Muzikaal monument in
Assen, stad der paleizen
Manin Hiemink
Side by site
Op zaterdag 6 april organiseert Heemschut Drenthe in Assen het
muzikaal monument in de voormalige Statenzaal van het Drents
Museum aan de Brink (zie ook pag. 19).
Bezoekers kunnen vooraf een rondwandeling door en rond het
centrum maken om de Stad der Paleizen beter te leren kennen.
20
Service
februari 2002
Vanwaar die naam zult u zich afvragen? Assen,
stad der paleizen duikt onder andere op als titel
van een kleine roman die de schilder Albert
Roessingh in 1950 over zijn geboorteplaats
Assen schreef. Zelf ging Roessingh er van uit
dat het hier om een spottende benaming ging,
omdat hij slechts twee 'paleisjes' kon bedenken:
het Paleis van Justitie (de rechtbank) en het
paleis van de Gouverneur. De eerste, van wie
bekend is dat hij Assen zo heeft omschreven, is
staatsman Gijsbert Karei van Hogendorp, in 1819
op reis door Drenthe.
Staan er dan werkelijk paleizen? Dat hangt er
van af hoe je het bekijkt. Met de vestiging van
een klooster omstreeks 1260 begint de geschie
denis van de plaats. Als in 1602 de kloosterne
derzetting het bestuurscentrum voor Drenthe
wordt, trekt dat allerlei personen met hun
gezinnen aan. Gaande de jaren groeit de plaats.
Na het bezoek van koning Lodewijk Napoleon in
1809, een van de hoogtepunten in Assens jonge
geschiedenis, groeit het aantal inwoners. Er
vestigen zich steeds vaker burgers die al dan
niet een directe relatie hebben met het provin
ciale bestuur. Een van de eerste 'paleizen' is het
omstreeks 1778 gebouwde huis Overcingel aan
Provinciaal Museum in Assen aan de Brinkzijde.
de (tegenwoordige) Oostersingel. Het is onge
veer sinds die tijd dat er in Assen grote woon
huizen worden gebouwd, die in de wandelgan
gen paleisjes worden genoemd. We vinden ze
vaak in of nabij het centrum; onder meer langs
de Vaart, de Beilerstraat, de Nassaulaan en het
Van der Feltzpark. Het is aan u om op 6 april
a.s. het koninklijk gehalte ervan met eigen ogen
te aanschouwen en vast te stellen.
Statenzaal
Begin jaren '70 van de vorige eeuw verhuisde
het provinciaal bestuurscentrum, na ruim
drieëneenhalve eeuw, naar een nieuw onder
komen in het westelijk deel van de stad. Het
oude gouvernementshuis aan de Brink werd in
dat jaar omgedoopt tot Provinciaal Drents
Museum. In de onlangs geheel gerestaureerde
Statenzaal van het Drents Museum organiseert
Heemschut zijn muzikaal monument in
Drenthe. Zie voor het programmOa elders in
dit blad.
Martin HieminkPR-medewerker Heemschut
Drenthe.
www.hoogbouw.nl
Heemschut en hoogbouw, dat gaat meestal niet
goed. Kijken op www.hoogbouw.nl. is dikwijls
puur masochisme: griezelen over hoogbouw,
die binnensteden aangetast heeft, hoogbouw.nl
is de site van de Stichting Hoogbouw, die als
doel heeft 'bouwend, ontwerpend en bestuur
lijk Nederland enthousiast te maken voor
hoogbouw.'
Griezelen kun je bijvoorbeeld als je klikt op de
pagina over Bank Labouchère, het 80 meter
hoge monster aan het IJ in Amsterdam, dat zijn
voltooiing nadert. Labouchère is veruit het
hoogste gebouw aan de zuidelijke IJ-oevers,
en zal dat nog decennia blijven, want alle
geplande nieuwbouw is er veel lager. Het werk
is van architectenbureau HellmuthObata
Kassabaum uit St. Louis. Mag deze slanke, rede
lijk gedetailleerde schijf op zich nog wel accep
tabel heten, kijk je in de binnenstad vanaf de
Sint Anthoniesluis over de Oude Schans naar
de Montelbaanstoren, een van de grote 'views'
van de stad, dan blijkt de beroemde toren
geheel omgeven door de erachter verrezen
Bank Labouchère. Een verbijsterende ervaring.
Een zeldzame blunder van de Amsterdamse
politiek. Alleen als je helemaal opzij gaat staan,
verdwijnt de toren uit het zicht. En alleen zo
kun je nog een redelijke foto maken.
Wie hoogbouw zegt, komt terecht bij Abe
Bonnema. Op hoogbouw.nl kun je doorklikken
naar www .bonnema .comEen site met nuttige
info. Bijvoorbeeld over de 'Toren van
Bonnema' oftewel de Achmeatoren in
Leeuwarden, die de hele stad nu beheerst en
waarover de meningen verdeeld zijn. De toren
is onderdeel van een heel complex. De site over
het materiaalgebruik: '2 torens markeren begin,
midden en einde van het complex. De hoge
toren is bekleed met egaal zwart graniet en de
lagere toren met genuanceerd grijs graniet. De
onderbouw is als contrast met de bovenbouw
zo transparant mogelijk gedetailleerd. Het is
opgebouwd uit grote gehard glazen elementen.
Het dak van de onderbouw is eveneens met veel
glas gedetailleerd. Daarmee wordt een span
ning opgeroepen van een lichte glazen doos
waarop een zware, massieve toren staat.'