advocaat vestigt, het pand koopt in 1864, het jaar waarin hij Camelia Agatha Vriesendorp huwt en toetreedt tot de firma Hooghwinkel, het

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 12