Reclame op steigerdoeken
Leo van der Meule
Restaureren en verdienen tegelijk
Het lijkt er soms wel op, dat het eerzame handwerk in de bouw
helemaal uit het zicht verdwenen is. Niet alleen door de toe
nemende standaardisering en mechanisering, maar ook doordat
bouwsteigers steeds vaker omkleed worden met gaas, meestal
groen, wit of blauw getint. In nieuwbouwwijken leidt dat tot
weinig problemen, maar in oude steden worden die doeken toch
als ontsierend ervaren.
Het bedrijf MegaMediumuit Naarden probeert de storende
werking van die steigerdoeken te verzachten... en laat goede
doelen meeprofiteren!
no barriers
Heemschut
december 2001
Of Zoals de levende voetballegende Johan
Cruyffal opmerkte 'Elk nadeel heb z'n voor
deel'. Als een gebouw dan tijdens een opknap
beurt toch moet worden ingepakt in van die
eenkleurige èn eentonige doeken, dan gaan wij
daar eens een wat boeiender oppervlak van
maken, zodat 'het tegen' ook weer 'een voor'
krijgt. Zo ongeveer hebben Cedric Boterman en
de vijf medewerkers van MegaMedium nog niet
zo heel lang geleden gedacht.
Tijdens een gesprek op een terras in de
Utrechtse binnenstad - ook niet geheel gevrij
waard van duffe doeken - leren we de mogelijk
heden en beperkingen kennen van het groot,
groter en grootst adverteren.
Vooral dat laatste moet niet onderschat
worden, bij nieuwbouwprojecten kan het om
enorme oppervlakken gaan, maar ook de moge
lijkheden bij oudere panden blijken ruim en
gevarieerd genoeg. Zelfs een gewoon grachten
pand van een meter of vijf breed en zo'n tien
meter hoog kan al voldoende kansen bieden
om een of andere reclameboodschap over te
brengen.
We leren in het gesprek dat er nogal wat weer
standen overwonnen moeten worden. Nooit
geweten dat Welstands- en Monumenten
commissies zich ook met een zaak als deze
bezighouden. Men heeft het dan over de
ontsierende werking van zo'n groot, gekleurd
oppervlak in het inderdaad veelal uit zachte
nuances opgebouwde kleurbeeld van een oude
binnenstad. Een enkele maal wordt zelfs
Een commercieel steigerdoek.
ENDURANCE. Non dissolve in
'uo9*»lTrwto20vt>ft9tt
"tedeltvoeostumt.
gesproken van schade voor het monument. Al
deze bezwaren vragen om weerwoord, zie
commentaar.
Het allereerste project van MegaMedium trok
de aandacht in de landelijk pers: een tweetal
panden aan de Amsterdamse Herengracht,
net voorbij de 'gouden bocht' en pal naast de
ambtswoning van burgemeester Job Cohen,
werd in de steigers gezet. Naast bescheiden
reclame voor architect en aannemer is hier
gekozen voor het afbeelden van de historische
voorgevel van de panden.
Tijdens het maken van de foto's voor deze
bijdrage raken we in gesprek met een mede
werker uit een van de kantoren tegenover het
project. De aankleding wordt gewaardeerd, zo
valt uit zijn mond op te tekenen. Met een meer
onverbloemde reclame-uiting zonder dat de
gevel erdoorheen te zien is in deze omgeving
zou hijzelf minder gelukkig zijn, het gevaar van
schreeuwerigheid ligt dan teveel op de loer.
'Daar is de gracht hier toch veel te mooi voor.'
Bovendien moet er ook een behoorlijk lange
tijd tegenaan gekeken worden, restaureren is
een zaak van zeer lange adem. Nee, de hier
gekozen 'zachte' aanpak van MegaMedium kan
alleszins zijn goedkeuring wegdragen.
Het productieproces
Voor het vervaardigen van deze grote afbeel
dingen op het licht- en luchtdoorlatende gaas
doek zijn natuurlijk ook weer de computer en
de daaraan gekoppelde moderne druktechniek
onmisbaar. MegaMedium denkt mee met de
adverteerder over de inhoud en vormgeving
van de reclame-boodschap. Is daar overeen
stemming over bereikt en het overleg met