Muzikaal monument in Assen, stad der paleizen Manin Hiemink Side by site Op zaterdag 6 april organiseert Heemschut Drenthe in Assen het muzikaal monument in de voormalige Statenzaal van het Drents Museum aan de Brink (zie ook pag. 19). Bezoekers kunnen vooraf een rondwandeling door en rond het centrum maken om de Stad der Paleizen beter te leren kennen. 20 Service februari 2002 Vanwaar die naam zult u zich afvragen? Assen, stad der paleizen duikt onder andere op als titel van een kleine roman die de schilder Albert Roessingh in 1950 over zijn geboorteplaats Assen schreef. Zelf ging Roessingh er van uit dat het hier om een spottende benaming ging, omdat hij slechts twee 'paleisjes' kon bedenken: het Paleis van Justitie (de rechtbank) en het paleis van de Gouverneur. De eerste, van wie bekend is dat hij Assen zo heeft omschreven, is staatsman Gijsbert Karei van Hogendorp, in 1819 op reis door Drenthe. Staan er dan werkelijk paleizen? Dat hangt er van af hoe je het bekijkt. Met de vestiging van een klooster omstreeks 1260 begint de geschie denis van de plaats. Als in 1602 de kloosterne derzetting het bestuurscentrum voor Drenthe wordt, trekt dat allerlei personen met hun gezinnen aan. Gaande de jaren groeit de plaats. Na het bezoek van koning Lodewijk Napoleon in 1809, een van de hoogtepunten in Assens jonge geschiedenis, groeit het aantal inwoners. Er vestigen zich steeds vaker burgers die al dan niet een directe relatie hebben met het provin ciale bestuur. Een van de eerste 'paleizen' is het omstreeks 1778 gebouwde huis Overcingel aan Provinciaal Museum in Assen aan de Brinkzijde. de (tegenwoordige) Oostersingel. Het is onge veer sinds die tijd dat er in Assen grote woon huizen worden gebouwd, die in de wandelgan gen paleisjes worden genoemd. We vinden ze vaak in of nabij het centrum; onder meer langs de Vaart, de Beilerstraat, de Nassaulaan en het Van der Feltzpark. Het is aan u om op 6 april a.s. het koninklijk gehalte ervan met eigen ogen te aanschouwen en vast te stellen. Statenzaal Begin jaren '70 van de vorige eeuw verhuisde het provinciaal bestuurscentrum, na ruim drieëneenhalve eeuw, naar een nieuw onder komen in het westelijk deel van de stad. Het oude gouvernementshuis aan de Brink werd in dat jaar omgedoopt tot Provinciaal Drents Museum. In de onlangs geheel gerestaureerde Statenzaal van het Drents Museum organiseert Heemschut zijn muzikaal monument in Drenthe. Zie voor het programmOa elders in dit blad. Martin HieminkPR-medewerker Heemschut Drenthe. www.hoogbouw.nl Heemschut en hoogbouw, dat gaat meestal niet goed. Kijken op www.hoogbouw.nl. is dikwijls puur masochisme: griezelen over hoogbouw, die binnensteden aangetast heeft, hoogbouw.nl is de site van de Stichting Hoogbouw, die als doel heeft 'bouwend, ontwerpend en bestuur lijk Nederland enthousiast te maken voor hoogbouw.' Griezelen kun je bijvoorbeeld als je klikt op de pagina over Bank Labouchère, het 80 meter hoge monster aan het IJ in Amsterdam, dat zijn voltooiing nadert. Labouchère is veruit het hoogste gebouw aan de zuidelijke IJ-oevers, en zal dat nog decennia blijven, want alle geplande nieuwbouw is er veel lager. Het werk is van architectenbureau HellmuthObata Kassabaum uit St. Louis. Mag deze slanke, rede lijk gedetailleerde schijf op zich nog wel accep tabel heten, kijk je in de binnenstad vanaf de Sint Anthoniesluis over de Oude Schans naar de Montelbaanstoren, een van de grote 'views' van de stad, dan blijkt de beroemde toren geheel omgeven door de erachter verrezen Bank Labouchère. Een verbijsterende ervaring. Een zeldzame blunder van de Amsterdamse politiek. Alleen als je helemaal opzij gaat staan, verdwijnt de toren uit het zicht. En alleen zo kun je nog een redelijke foto maken. Wie hoogbouw zegt, komt terecht bij Abe Bonnema. Op hoogbouw.nl kun je doorklikken naar www .bonnema .comEen site met nuttige info. Bijvoorbeeld over de 'Toren van Bonnema' oftewel de Achmeatoren in Leeuwarden, die de hele stad nu beheerst en waarover de meningen verdeeld zijn. De toren is onderdeel van een heel complex. De site over het materiaalgebruik: '2 torens markeren begin, midden en einde van het complex. De hoge toren is bekleed met egaal zwart graniet en de lagere toren met genuanceerd grijs graniet. De onderbouw is als contrast met de bovenbouw zo transparant mogelijk gedetailleerd. Het is opgebouwd uit grote gehard glazen elementen. Het dak van de onderbouw is eveneens met veel glas gedetailleerd. Daarmee wordt een span ning opgeroepen van een lichte glazen doos waarop een zware, massieve toren staat.'

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2002 | | pagina 22