Op de bres voor waterstaatkundige monumenten Henk Nieuwenhuis Portret van Dirk van der Schrier Drieëntwintig jaar zit ir. D.M. van der Schrier al in de provinciale commissie Overijssel van Heemschut. In die periode ijverde hij vooral voor behoud van bedreigde waterstaatkundige objecten. Van der Schier weet als oud- Provinciaal Waterstaats-man de vele waardevolle sluisjes, bruggen, watergangen en gebouwen te vinden en te waarderen. Omdat hij ook tien jaar voor de VVD in de Zwolse gemeenteraad zat, weet hij ook uitstekend de weg in de politiek. 6 Heemschut oktober 2001 Dat kwam (en komt) hem allemaal goed van pas bij zijn acties tegen dreigende afbraakplannen: 'Voor het vak actievoeren bestaat geen recept, het is steeds weer anders. Goed geïnformeerd zijn is punt één, je moet drommels goed weten waar je 'tover hebt En dat wist Van der Schrier dan ook. Hij bestookte waterschappen, Waterstaat, provin ciebestuur en gemeenteraden met brieven vol doorwrochte argumenten. Men kon hem zoge zegd niet gauw met een kluit in het riet sturen. Van der Schrier had altijd al veel belangstelling voor historische geografie, zeker als het om de waterhuishouding ging. 'In Overijssel werd, zeker voor de oorlog, weinig gedaan op het Dirk van der Schrier op de door hem geredde spoorbrug in Zwolle-zuid. gebied van historisch onderzoek als het om waterstaatkundige zaken ging', meent Van der Schrier. 'De waterschappen wilden destijds weinig doen aan het behoud van de eigen monumenten, ze gingen er vanuit dat het hun taak niet was...' De waterstaatkundige werken kregen pas na de oorlog meer aandacht; de waterhuishouding veranderde, onder meer door de aanleg van de IJsselmeerpolders en de verlaging van de water stand. Veel van de vaak eeuwenoude sluisjes en zijltjes hadden geen duidelijke functie meer, ze werden overbodig en dus in een hoog tempo afgebroken. Doordat later ook de Provincie zich voor de waardevolle oude bouwsels inzette, kreeg Heemschut de tijd mee bij het voeren van acties voor het bewaren van de historische objecten. Stenen dijk in Hasselt 'Het eerste succes was de Stenen Dijk in Hasselt', meldt Van der Schrier vergenoegd, 'dankzij ons ijveren kreeg die dijk de status van rijksmonument. Daar kwamen in de loop der jaren nog heel wat successen bij. Zo bleven dankzij hetniet-afla- tende en taaie actievoeren de Markenzijltjes bestaan, evenals de Rademakerszijl en in september 1997 kwam daar de uit 1826 date rende Prinsensluis in Genemuiden bij. Een mooi succes was ook de restauratie en verplaat sing van de ijzeren vakwerkbrug in de spoorlijn Zwolle-Almelo. De in 1881 gebouwde spoor brug zou afgebroken worden, maar Heemschut kon dat verhinderen. De brug ligt nu als voet fietsbrug in Zwolle-Zuid. Een fraai wapenfeit vindt Van der Schrier nog altijd dat de 3,6 kilometer lange zeedijk rond het landgoed Den Alerdinck II dankzij zijn historisch speurwerk op de provinciale monu mentenlijst werd gezet. Het lukt overigens niet altijd, zo is Van der Schrier bang dat de in zijn ogen volkomen nutteloze keersluis bij Zwolle toch gebouwd zal worden: 'Een volstrekt zinloze zaak! Het is een blamage voor de Nederlandse waterbouw! Maar het plan wordt wél doorgezet. Van der Schrier wil binnenkort ook namens Heemschut aandacht vragen voor een tweetal leuke draaibruggetjes in de Dedemsvaart. Wat hem ook dwars zit, is de slechte staat van onderhoud van het schepradgemaal Broeken en Maten (een rijksmonument). Het werd destijds wel gerestaureerd, maar het gemaal valt onder de gemeente Kampen en die doet er volgens Van der Schrier niets aan. Dus alweer een komend actiepunt. H. Nieuwenhuis is PR-medewerker van Heemschut Overijssel.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 8