ïs?a- BATAVIA »s#\ öSSr u "i t r 36 Heemschut Y h •.i»'- K-vvw« rV-f-W.'r I, WVV!-'"».' Plattegrond Batavia, ingekleurde tekening door Gilles Venant, 1629 (Atlas Van Stolk 1672). diende uit te stralen is de stijl voornaam. Men bouwde in het idioom van de sobere Hollandse Renaissance waarin baksteen, kruisvensters en dakpannen in belangrijke mate het gezicht bepalen en sierelementen stammen uit de klas sieke tijd. Erg doelmatig was deze stijl in het warme, vochtige klimaat niet. Zon en regen hadden vrij spel op de gevel. Het kon broeierig warm worden binnenshuis en bij een tropische bui was er buiten geen beschutting. Bloeiende stad Ten zuiden van het Kasteel, rondom de Tijgersgracht (afb. pag. 34), ontstond in de tweede helft van de 17 de eeuw een chique buurt. Welgestelde lieden namen hun intrek in huizen die aan de buitenkant ingetogen oogden, maar binnenin niet zelden overweldig den door pracht en praal. In een poging de woning te beschermen tegen het klimaat werd het huis een kwartslag gedraaid en het dak aan de gevel verlengd. Ondanks deze wijziging bleef het uiterlijk vertrouwd Oudhollands, soms sierden trapgeveltjes nog de zijkant van het huis. Nepschoorsteentjes kwamen eveneens voor. Aan de Tijgersgracht grensde het Stadhuisplein. Het gebouw dat aan dit plein zijn naam verleende kwam in 1710 gereed en verving een bouwvallige voorganger. Architect is W.J. van de Velde. Op de tekening van de Deense kanonnier Johannes Rach uit 1779 zijn nog het oorspronkelijke boograam en fronton te zien (afb. pag. 37, boven), later kreeg de entree een klassiek aanzien. In een nis herinnert Vrouwe Justitia aan een beruchte ruimte onder het stadhuis, de gevangenis, waarvan de gedeti neerden vaak aan ziekte of ondervoeding waren overleden voordat zij op het plein konden worden terechtgesteld. Dichtbij het stadhuis lag de Nieuwe Hollandse Kerk. Dit imposante gebouw was lange tijd het hoogste van Batavia (40 meter) en vormde een belangrijk baken voor lieden op zee. Op het kustgezicht van stuurman Mattheus Sager reikt de toren minder ver dan die van het stadhuis maar dit is feitelijk onjuist (afb. pag. 35). Waarschijnlijk is de 'vergissing' te wijten aan zijn naïeve stijl, voor het overige geeft Sager wel een vrij nauwkeurig beeld van rede en stad. De koepelkerk, gebouwd op een achthoekige plattegrond, werd speciaal ruim opgezet om een omvangrijk orgel plaats te bieden, dat de gemeente ten geschenke had ontvangen van de Compagnie. De gelden voor de hoge kosten van het gebouw moest ze zelf bijeenbrengen. De schulden waren amper afbetaald of het bleek dat de fundering niet stevig genoeg was. In 17 3 6 was ze in gebruik genomen, in 1808 moest de kerk worden gesloopt. Weltevreden Door een slechte waterhuishouding kreeg de stad te kampen met de reputatie ongezond te zijn. Het sterftecijfer lag er hoog, ook onder Europeanen. Rijke lieden trokken naar het zuiden en kochten een landhuis buiten de stad. Vooral na 1730 begon de opbloei van de Ommelanden en het verval van de Beneden stad. Rondom het landhuis Weltevreden, dat gouverneur-generaal Jacob Mossel in 17 5 0 liet verbouwen tot luxueuze residentie, ontstond een nieuwe wijk. Riante buitenhuizen gelegen tussen brede, groene lanen bepaalden het gezicht. Toen na de opheffing van de Compagnie op 31 december 1799 ook het bestuurlijke centrum zich naar Weltevreden verplaatste, werd deze wijk feitelijk de nieuwe stadskern van Batavia. Het Kasteel liet gouver neur-generaal Daendels in deze tijd met de grond gelijkmaken. In de 19de eeuw breidde Weltevreden zich uit. Gebouwen verrezen veelal in de modieuze en als representatief ervaren neoclassicistische stijl. Galerijen met slanke zuilen en driehoekige frontons herinneren aan Griekse en Romeinse tempels. Ook in de kerkelijke architectuur doet zich deze invloed gelden. De Willemskerk uit 1839 aan het Koningsplein vormt een sprekend voorbeeld. Het gebouw verschijnt als illustratie in het reisverslag van kamerlid Van Berkenstein, naar een tekening van Van Rappard (afb. pag. 37, onder). Deze 'witte tempel' van architect Horst heeft de tand des tijds doorstaan en grenst nog steeds, nu als Geraja Immanuel, aan hetzelfde plein. Aan dit plein, tegenwoordig Medan Merdeka, verrees ook een paleis. Nadat paleis Rijswijk ongeschikt werd bevonden bouwde men een nieuw, beter toegerust voor grootse manifestaties en plechtigheden. Ook februari 2002

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 38